Jonge Verzekeraars en duurzaamheid

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

Maak jij het verschil?

Ze legde de lat niet eens zo heel hoog. “We hoeven niet allemaal de nieuwe Bojan Slat te zijn. Maar als we ons morgen één procent meer Bojan voelen, dan ziet de wereld er wel weer een stukje beter uit.” Marijke Roskam zat eind november het Platform van de Jonge Verzekeraars voor die zich bogen over een duurzame wereld in het meest duurzame gebouw ter wereld.

Marijke’s openingswoorden waren veelzeggend, terwijl ze hoopvol de zaal inblikte. “Wat moet er gebeuren? Wat kan er anders? Beter? We moeten vanmiddag met een centrale boodschap richting het Verbond van Verzekeraars komen. De hoop is op jullie gevestigd.”
Aan het einde van de bijeenkomst trof Marijke een van de directeuren van dat Verbond die ze meteen prees voor zijn openhartigheid. Harold Herbert gaf volmondig toe dat hij veel concrete ideeën had gehoord, waaronder het vaker uitwisselen van ideeën en meer kennis van buiten halen, maar hij had ook wat gemist: het benoemen van eigen gedrag bijvoorbeeld. Daarop stak hij meteen de hand in eigen boezem. “Over voorbeeldgedrag gesproken. Jullie zijn hier in het meest duurzame gebouw ter wereld. Wij hebben bij het Verbond net een verbouwing achter de rug en daarin was duurzaamheid oorspronkelijk niet de eerste prioriteit. Dat hebben we in de loop van het proces wel rechtgetrokken, maar als ik om me heen kijk in zo’n inspirerende omgeving als De Edge, dan bekruipt me al snel het gevoel dat de lat wel wat hoger had gemogen.”

Van hei naar wij-sessie
Harold noemde in totaal drie leerpunten uit de discussie:
• voorbeeldgedrag
• pricing
• verdienen
“Met dat voorbeeldgedrag kunnen we wel wat. Ik heb diverse lacherige opmerkingen gehoord over de grootte van de auto’s waarin we rijden, maar dat heeft wel een serieuze ondertoon. Van de tweede, de pricing, heb ik net begrepen dat producten met een duurzaam karakter even aantrekkelijk moeten zijn als andere producten. Een mooie ambitie voor individuele bedrijven. Ik hoor graag hoe jullie daarmee in de praktijk vorderen. En als er knelpunten ontstaan, kunnen wij wellicht iets betekenen door samenwerking te organiseren of aanpassing van wet- en regelgeving te bepleiten.”
Die derde vergt volgens hem iets meer denkwerk. “Als ik het goed begrijp, moet duurzaamheid voorop staan in plaats van verdienen, maar dat kan spanning opleveren met de tucht van de markt. Hoe we die prikkels precies boven water kunnen krijgen, weet ik nog niet. Misschien een idee voor de volgende sessie van de Jonge Verzekeraars om zich te buigen over duurzame businessmodellen?”
Marijke vroeg zich daarop hardop af of duurzaamheid nu ook al in de boardrooms onderwerp van gesprek is? “Zeker. We zijn bijvoorbeeld vorig jaar met het bestuur te gast geweest bij het WNF en hebben daar ook over duurzaamheid gesproken. We doen ook studie naar klimaatverandering en duurzaam beleggen, wat afgelopen jaar een prominent issue was. We zouden er nog meer aandacht aan willen geven, maar de agendadruk is hevig, en tijd en middelen zijn beperkt”, antwoordde Harold, waarna de dagvoorzitter het laatste woord naar zich toetrok: ”Misschien toch maar eens overwegen om van een heisessie een wij-sessie te maken, waarbij ook jongeren aanwezig zijn?”

Nieuwsgierig?
Tussen de openingswoorden van dagvoorzitter Marijke (onder meer bekend van BNR) en het slotbetoog van Verbondsdirecteur Harold Herbert gebeurde er nog veel meer. Nieuwsgierig naar de inleiding van Harmen van Sprang van ShareNL? Naar de diverse workshops, waaronder één over bier? Of interesse in een minicollege duurzaam beleggen? Lees dan verder in deze longread.

 

“De Edge is outstanding”

Arjen Beers van Deloitte hoefde niet lang na te denken over een antwoord op de vraag welk cijfer hij zijn organisatie geeft voor duurzaamheid. “Dit pand is geweldig, maar een consultant is ook gewoon een urenfabriek. Wij rijden in leaseauto’s en schrijven dikke rapporten. Tegelijkertijd zeggen we: make an impact that matters, ook op maatschappelijk terrein. Dat betekent dat medewerkers ideeën die tijd en energie schelen, kunnen aandragen. En het betekent dat een collega van mij bezig is met een project om zelfmoord te voorkomen. Dergelijk maatschappelijk gedrag zit nog niet in ons DNA, maar het begint wel te komen.”
De Edge noemde hij “outstanding”, maar niet van ons. “Wij huren een deel van dit gebouw, maar hebben wel vanaf het allereerste begin nagedacht over duurzaamheid. Er zitten 30.000 sensoren in het pand, zodat we weten waar zich iemand bevindt. Er zit ook overal led-verlichting, zodat het minimaal wordt verlicht. En er zijn uiteraard zonnepanelen. Zoveel zelfs, dat dit pand meer energie geeft dan dat we verbruiken.”

