Skip to Content

Ontdek de kracht van ChatGPT

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Ontdek de kracht van ChatGPT

Kansen en risico's voor verzekeraars

De mogelijkheden van ChatGPT lijken eindeloos en laten de kracht van generatieve AI duidelijk zien. Hoog tijd voor een webinar over dit onderwerp: wat zijn de kansen en risico’s voor verzekeraars, met welke wet- en regelgeving moet je rekening houden en als je besluit ermee aan de slag te gaan: waar moet je dan op letten? Verbondspartner KPMG vertelt je er alles over op 30 juni: dat wil je niet missen, dus meld je nu aan!

ChatGPT, een geavanceerd AI-gestuurd conversatiemodel, kan verzekeraars helpen bij het verbeteren van hun klantenservice, operationele efficiëntie en concurrentievoordeel. Met ChatGPT ben je in staat om klanten een naadloze, gepersonaliseerde en efficiënte ervaring te bieden. “Maar houd wel goed rekening met de geldende juridische kaders”, zo waarschuwt Peter Kits, partner Digital Transformation bij Verbondspartner KPMG. “Denk bijvoorbeeld aan het intellectueel eigendomsrecht. Want van wie is de in- en output van de door ChatGPT gegeneerde inhoud? En wat staat er eigenlijk in ‘terms & conditions’ over de verwerking van persoonsgegevens vanuit de AVG? Heb je nagedacht over het risico op verlies aan ‘trade secrets’? Door informatie toe te vertrouwen aan ChatGPT, bijvoorbeeld door een gespreksverslag te laten maken of een code te generen, loop je het risico dat deze informatie in het publieke domein terechtkomt, zoals in de Samsung-case. Terwijl dit natuurlijk niet de bedoeling is,” benadrukt Kits.

Naast duiding van het bredere juridisch kader, en de aankomende AI Act, zal KPMG uiteraard ook ingaan op wat er nu mogelijk is met ChatGPT. “Zo zitten er aan het gebruik van de publieke versie risico’s en beperkingen,” meent Sander van der Meijs, director Digitale Strategie bij KPMG. “De publieke versie is maar beperkt toepasbaar.” Volgens Van der Meijs is het op korte termijn verstandig beleid op te stellen, zeker nu veel medewerkers ChatGPT ook ontdekt hebben en het willen gebruiken ter ondersteuning van hun dagelijks werk. Om er zo voor te zorgen dat de organisaties er bewust mee omgaan. “Op de langere termijn moet je nadenken of het verstandig is een eigen generatieve AI-omgeving te realiseren of een meer gesloten omgeving te gebruiken.” 

Iman Alipour- Founder en CEO BlueGen.ai, zal meer vertellen over de aan TU Delft ontwikkelde technologie waarmee het gebruik van echte data, met al onze persoonlijke gegevens erin, geminimaliseerd wordt. “De technologie creëert zogeheten synthetische data: dit is data die eruitziet als echte data, zich gedraagt als echte data, maar zonder de persoonlijke identificeerbare gegevens,” aldus Alipour. De start-up zet generatieve AI in om de privacy en integriteit van personen te beschermen in de digitale wereld. “En daarmee voorkom je extra kosten en privacy-overtredingen.” Welke rol generatieve AI speelt en met welke uitdagingen Alipour te maken heeft bij het ontwikkelen en het gebruik van de technologie, licht hij toe tijdens het webinar.

Hoe zet je ChatGPT in en hoe geef je dat vorm binnen jouw organisatie? Het komt allemaal aan bod op 30 juni. Meld je nu aan!

- Met dank aan ChatGPT voor het deels genereren van deze tekst - 

Bestemd voor
Dit webinar staat open voor zowel leden van het Verbond van Verzekeraars als voor andere geïnteresseerden.
Interessant voor een breed publiek. Denk vooral ook aan complianceofficers, juristen, privacyfunctionarissen, marketingmedewerkers, productontwikkelaars, medewerkers met klantcontacten en iedereen die in nieuwe ontwikkelingen geïnteresseerd is.

