Skip to Content

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Blik op data en dashboards

Ik schrok een beetje toen ik 1,5 jaar geleden als Data Analist startte bij het Verbond. Want aan de dashboards waarmee werd geëxperimenteerd, was nog wel wat te sleutelen. Al die getallen en grafieken op één pagina. Zonder opmaak, intro of korte conclusie. Maar wat is dan een goed dashboard? En wie maken we er blij mee? Een korte blik op data en dashboards.


Als dashboard-fanaat is het voor mij geen straf om dag in dag uit te puzzelen met cijfers. Het is mijn uitdaging om technische en statistische informatie zo te presenteren dat ook een ander het begrijpt. Gelukkig mag ik me daar bij het Verbond mee bemoeien. Eén van de eerste grote opdrachten die ik kreeg, ging over de directe schadeafhandeling, de DSA. Dat houdt in dat als je materiele schade hebt door toedoen van iemand anders, je vanaf 1 juli 2021 bij je eigen verzekeraar kan aankloppen in plaats van bij de verzekeraar van de tegenpartij. Dat was een grote systeemverandering voor verzekeraars en daarom was er veel behoefte aan inzichten zoals zijn klanten hiermee geholpen? En, wordt de doorlooptijd van schades écht korter? Ik werkte mee aan een dashboard dat antwoord gaf op dat soort vragen.

Vijf

Je vraagt je misschien af hoe dat dashboard er dan uit ziet. Ten eerste opent het met een introductiepagina. Zo weet de lezer meteen waar het over gaat. Verder houd ik dashboards graag zo overzichtelijk mogelijk. Dat betekent niet meer dan 5 inhoudelijke pagina’s. Het hoofdmenu van het DSA-dashboard bestaat uit: over dit dashboard, overzicht, klantervaring, interne processen en financiën. En we blijven nog even bij het getal vijf, want ik plaats ook niet meer dan 5 visualisaties op één pagina. Is er meer informatie beschikbaar over een onderwerp? Dan maak ik één of meerdere onderliggende pagina’s aan. Laagjes met informatie zorgen voor verdieping én houden een dashboard tegelijkertijd overzichtelijk.

Goede keuzes maken

In de afgelopen tijd hebben we de dashboards van het DAC stap voor stap verbeterd en dat blijft niet onopgemerkt. Vanuit allerlei vakgebieden in onze sector is behoefte aan meer inzicht. Gelukkig is er ook veel data beschikbaar, dus dat komt goed uit. De kunst is om de data vervolgens zo toegankelijk mogelijk te maken. Want Excel-bestandjes doorspitten, dat schrikt af. En nog belangrijker, we willen niet dat er beleidskeuzes worden gemaakt op basis van informatie die niet goed is onderbouwd. Nee, we willen dat onze beleidsadviseurs en leden keuzes kunnen maken op basis van gevalideerde informatie. Onze dashboards helpen daar bij.

Zoals ik aangaf, is er vanuit veel vakgebieden behoefte aan meer inzicht. Onlangs is bijvoorbeeld de WeerKalender op verzoek van leden uitgebreid met een locatiezoeker. En als ik vooruit kijk, kan ik in ieder geval zeggen dat we werken aan een dashboard over Letselschade dat toegankelijk is voor onze leden. Verder komen er weer openbare updates van de risicomonitor Stalbranden en Bedrijfsbranden.

Liefde voor cijfers delen

Het succes en de relevantie van onze dashboards hangt natuurlijk niet alleen af van Data Analisten. Het DAC heeft anderen nodig voor input. Maarja, feit is dat niet iedereen Econometrie heeft gestudeerd. En niet iedereen wordt net zo blij van cijfers als ik. Toch ga ik mijn liefde voor cijfers delen zodat we nóg meer uit onze dashboards kunnen halen. Hoe? Door mijn Verbondscollega’s de basics van dashboards bij te brengen. Ik heb ze dit jaar al een voorproefje gegeven met een dashboard voor de Verbondspong, hét tafeltennistoernooi van het Verbond. Collega’s moesten de uitslagen van de wedstrijden zelf invoeren. Dat ging al heel goed! En ook voor de WK-poule is er dit jaar een dashboard, gemaakt door mijn collega Rico. Maar daar blijft het niet bij, want volgend jaar ga ik mijn collega’s een dashboard-training geven, zodat ze ook zelf een simpel dashboard kunnen maken. Ik heb er zin in!

Jesse Owie is Data Analist bij het Data Analytics Centre van het Verbond van Verzekeraars.


Was dit nuttig?