Skip to Content

Training Actualiteiten claimbehandeling AOV uit ethisch perspectief

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Redeneren in termen van ethiek. Dat is bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen een noodzakelijke kwaliteit van een professional betrokken bij het afhandelen van AOV-claims. Denk bijvoorbeeld aan de second opinion-procedure voor medische en arbeidsdeskundige onderzoeken. Of onderzoek naar schending van de mededelingsplicht. Hoe ga je respectvol om met je klant?

Binnen verzekeraars wordt steeds vaker van dergelijke professionals verwacht dat ze zowel juridisch als ethisch kunnen beargumenteren wat ze hebben gedaan of gelaten. Buiten de organisatie is die noodzaak nog sterker aanwezig: media kijken met argusogen. Als AOV-professional wil je niet alleen voor jezelf verantwoorde beslissingen nemen, je wilt dat ook kunnen uitleggen aan je klant, collega's en aan de buitenwereld. Of je nu claimbehandelaar, acceptant, medisch adviseur of manager bent.

Voor wie

Deze verdiepende training is bestemd voor claimbehandelaars, acceptanten, medisch adviseurs en hun managers in de branche van arbeidsongeschiktheidsverzekeraars.

Vereist kennisniveau
Deelnemers hebben enige ervaring met de behandeling van AOV-claims om deze training succesvol te kunnen volgen.

Dit levert het je op

  • Je morele sensitiviteit in je beroepsuitoefening is versterkt
  • Je kunt de ethische en juridische aspecten binnen het vak onderscheiden
  • Je bent je bewuster van de morele waarden en normen in de relevante gedragscodes
  • Je kunt werken met het 3-fasenmodel voor morele besluitvorming
  • Je bent je bewuster van je eigen morele waarden en normen die in het spel zijn

In deze training neem je kennis van actualiteiten op het terrein van claimbehandeling AOV en leer je de claimbehandeling in ethisch perspectief te plaatsen. Naast een juridische analyse maken we dus ook een ethische analyse van relevante casuïstiek. Jouw praktijkervaring en bestaande gedragscodes komen aan bod in het werken met het 3-fasenmodel voor morele besluitvorming.

Voorbeelden
Denk aan de situatie dat zeer discutabel is of de klachten van verzekerde onder de dekking vallen, maar je wilt toch wat voor hem betekenen? Of de arbeidsongeschikte verzekerde die niet volledig arbeidsongeschikt blijkt te zijn maar minimaal 1,5 dag per week werkt, maar dat niet heeft opgegeven, wat doe je daarmee? Wat zeggen de polisvoorwaarden? Welke wet- en regelgeving is verder relevant? Wat zeggen de gedragscodes hierover? Waartoe neigt de cultuur van het beroep/cultuur van je organisatie? Wat zijn je eigen morele waarden en normen in zo’n kwestie? Deze elementen leer je samen te brengen en af te wegen met behulp van het 3-fasenmodel.

Datum en praktische informatie

  Opleiding
Datum: donderdag 3 oktober 2024
Aanvangstijd: 9.00 uur (inloop vanaf 8.30 uur)
Eindtijd: 17.00 uur
Duur & zelfstudie belasting: Training: 1 dag | Zelfstudie: 1 uur
Voertaal: Nederlands
Locatie: Verbond van Verzekeraars, Bordewijklaan 2 Den Haag

Deelnemer aan het woord

Je kunt deze video alleen afspelen als je onze marketingcookies accepteert.
Dat is niet onze keuze, maar het gevolg van wetgeving. Wij gaan uiteraard netjes met je gegevens om.

Programma

Ethiek en morele besluitvorming (Rob van Es)
+ Basisbegrippen ethiek
+ Ethiek als zorgvuldig proces

Claimbehandeling AOV (Erik-Jan Wervelman)
+ Actualiteiten AOV (o.a. second opinion procedure, schending mededelingsplicht, etc.)
+ Polisvoorwaarden
+ Gedragscode Claimbehandeling 2020

Casus AOV
Wat zijn hier de juridische en de ethische aspecten? Eerst individueel bepalen, daarna rubriceren we gezamenlijk de opbrengsten.

