Skip to Content

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Verbeter efficiëntie en veiligheid: waarom verzekeraars IBAN-Naam Check (zouden moeten) gebruiken

In de snel veranderende wereld van financiële transacties heeft de Europese Instant Payments-wetgeving de IBAN-Naam Check in de schijnwerpers gezet. De implementatie daarvan binnen de banksector wordt namelijk wettelijk verplicht. Hoewel verzekeraars niet gebonden zijn aan deze regelgeving, zijn er redenen voor hen om vrijwillig de IBAN-Naam Check in te zetten: de tool vermindert het risico op fraude, stroomlijnt processen en maakt het werk aangenamer en efficiënter.

In de voorhoede van deze ontwikkeling staat SurePay's IBAN-Naam Check. SurePay is associate partner bij het Verbond van Verzekeraars. We hebben hen daarom gevraagd hun tool toe te lichten.

Ramon Verweij, head of marketing, legt uit: “IBAN-naam Check is een oplossing die verzekeraars helpt fraude krachtig aan te pakken en hun processen te stroomlijnen. Deze oplossing leidt tot nauwkeurige klantgegevens. Dit zorgt op zijn beurt voor een correct verloop van incasseren en uitbetalen. Bovendien verloopt het online onboardingsproces van nieuwe klanten soepeler, wat leidt tot vermindering van administratieve overhead en kosten. Dit levert veel voordeel op voor financiële instellingen zoals verzekeraars. Het is dan ook geen verrassing dat SurePay er trots op is Associate Partner te zijn van het Verbond van Verzekeraars.”

"Vrijwillige implementatie van de IBAN-Naam Check helpt bij het verminderen van fraude, en optimaliseert bovendien diverse operationele aspecten." - Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars.

Toepassingen en voordelen

Daar willen we meer over weten. Wat kan de IBAN-Naam Check betekenen in verschillende bedrijfsonderdelen en processen bij verzekeraars? Ramon somt op:

  • Fraudepreventie: ook verzekeraars worden geraakt door frauduleuze activiteiten. De IBAN-Naam Check vormt een robuuste bescherming tegen deze bedreigingen. Het zorgt ervoor dat (claim) betalingen juist terechtkomen, wat het risico op financiële verliezen als gevolg van identiteits- of betalingsfraude minimaliseert. Een voorbeeld is de standaard functionaliteit die aangeeft of geld aan een particuliere of zakelijke klant wordt uitbetaald.
  • Efficiënte processen: het behoud van nauwkeurige en up-to-date klantinformatie is essentieel. De IBAN-Naam Check zorgt ervoor dat je altijd de meest recente gegevens hebt, wat effectieve communicatie en probleemloze transacties bevordert. Stel je voor dat je geen betalingsfouten meer hoeft te corrigeren. Met nauwkeurige gegevens worden operaties aanzienlijk efficiënter, wat resulteert in tijds- en kostenbesparingen.
  • Positieve klantbeleving: Met het vertrouwen dat betalingen veilig en accuraat worden verwerkt, waarderen klanten de betrouwbaarheid en juistheid van je diensten. Gelijk het eerste contact met een klant bepaalt de toon voor je klantrelatie. Met de IBAN-Naam Check versnel je het onboardingsproces. De nauwkeurigheid is vanaf het begin gewaarborgd en de kans op fouten vermindert.

Nieuwsgierig?

Het Verbond streeft ernaar leden, partners en associatepartners met elkaar te verbinden. Door samenwerking en kennisdeling creëren we op tal van maatschappelijke thema's meerwaarde voor klanten. Als associate partner van het Verbond van Verzekeraars streeft SurePay ernaar om het verzekeringslandschap veiliger en efficiënter te maken. Nieuwsgierig? Meer informatie vind je achter onderstaande links.