Skip to Content

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Blik op storm: wat is de schade?

Als de eerste berichten in het nieuws verschijnen dat er een flinke storm op weg is naar Nederland, dan weet ik meteen dat er drukke tijden aan komen. Uiteraard voor medewerkers van verzekeraars die klaar zitten om de claims op te nemen en de schades af te handelen, maar ook voor de collega’s die zich bezighouden met communicatie en voorlichting. En dan komen de vragen. Meest gestelde? Wat is de schade?

Ciara

In de aanloop naar de Ciara-storm zag ik van veel verzekeraars informatie voorbijkomen. Welke schade is wel gedekt? Welke niet? Hoe kun je de schade beperken? De (vele) preventie-adviezen hebben enorm geholpen om de schade te beperken. En ook om de verwachtingen beter te managen. Want, eerlijk is eerlijk, de meeste klanten pakken de polisvoorwaarden er pas bij als ze schade hebben.

Win-win

Bij het Verbond van Verzekeraars komt naar aanleiding van zo’n storm vooral één vraag binnen. Wat is de schade? Mijn telefoon staat dan roodgloeiend. Nederland wil weten wat het leed is. En wij kunnen vertellen in welke mate (lees: schadebedrag) de verzekeraars Nederland hebben geholpen. Een win-winsituatie dus, maar zo kort na een storm als Ciara kan het best lastig zijn om er meteen een schadebedrag op te plakken.

Centrale database

Vaak denken media dat een schadeclaim bij een verzekeraar direct in een soort centrale database van het Verbond van Verzekeraars terechtkomt. En dat wij dus realtime alle claims zien binnenstromen. Helaas, zo simpel is het niet. Bovendien zegt het aantal claims niet zoveel, want het schadebedrag van de claim is op zo’n moment nog niet bekend. Daarnaast komen er op een later moment ook nog veel schades bij een verzekeraar binnen, bijvoorbeeld omdat de woningeigenaar nog niet eerder had ontdekt dat hij een aantal dakpannen mist. En grotere, meer zakelijke schades, lopen meestal via de beurs en komen pas na een week of twee bij verzekeraars in beeld.

Historische data

Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek van het Verbond baseert de schatting die wordt gemaakt grotendeels op historische schadedata. We weten namelijk wel hoeveel schade eerdere stormen hebben opgeleverd. Door die historische data te combineren met factoren als het weer en de dag van de week, kunnen wij een (voorzichtige) schatting maken.
Maar, een nadeel van een schatting is dat je er ook wel eens naast kunt zitten. Dat gebeurde bijvoorbeeld met de januaristorm van 2018. De particuliere schade, die helaas vaak als totale schade wordt gezien, werd in eerste instantie op 95 miljoen euro geschat. Uiteindelijk bleek de storm voor 289  miljoen euro aan particuliere schade en 450 miljoen aan totale schade te hebben veroorzaakt. Ouch. Vanzelfsprekend hebben wij daarvan geleerd en ons stormmodel hierop aangepast. We hebben daar ook maar meteen de zakelijke schade in meegenomen.

Lange droogte

Een schatting blijft dus gevoelig voor fouten, maar er zijn ook extreme weersgebeurtenissen waar wij helemaal geen schatting voor kunnen maken. In 2018 werd de extreem droge zomer abrupt beëindigt door een flinke plensbui. Door de lange droogte was de grond zo uitgedroogd, dat het veel minder goed regenwater kon opnemen dan normaal. Een gegeven dat wij niet konden meenemen in ons model, simpelweg omdat het in Nederland de afgelopen jaren zelden was voorgekomen. We hadden er met andere woorden geen historische gegevens over en konden ook geen schatting geven.

Stormmodel

Waterdicht is onze voorspelling dus niet, maar het is wel het beste model dat we op dit moment in huis hebben om op korte termijn een schatting te kunnen maken. En, eerlijk is eerlijk, ik heb de afgelopen jaren geen enkele andere instantie gezien die het heeft aangedurfd om een landelijke schatting te maken. Intussen blijven wij aan ons model sleutelen, want met elke nieuwe storm kan het alleen maar beter worden. En als er iemand is die ons daarbij wil helpen, dan kan hij of zij zich uiteraard bij ons melden!

 Oscar van Elferen is woordvoerder bij het Verbond van Verzekeraars

 


Was dit nuttig?