Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

Blik op Serviceplatform Corona: er kan meer dan u denkt!

Het kan verkeren. Op 1 maart begon ik aan een nieuwe baan bij het Verbond, als accountmanager onder de vlag van de Insurance Academy. Twee weken later was het hele land in de ban van corona en nog geen maand verder hebben we het Serviceplatform Corona gelanceerd. Letterlijk in twee weken uit de grond gestampt.

 

Omdenken

Pas vroeg iemand het me nog. Is dat niet lastig als je net aan een andere baan bent begonnen en de coronacrisis breekt uit? Dat is maar voor een deel waar, antwoordde ik. Want we zitten ook in een tijd van omdenken. We denken nu even niet alleen in problemen, maar juist in oplossingen. De bereidheid tot samenwerking lijkt groter dan ooit te zijn. Dat helpt als je een platform wilt optuigen.

Platformgedachte

Eerlijk is eerlijk, de open platformgedachte is bij het Verbond niet op 1 maart geboren, maar al veel eerder. Iedere organisatie, zeker als die uit leden bestaat, wil een toegevoegde waarde leveren. Dat geldt ook voor het Verbond. We willen graag meer doen voor onze leden en onze brede maatschappelijke betrokkenheid tonen.
Via een platform kun je meer en beter met elkaar samenwerken, maar je kunt ook je leden beter servicen. Zelf vind ik samenwerken vooral heel erg leuk. Je komt samen verder dan alleen. Je hoeft niet zo snel nee te verkopen en je kunt ook nog eens kennis uitwisselen. Een win-win-win dus eigenlijk.

Serviceplatform Corona

Toen het coronavirus de kop opstak, kwam de platformgedachte bij het Verbond in een stroomversnelling. Spannend, maar ook leuk. Het ging ineens ergens over, de vragen kwamen binnen en natuurlijk hadden wij niet overal meteen een antwoord op. Maar, dat is het mooie van een platform. Als je het zelf niet weet, weet een van de partners het misschien wel. Een platform maakt de organisatie professioneler.

Vragen?

De vragen die bij een organisatie als het Verbond binnenkomen, zijn heel divers. Ze kunnen specifiek gaan over de inrichting van de organisatie. Of over digitale mogelijkheden. Ook kunnen ze arbeidsrechtelijk of juridisch van aard zijn. Nu, in coronatijd, merken we dat veel vragen gaan over de inrichting van de eigen organisatie. Die anderhalve meter maatschappij, hoe doe ik dat in mijn eigen bedrijf? Is daar een draaiboek voor? We zijn met een partner in gesprek om ook die specifieke kennis snel in huis te halen.

Meer kennis in huis

Want zo zie ik de platformgedachte. Met de partners die we binnenhalen, halen we ook de kennis in huis. Het principe werkt heel simpel. Als een van onze leden een vraag heeft, stelt die deze aan ons platform. Als wij het antwoord niet zelf kunnen geven, spelen we de vraag door naar een van onze partners. We zorgen dus voor de juiste match en laten onze leden zien dat wij als belangenbehartiger ook kunnen ondernemen. Ze hoeven niet zelf te zoeken en met name voor kleine(re) verzekeraars heeft dat een toegevoegde waarde.

Handige tijd

Ik kan het niet ontkennen. Coronatijd is een tijd van omdenken. Tot nu toe hebben alle partners die we hebben gevraagd ‘ja’ gezegd. Dat levert een mooie mix op, van heel diverse partners. Variërend van strategische tot pure kennispartners, maar altijd met één belangrijke voorwaarde: ze moeten een toegevoegde waarde hebben voor onze leden.
We zien daarmee ook kansen voor na de coronacrisis. Als de tijden weer normaal zijn, kunnen we onze samenwerkingen verder ontwikkelen. Onze ondernemingshonger is nog lang niet gestild. We willen graag onze partnerships uitbreiden met dienstverlening die we nog niet in ons pakket hebben. En natuurlijk luisteren we daarbij ook naar de wensen en behoeften van onze leden. Bent u lid? En heeft u een specifieke wens of vraag? Laat het ons weten. Er kan vaak meer dan u denkt. 

Sjoerd Brouwer is accountmanager bij de Insurance Academy van het Verbond van Verzekeraars




Was dit artikel nuttig?