Zijn boodschap aan de aanwezige jonge verzekeraars is kort, maar krachtig: “Jullie zijn verplicht om na te denken over je individuele bijdrage aan de duurzame economie. Iedereen kan een verschil maken of een voorbeeld stellen. Kom je met de auto of met het ov? Denk na wat anders kan. Jullie zijn de toekomstige bestuurders van onze financiële sector.”

“Denk na wat anders kan. Kom je met de auto of met het ov?”

Duurzaam door te delen

Hij heeft twee dochters (van 9 en bijna 12) die vaak als ‘advisory board’ dienstdoen en hij geeft ze op zijn beurt mee dat ze moeten leren delen. “Naast ons huis staat zo’n klein kastje met boeken en cd’s, om te delen. Schattig vind ik dat, de deeleconomie op zijn allerkleinst.” Harmen van Sprang van shareNL ging vooral in op delen. “De duurzaamheid volgt dan meestal vanzelf.”

Harmen ging in vogelvlucht door diverse initiatieven van startups in de deeleconomie heen. Van het delen van maaltijden (Thuisafgehaald), kleding (Lena) en vervoer (PickThisUp) tot het delen van spullen. “Die laatste, Peerby, staat vooral bekend om het voorbeeld van het lenen van elkaars boor. En wat blijkt uit onderzoek? Met 38 boren kun je 250 huishoudens bedienen. Dat scheelt dus 212 boren.”

Sharing city
Hij gaf ook het voorbeeld van Seoul als ‘sharing city’. “Uit eigen onderzoek bleek dat 84 procent van de Amsterdammers ook bereid is om ‘iets’ te delen. Dat vonden wij een mooie voedingsbodem om het concept sharing city naar Amsterdam te halen.”
Samen met collega’s bracht Harmen veel partijen bij elkaar: startups, bedrijfsleven, gemeente en de universiteit. Uiteindelijk heeft de gemeente gezegd: wij maken een actieplan op basis van onder meer duurzaamheid, sociale cohesie, innovatie en mobiliteit. Klein voorbeeld is een proef die nu loopt om Amsterdammers uit hun auto te krijgen. Als bewoners twee maanden hun autosleutels inleveren, krijgen ze in ruil daarvoor toegang tot allerlei platforms en alternatieven, variërend van Uber tot MyWheels.
Het is, volgens Harmen, dé manier: balanceren tussen reguleren, een veilige samenleving en innovatie. “Je moet onderzoeken, testen, pilots opzetten en ook zo nu en dan op je bek durven gaan. Je moet het doen.”

Samen spelen, samen delen
Vervolgens liet Harmen een getal zien (120.000.000.000). “Weet iemand waar dit bedrag voor staat?” Eén hand ging in de lucht: de (mogelijke) beurswaarde van Uber? “Klopt”, antwoordde hij. “Een paar jaar geleden zagen we Uber nog puur als een taxiplatform, maar het heeft zich behoorlijk ontwikkeld. Ik wil jullie daarom wakker schudden, laten zien wat er kán gebeuren als een platform de ruimte heeft. En het dendert maar door. De toekomst bestaat meer en meer uit een spel van ecosystemen. Wie kent Lemonade?” Slechts een enkele hand. “Ik raad jullie echt aan dit soort initiatieven te volgen. Zet stappen in de digitalisering en de deeleconomie. Mensen gaan op een andere manier wonen en werken. Niet iedereen wil een parkeerplaats kopen. En als er in een appartementengebouw meerdere logeerkamers zijn, hoeft niet iedere bewoner een eigen te hebben.”
Hij ging aan het eind van zijn betoog weer terug naar het begin en liet een foto van ‘zijn’ buurt zien. “Ik kan het allemaal heel groot maken, maar dit is onze buurt bbq. Want uiteindelijk is het mijn idealistische droom dat we meer met elkaar gaan spelen en met elkaar gaan delen.”

“Zet stappen in de deeleconomie. Niet iedereen wil een eigen parkeerplaats kopen.”

Workshop 1: tips en trucs van bierbrouwer AB InBev

Wat kunnen verzekeraars leren van bierbrouwer AB InBev, bekend van merken als Jupiler, Hertog Jan, Corona, Leffe en Dommelsch? Wilco Heiwegen was namens de brouwer op de Platformdag om tips en trucs te delen. “Bier is geweldig, maar wij hebben ook een verantwoordelijkheid.”