Aanvang en duur
Aanvang:      15.00 uur
Duur:            ca. 1 uur

Kosten
Voor medewerkers werkzaam bij een lid van het Verbond van Verzekeraars zijn aan deelname geen kosten verbonden. Deze bijeenkomst valt onder het lidmaatschap. Weet je niet zeker over jouw organisatie lid is van het Verbond van Verzekeraars check dan de ledenlijst.

Voor medewerkers die aangesloten zijn bij Adfiz en NVGA bedragen de deelnamekosten € 55,- (excl. BTW).
Voor overige geïnteresseerden bedragen de kosten € 75,- (excl. BTW).

  • Op deze bijeenkomst zijn de Algemene Voorwaarden van Dienstverlening Verbond BV van toepassing. Door inschrijving verklaar je je akkoord met de Algemene Voorwaarden van Dienstverlening Verbond BV
  • Vanaf inschrijving geldt een bedenktermijn van 14 dagen
  • Plaatsing geschiedt na beoordeling van de inschrijving door de Insurance Academy
  • Facturatie van deze kosten geschiedt vanuit Dienstverlening Verbond BV

PA-certificaat
Na dit webinar ben je onder meer op de hoogte van:

  • de kansen en risico’s van ChatGPT voor verzekeraars;
  • relevante wet- en regelgeving;
  • aandachtspunten bij het werken met ChatGPT.

Dit webinar draagt bij aan het actueel houden van relevante kennis en kunde over dit thema.
Na afloop ontvang je een bewijs van deelname (PA-certificaat), mits je het hele webinar hebt gevolgd.

PE-punten
Met het bewijs van deelname (PA-certificaat) kan je op de website van het NIVRE (onder Permanente Educatie) zien of aan deze bijeenkomst PE-punten zijn toegekend.

Nadere informatie en vragen
Voor nadere informatie of met vragen kun je contact opnemen met Jos Schaffers (beleidsadviseur Algemene Beleidszaken, Verbond). Aan hem kun je eventueel ook reeds vooraf vragen sturen, dan kan hiermee bij de voorbereiding zoveel mogelijk rekening worden gehouden.

Hoe kun je deelnemen aan dit webinar?
Dit webinar organiseren wij via OnlineSeminar. Voor deelname moet je éénmalig een account aanmaken bij OnlineSeminar. Je moet je apart voor deelname aanmelden.
Na registratie bij OnlineSeminar voor de webinars van het Verbond kun je voor toekomstige Verbondswebinars van dit account gebruik maken en hoef je je niet opnieuw te registreren.
Kun je op het moment van het webinar niet kijken? Geen probleem! Het webinar is ook terug te kijken op een moment dat het jou wél uitkomt, alleen is er dan geen live interactie meer mogelijk. Ook daarvoor moet je je wel hebben aangemeld.

Complianceregeling Mededinging
Deelnemers aan dit evenement vallen onder de Complianceregeling Mededinging van het Verbond en worden geacht zich te houden aan de geldende mededingingsregels en met de inhoud van de regeling bekend te zijn.

Privacyverklaring
De Insurance Academy is onderdeel van het Verbond van Verzekeraars. Op de verwerking van persoonsgegevens die aan de Insurance Academy worden verstrekt is daarom de privacyverklaring van het Verbond van Verzekeraars van toepassing. Artikel 5 van die verklaring handelt specifiek over gegevens die worden verstrekt in het kader van deelname aan een activiteit of bijeenkomst van het Verbond (de Insurance Academy).

Partnership
De wereld om ons heen verandert en de financiële sector verandert mee. Het Verbond van Verzekeraars beweegt naar een open platform. Om daaraan invulling te geven werkt het Verbond samen met verschillende partijen, op diverse terreinen. Met het aangaan van partnerships creëert het Verbond een branche-overstijgend, open platform met het delen van kennis als doel. Dit komt ten goede aan leden, partners en het Verbond. Door co-creatie ontstaan zo nieuwe initiatieven die de keten als geheel versterken.

KPMG is een van onze partners.