Het 3Fasenmodel voor morele besluitvorming (Rob van Es)
+ Morele beeldvorming, oordeelvorming en besluitvorming

Eigen casus AOV maken
Maak met behulp van de aangereikte inzichten een case van je eigen praktijkervaring. 

Cases bespreken in subgroepen
Bespreken in subgroepen van 4 de gemaakte cases. 

Plenaire bespreking van de bevindingen

Docenten

Erik-Jan WervelmanMr. dr. Erik-Jan Wervelman is advocaat, verbonden aan Stadhouders Advocaten te Utrecht. Daarnaast is hij raadsheerplaatsvervanger bij het Gerechtshof te Den Bosch. Hij is gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op de particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering in 2004. Inmiddels ligt er een derde druk van De particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering (2016).

 

 

Rob van EsDr. Rob van Es is consultant in de morele besluitvorming van beleidsbepalers en professionals. Hij studeerde Wijsbegeerte aan de Rijksuniversiteit Groningen, promoveerde op Nyenrode en was ruim twintig jaar Universitair Docent in de organisatiefilosofie aan de UvA. Hij heeft ervaring in het adviseren en trainen bij verzekeraars, banken, gemeenten, ministeries en bij instellingen voor zorg, onderwijs en cultuur. Relevante publicaties: Professionele ethiek. Morele besluitvorming in organisaties en professies (tweede druk 2015) en Ethiek: emoties & argumenten (2021).

 

Beiden werkten mee aan de totstandkoming van de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) 2016 en de Gedragscode van de Stichting Register Arbeidsdeskundigen (SRA), 2010. In 2018 heeft de Nederlandse Vereniging van Arbeidsdeskundigen (NVvA) aan Van Es en Wervelman de AD-Award toegekend vanwege hun bijzondere bijdrage op het terrein van ethiek en recht voor de beroepsgroep van arbeidsdeskundigen.

Kosten en voorwaarden

Kosten voor leden van het Verbond van Verzekeraars

Voor medewerkers werkzaam bij een lid van het Verbond van Verzekeraars bedragen de deelnamekosten voor deze fysieke training: € 765,00 (excl. 0% BTW) 

Kosten voor andere geïnteresseerden

Voor overige geïnteresseerden bedragen de kosten: € 875,00 (excl. 0% BTW) 

  • Op deze training zijn de Algemene Voorwaarden van Dienstverlening Verbond BV van toepassing. Door inschrijving verklaar je je akkoord met de Algemene Voorwaarden van Dienstverlening Verbond BV;
  • Vanaf inschrijving geldt een bedenktermijn van 14 dagen;
  • Plaatsing geschiedt na beoordeling van de inschrijving door de Insurance Academy;
  • Facturatie van deze kosten geschiedt vanuit Dienstverlening Verbond BV.

Annulering en no-show

  • Annulering van de aanmelding is mogelijk tot 14 dagen na inschrijving. Bij latere annulering of no-show is het volledige deelnamegeld verschuldigd. Het is uiteraard wel mogelijk je door een collega te laten vervangen;
  • Annuleringen en vervangingen dienen per e-mail te worden doorgegeven aan het organisatiebureau van de Insurance Academy;
  • Door inschrijving verklaart de deelnemer zich akkoord met bovengenoemde voorwaarden.

Certificaat

Deze training draagt bij aan het actueel houden van relevante kennis en kunde over dit thema. Na afloop ontvang je een deelnamecertificaat. Dit certificaat kan onderdeel zijn van eigen maatschappijprogramma’s op het gebied van Permanent Actueel (PA).

Overige informatie

  • Dit programma kent het niveau van een training;
  • Eventueel studiemateriaal wordt per mail toegestuurd;
  • Deze training kent géén eindtoets of examen;
  • De training start bij minimaal 10 deelnemers. 

Heeft u vragen?

Wil je meer weten over deze opleidingen en trainingen? Ik beantwoord graag je vragen!