Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

Blik op InsurTech: stap uit de bubble

Deze zomer was ik in Stuttgart, bij de 6e editie van Startup-Autobahn. Ik dacht bij Stuttgart altijd automatisch aan Daimler en Porsche, omdat beide merken uit deze streek komen, maar wat een openbaring zeg. De Startup-Autobahn is een compleet ecosysteem waar wordt gewerkt aan de toekomst van onze mobiliteit. 

Het resultaat van een paar jaar Startup-Autobahn mag er zijn. Onder leiding van het Plug and Play Techcenter uit Silicon Valley zijn er al bijna 300 pilotprojecten opgezet. En dat aantal groeit nog steeds. Het is ronduit inspirerend om met eigen ogen te zien hoe de automobielindustrie innoveert. Maar ook wat de impact op onze sector is. Als je je, net als ik, afvraagt welke rol verzekeraars kunnen spelen bij het vormgeven van die mobiliteit, is er maar één antwoord mogelijk: ze moeten de samenwerking met startups zoeken. Dat is ook de huidige norm binnen de auto-industrie, die de ideeën van startups hard nodig heeft om te kunnen overleven.  

Samenwerking met startups

Het recept van Startup-Autobahn is even simpel als doelmatig. Het is een netwerk dat zich kenmerkt door open deuren, disruptief denken en het delen van ideeën, technologie en netwerk om zowel automobielbedrijven als startups verder te brengen. Mooi, maar ook opvallend. Daimler (Mercedes AMG) en Porsche bijvoorbeeld zijn bij bepaalde modellen elkaars grote concurrenten, maar werken tegenwoordig steeds meer samen. Hoe dat in zijn werk gaat? 
Het open platform kent grofweg drie fases: 
1. scouting en selectie van startups
2. pilot
3. ‘go real’
De startups werken hun idee in samenwerking met de bedrijven uit, met maar één doel. Uiteindelijk willen ze natuurlijk hun product of dienst terugzien in een auto. En daar zijn tot nu toe voorbeelden genoeg van. De (zelfrijdende) auto van Daimler zit zelfs vol met technologie/algoritmes van startups. Daarnaast is car-sharing niet mogelijk zonder de technologie van startups. Ook zijn er diverse slimme e-laadsystemen voor elektrische auto’s ontworpen en zelfs bij smart productiemethoden kan de industrie niet meer zonder startups. 

Testen elektrische auto

Op zich was dat allemaal wel bekend bij mij, maar in Stuttgart zag ik dat het veel verder gaat. Zo gaat startup Stark dit najaar het distributed community ownership met approval van Tesla testen. Dat betekent dat E-mobiliteit voor iedereen betaalbaar en bereikbaar wordt. En dat allemaal door samenwerking. Zou het niet geweldig zijn als we het concept van Stark ook tegenkomen in onze eigen Randstad, bijvoorbeeld via een pilot van verzekeraars?
Stark was niet het enige voorbeeld. Wat ook bij mij is blijven hangen, is de visie van Holoride. Deze startup meent dat de toekomst niet alleen over mobiliteit gaat, maar ook over adaptive content of User Experience. Een beleving in de auto dus die is gebaseerd op real time data. Lange ritten in de auto worden daarmee een stuk aangenamer, bijvoorbeeld omdat je jezelf waant in een themapark. 
In Stuttgart is er geen twijfel meer over: adaptieve content in auto’s markeert het begin van een geheel nieuwe wereld! En, vooral interessant voor verzekeraars, die adaptieve content kan ook worden vertaald naar nieuwe verdienmodellen. 

Stap uit de bubble

De automobielindustrie laat zien dat samenwerking de norm is. Natuurlijk volgen wij die ontwikkelingen op de voet. Sterker nog, we mikken op een open platform waar verzekeraars en andere relevante partijen zich bij kunnen aansluiten, zodat we samen kunnen werken aan het creëren van meerwaarde en nieuwe distributiemodellen. Want hoe je het ook wendt of keert, het bouwen van auto’s blijft risicovol en dus bieden autofabrikanten diverse vormen van financiële dienstverlening aan. Mooi voorbeeld daarvan is Daimler die met vier startups blockchaintechnologie inzet. Via de Car wallet betaalt de auto zelf voor het elektrisch laden, het parkeren en wellicht straks ook voor de verzekering? Geloof mij maar, nieuwe distributiemodellen zijn echt geen verre toekomstmuziek.

Een open platform betekent echter ook dat wij uit onze eigen bubble moeten stappen. Als ik één belangrijke les uit Duitsland mee naar huis heb genomen, dan is het wel dat we op de juiste plek moeten zijn om nieuwe technologieën te omarmen, te ontwikkelen, te testen en toe te passen op onze diensten en producten. Daarom presenteren de startups die in deze blog worden genoemd, zich binnenkort bij het Verbond: zie ik u daar?  

Harold Mahadew is Beleidsadviseur InsurTech/Distributie bij het Verbond van Verzekeraars


 


Was dit artikel nuttig?