Skip to Content
Tour De Brance 05 2025 4276

Rolf’s tour door verzekeringsland: “ik blijf nog wel even.”

Rolf Reinders (38) maakte 1,5 jaar geleden een opmerkelijke carrièrestap, van supermarktmanager naar teammanager bij Unigarant. Zijn deelname aan de Tour de Branche van het Verbond gaf hem nieuwe inzichten én bevestigde dat hij, hier in de verzekeringsbranche, op zijn plek zit.

Van vakkenvuller tot teammanager

“Ik begon ooit als vakkenvuller bij de plaatselijke supermarkt,” vertelt Reinders. “Daar werkte ik me op als assistent bedrijfsleider. Later, na de overstap naar een andere supermarktketen werd ik bedrijfsleider.” In totaal stond hij twaalf jaar aan het roer van winkels met 20 tot 100 medewerkers. Maar op een zeker moment kwam de vraag op: Wil ik dit mijn hele werkende leven blijven doen?

Dat bleek niet het geval. Hij had zin in iets nieuws. “Ik ging rondkijken en kwam een vacature tegen van teammanager bij Unigarant, een verzekeraar niet ver van waar ik woon. Het was een van mijn eerste sollicitaties en het klikte meteen hartstikke goed.”

Altijd 'aan'

Volgens Reinders is werken in de supermarktwereld best hectisch. “Winkels zijn tot laat open. En ondanks dat ik niet altijd in de winkel hoefde te zijn, kreeg ik soms om 22:30 nog een appje dat het alarm niet werkte. Ik stond dus eigenlijk altijd ‘aan’. In mijn huidige baan is er meer structuur. Dat brengt rust. Zowel op werk als thuis.”

Spannend begin

Hoewel het leidinggeven vertrouwd voelde, was de inhoud van zijn nieuwe baan in het beging even wennen. “Ik wist wel wat een verzekering is, maar hoe het precies werkt? Dat moest ik leren. En dat maakte de eerste maanden best spannend. Het was aftasten welke vragen teamleden aan me zouden stellen. En wat voor klantvragen er binnenkwamen.”

Inmiddels is hij goed op zijn plek en zelfs actief in productteams, onder andere over de doorontwikkeling van reis- en annuleringsverzekeringen. “We kijken bijvoorbeeld naar nieuwe voorwaarden voor de caravanverzekering. Vanuit mijn team Service & Advies denk ik dan mee over de vragen die klanten daarover kunnen hebben.”

Een tour door de branche

Na anderhalf jaar in het vak besloot Reinders zijn horizon te verbreden. “Ik zag de Tour de Branche voorbijkomen op LinkedIn. Wat me triggerde? Het is speciaal bedoeld voor starters en voor zij-instromers. Dus precies voor mensen zoals ik.” Tijdens de Tour kreeg hij een kijkje achter de schermen van de sector. “Van wet- en regelgeving, digitalisering en AI tot klimaatverandering. Dat alles heeft impact op de manier waarop verzekeringsproducten tot stand komen. Die brede context had ik niet eerder zo scherp. Het was echt een eye opener.”

Inzicht, verdieping en verbinding

Naast de inhoudelijke verdieping vond Reinders het contact met andere deelnemers minstens zo waardevol. “Iedereen had een andere achtergrond, leeftijd of specialisme. Wat we gemeen hadden? We wilden allemaal meer inzicht krijgen in het hele verzekeringslandschap.” Zo bracht de groep ook een bezoek aan De Vereende. “Die verzekeraar kende ik al, omdat wij daar in onze organisatie ook mee samenwerken. Leuk om er nu eens binnen te mogen kijken. En om te horen wat zij precies doen op het moment dat een reguliere verzekeraar een klant niet kan helpen.”

De opgedane inzichten zijn inmiddels verweven met zijn dagelijkse werk. “Ik herken nu veel thema’s uit de Tour de Branche in onze eigen producten. Daardoor kan ik beter meedenken over inhoudelijke vraagstukken. Dat maakt mijn werk nóg leuker en zinvoller.”

Sinds 1,5 jaar werkt Reinders in wat hij met een glimlach ‘de verzekeringshoofdstad van het Noorden’ noemt. “Hier in de regio staat Unigarant bekend als een goede werkgever. En dat klopt. We hebben een fijne, familiaire sfeer en het is hier allesbehalve stoffig. Dus ik ben van plan om nog wel even te blijven!”