Fietsdiefstal kost de samenleving 600 miljoen

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

Het aantal fietsdiefstallen daalt al jaren in ons land, terwijl de schadelast stijgt. Onderzoeksbureau Beke benadrukte vandaag in een webinar dat “fietsdiefstal de samenleving zo’n 600 miljoen kost”. Volgens Beke komt dat vooral door de enorme opmars van de e-bike. “In 2007 werden er 84.000 elektrische fietsen verkocht. Vorig jaar waren dat er 422.940.”

In het onderzoek Fietsdiefstal in Nederland, dat Beke in opdracht van de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) heeft uitgevoerd en vanmorgen tijdens een webinar heeft gepresenteerd, worden naast (diefstal)cijfers ook bouwstenen geleverd om (georganiseerde) fietsdiefstal tegen te gaan. Want hoewel het aantal diefstallen afneemt, wordt er nog steeds iedere minuut ergens in Nederland een fiets gestolen. Bovendien neemt de schadelast toe, onder meer doordat de gemiddelde prijs van een nieuwe fiets enorm is gestegen door de verkoop van bakfietsen, e-bikes en dure mountainbikes. Als daarbij wordt opgeteld dat de gelegenheidsdieven meer en meer plaats maken voor georganiseerde bendes die fietsen naar het Oostblok transporteren, is het plaatje compleet. De onderzoekers sluiten niet uit dat ‘bike jacking’ een nieuw fenomeen wordt, juist doordat de fietsen gemiddeld steeds duurder worden.

Verzekeringssysteem

Een van de oplossingen die in het onderzoek wordt genoemd, is het heroverwegen van het verzekeringssysteem. Zo kan er bijvoorbeeld aan een no-claimregeling worden gedacht als consumenten na drie tot vijf jaar niks claimen, maar voorop staat dat consumenten moeten worden gestimuleerd om hun fiets veilig(er) te stallen. Als een van de belangrijkste acties voor de korte termijn noemde onderzoeker Jos Kuppens van Beke het stimuleren van het gebruik van een tweede slot. “Verzekeraars hebben gemerkt dat dat werkt.”
Overigens wordt in het onderzoek benadrukt dat verzekeraars zelf ook al aan het nadenken zijn over andere voorwaarden. Kuppens benadrukte dat sommige merken fietsen al niet meer worden verzekerd en verzekeraars het bewustzijn willen vergroten door een jaarpremie te gaan hebben. Net zoals dat nu ook bij de meeste andere verzekeringen al het geval is.

Centrale regie

De sleutel om fietsdiefstal aan te pakken, ligt volgens de onderzoekers, echter in een serieuze aanpak, waarin zowel private partijen als de overheid een rol spelen. “Alle partijen zullen over hun eigen schaduw moeten heen stappen” om tot een gedegen aanpak te komen. Tegenover iedere partij die baat heeft bij een bepaalde maatregel staat immers altijd wel weer een andere partij die er geen baat bij heeft. De centrale regie van overheidswege wordt nu gemist en juist dat is een basisvoorwaarde voor een succesvolle ketenaanpak”, besluiten de onderzoekers.


Was dit artikel nuttig?