Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

Blik op JIP: Op volle kracht vooruit

Vernieuwingen invoeren om vooruit te komen. Dat is de definitie van ‘innoveren’ in de Dikke van Dale. Ik vind het een vage, veelomvattende omschrijving, maar toch prikkelt het me. Mensen, en daarmee ook organisaties, willen namelijk altijd vooruit. Het kan altijd beter! Maar hoe innoveer je dan precies? Dat is wat jonge verzekeraars leren tijdens het Jongeren en Innovatie Programma (JIP). En ik? Ik grijp, als organisator van JIP 2020, de kans om stiekem vanaf de zijlijn ook te leren innoveren.

Positieve vibe
Wat me in het afgelopen jaar trouwens opviel, is het zelfvertrouwen en de energie van young professionals in onze sector. Dat merkte ik niet alleen toen ik vorig jaar als redacteur verslag deed van JIP 2019, maar ook tijdens interviews voor de serie #jongeverzekeraars. De twintigers grijpen hun kans om zichzelf na de studie te blijven ontwikkelen. De één start als trainee bij een van de grootste verzekeraars van Nederland, de ander gaat de uitdaging van een talentpool aan waarbij ze in 2 á 3 jaar verschillende functies vervult en ontdekt waar haar talenten liggen. Weer een ander start als stagiair, komt daarna in dienst en draait haar hand niet om voor een presentatie aan een aantal CEO’s in Parijs. Daar is toch een dosis lef voor nodig als je het mij vraagt.

Uit mijn gesprekken blijkt ook dat ze allemaal positief verrast zijn door de impact die verzekeraars op ons dagelijks leven hebben. Door ook zelf impact te willen maken, dragen ze daar op hun eigen manier aan bij. Kortom; er hangt een prettige, positieve vibe om deze verzekeringstalenten.

Unieke samenwerking
Die positieve vibe hoop ik ook te voelen tijdens de vijfde editie van JIP. Al twijfel ik daar niet aan, want in 2020 komen er maar liefst 25 talenten van 16 verschillende maatschappijen samen. De deelnemers leren in vier intensieve dagen te innoveren aan de hand van de Lean Startup methode. Een belangrijke vraag hierbij is of een idee ook echt aansluit bij een probleem of behoefte van mensen. De kunst is om dit in een zo vroeg mogelijk stadium van het innovatieproces te ontdekken, zodat het idee vervolgens bijgestuurd kan worden.

Het programma wordt afgesloten met een finale op donderdag 2 april. Vijf teams pitchen dan hun uitgewerkte idee aan de sector. Uit de vorige vier edities blijkt dat de concurrentie tussen verzekeraars vervaagt, maar de strijd tussen de teams in de aanloop naar de ontknoping steeds meer oploopt. Deze sectoroverstijgende samenwerking maakt JIP dan ook een uniek en vruchtbaar leertraject.

Ik neem je mee
Niet alleen voor de deelnemers geldt dat ze tijdens ons innovatieprogramma op volle kracht vooruit gaan. Ook ik zet, samen met mijn collega Pim de Nijs, stappen om JIP te verbeteren. Het kan tenslotte altijd beter! Zo betrekken we tijdens deze vijfde editie meer externe partijen bij het leertraject zoals ervaren innovators en startups. Op deze manier garanderen we dat deelnemers nieuwe inzichten opdoen en hun netwerk flink uitbreiden. Voor mij dit jaar de uitdaging om het programma nog beter op de kaart te zetten en de sector mee te nemen in de wereld van innovatie.

Ik sluit daarom af met een oproep om mij en alle innovatietalenten in de komende weken te volgen via social media: #JIP2020.

Ellen Jonges werkt als (Beeld)Redacteur bij het Verbond van Verzekeraars en is projectleider van JIP 2020

 


Was dit artikel nuttig?