Blik op transport: waar een klein land groot in kan zijn
Het grote voordeel van mijn werk als beleidsadviseur Transport is dat ik jaarlijks het internationale congres van IUMI mag bijwonen. IUMI staat voor International Union of Marine Insurance en vrij vertaald is dat de wereldwijde koepel voor transport(her)verzekeraars. Dit keer mocht ik afreizen naar Toronto in Canada.
Nederland in top 10
Het jaarcongres is vooral bedoeld om kennis te delen en te netwerken, maar er worden ook altijd cijfers verzameld over de transportverzekeringsmarkt. Normaal gesproken zijn die statistieken alleen beschikbaar voor de leden van alle deelnemende landen, maar een tipje van de sluier kan geen kwaad. Wist je bijvoorbeeld dat transportverzekeraars wereldwijd in 2017 maar liefst 28,5 miljard Amerikaanse dollars aan premies hebben geïnd? En dat ons continent, Europa, daar bijna de helft, van voor zijn rekening neemt? Het aandeel van de Nederlandse markt in die totale premieomvang lijkt bescheiden te zijn, met een kleine twee procent, maar schijn bedriegt. De Nederlandse transportverzekeringsmarkt behoort al jarenlang tot de top 10 van de wereld. Zeker omgezet naar de ‘grootte’ van ons land en het aandeel van andere delen van de wereld is die twee procent een flink aandeel. Zet het maar eens af tegen Azië (dertig procent), Amerika (achttien procent) en de rest van de wereld (zes procent). Ik bedoel maar.
Lloyds of London
Door onze top tien positie hebben we internationaal echt wat in de melk te brokkelen en mogen we ook binnen IUMI een belangrijke rol spelen. Zo is het Verbond vertegenwoordigd in maar liefst vier commissies: Ocean Hull, Lost Prevention, Facts & Figures en Inland Hull, Fishing Vessels & Yachts. Samen met de Nederlandse transportverzekeraars vinden we daardoor een goede aansluiting bij het internationale netwerk van transportverzekeraars en herverzekeraars, maar zeker ook met de bakermat van de transportverzekeringen Lloyds of London. Als secretaris namens het Verbond mag ik meepraten tijdens de bijeenkomst van secretarissen en samen met Anneke Kooiman vertegenwoordig ik ons land tijdens de IUMI-ledenvergaderingen. Alle aangesloten transportverzekeraars hebben via het Verbond ook toegang tot het besloten deel van de IUMI-website, waarop statistieken en kennisdocumenten worden gedeeld.
Belangenbehartiging
Terug naar IUMI, dat inmiddels al 145 jaar bestaat. De koepelorganisatie doet vergelijkbare dingen als het Verbond, maar dan op wereldschaal en vanzelfsprekend gericht op transportverzekeringen. De doelen zijn overigens wel gelijk: het vertegenwoordigen van de belangen van verzekeraars. IUMI doet dat door te verbinden, te informeren, te promoten, te onderwijzen en door de branche te vertegenwoordigen in internationale organisaties. Belangrijke actuele onderwerpen zijn digitalisering, kunstmatige intelligentie, cyber, duurzaamheid, klimaatverandering, internationale verdragen, (schade)preventie en de internationale geopolitieke ontwikkelingen.
Educatieve rol
En, net als het Verbond, besteedt IUMI steeds meer aandacht aan educatie. De organisatie heeft inmiddels 49 (gratis) webinars gehouden. Daarnaast is er een overzicht beschikbaar van het aanbod van transport(verzekerings)opleidingen. Om het kennisniveau over internationale transportverzekeringen op te krikken, worden er naast de basiscursus ‘Marine Insurance Fundamentals’ online tutorials ontwikkeld. Voor twee belangrijke deelmarkten - Ocean Hull en Cargo - zijn deze inmiddels beschikbaar.
IUMI 2026!
Het lekkerste heb ik voor het laatst bewaard. Hoewel ik graag reis, hebben we intern hard gelobbyd om het IUMI-congres in ons land te mogen organiseren. Die missie is gelukt. Nadat IUMI eerder al is neergestreken in Noordwijk (1948), Scheveningen (1954), Rotterdam (1967) en Amsterdam (1982 en 2005) is er voor 2026 weer gekozen voor maritiemstad Rotterdam. Binnenkort brengt Lars Lange, de secretaris generaal van IUMI, een bezoek aan Nederland. Hij voert dan een lobbygesprek bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu en komt voor een kennismaking naar het Verbond. Dan zullen wij, samen met onze partners in Rotterdam, hem maar wat graag laten zien waar een klein land groot in kan zijn.
Marko van Leeuwen is als beleidsadviseur Schade onder meer belast met transport |
Was dit nuttig?