 

Handig om te weten!

AB InBev Nederland (550 medewerkers) is onderdeel van het wereldwijde AB InBev, met 200.000 medewerkers en zo’n 500 biermerken de grootste brouwer ter wereld. De biermarkt is in Nederland behoorlijk competitief, redelijk stabiel en met name het alcoholvrije en speciaalbier is aan een opmars bezig. Het MVO-beleid van AB InBev rust op twee pijlers: verantwoord drinken en duurzaamheid.

 

Festivals
Volgens Wilco zit duurzaamheid bij de brouwer in het DNA: “Wij zijn afhankelijk van natuurlijke grondstoffen (water, gerst en hop) en merken daardoor als geen ander dat het klimaat verandert. Het klimaat wordt grilliger en dat vergt meer flexibiliteit. Waar halen we onze grondstoffen vandaan? Hoe gaan we zuinig om met water en energie bij de brouwerijen?”
Maar ook: “Hoe kunnen we de afvalberg verminderen en consumenten stimuleren tot duurzaam gedrag? In 2025 willen we honderd procent circulaire verpakkingen hebben. Denk aan hervulbare flessen en hoge recyclingspercentages. Of hervulbare bekers bij festivals. Dat is duur, logistiek ook lastiger, maar we gaan het wel doen.”

Pilots tegen eenzaamheid
Het belangrijkste aandachtspunt is dat een actie bij een merk moet passen, benadrukte Wilco. “Jupiler focust zich op muziek en festivals. Daarom hebben wij dit jaar oordopjes uitgedeeld bij festivals waar Jupiler werd geschonken. Met Corona richten we ons weer sterk op het aanpakken van de plastic soep. Duurzaamheid gaat ook over verantwoordelijkheid nemen. Daar kunnen ook sociale thema’s bij passen. Zo richten we ons met Leffe op het thema eenzaamheid onder ouderen. Al sinds 1240 biedt de abdij van Leffe een luisterend oor en een warm welkom. Wij werken samen met onder meer met het Rode Kruis. Niet als een moetje, maar omdat we echt geloven het verschil te kunnen maken.”

Tips van Wilco:

1. Je boodschap/aanpak moet passen bij je merk!
2. Het begint bij intrinsieke motivatie: zorg voor de juiste drijfveren.
3. Geloof in de actie die je doet, met het hele bedrijf!
4. Denk out of the box en nodig startups uit, die komen met de gekste ideeën.
5. Werk samen met je klanten: wat kun je samen doen?
6. Stel doelen!
7. Ga aan de slag!

Minicollege duurzaam beleggen

Duurzaamheid is hot. Dat geldt ook, of misschien wel nog meer, voor duurzaam beleggen. Verzekeraars worden geregeld genoemd in lijstjes, goed en fout. Dennis Heijnen, beleidsadviseur bij het Verbond, toonde in een minicollege aan dat verzekeraars met 450 miljard euro forse impact kunnen hebben. “De maatschappelijke druk neemt toe.”

Volgens Dennis is niet alleen de consument geïnteresseerd in het beleggingsbeleid van verzekeraars, maar ook de lijstjesmakers van bijvoorbeeld de Eerlijke Verzekeringswijzer en Vbdo, de pers, de overheid en zelfs het kabinet en de Tweede Kamer. “Is kritiek van deze partijen altijd terecht? Nee. Maar het geeft wel weer dat de ogen op ons zijn gericht. Datzelfde geldt voor het klimaatakkoord van Parijs. Er wordt op de financiële sector gelet. Zo van: hé, daar ligt nog 450 miljard. Kunnen we daar niks mee?”

Verbond als brug
De boodschap van Dennis was van meet af aan duidelijk. De maatschappelijke druk op verzekeraars is groot. “Gelukkig zijn de meeste verzekeraars zelf ook overtuigd van nut en noodzaak van verantwoord beleggen.”
Het Verbond fungeert daarbij als een brug tussen de maatschappij en de verzekeringssector. Dat heeft tot de volgende acties geleid:
2012  Code duurzaam beleggen van het Verbond
2015  Aantal verzekeraars participeren in het NLII
2018  Ondertekening Spitsbergen-ambitie door enkele verzekeraars
2018 IMVO-convenant gesloten tussen Verbond, NGO’s, overheden en vakbonden
2019 Klimaatakkoord getekend door de financiële sector (?)

Wat is duurzaam?
Duurzaam beleggen is niks meer en niks minder dan naast het financiële rendement ook rekening houden met de zogenoemde ESG-criteria. ESG staat voor Environmental, Social en Governance. Dennis: “ESG bestaat uit verschillende criteria, dus dat betekent keuzes maken. Kies je voor leven onder water? Of liever voor social?”
Hoe je dat doet? “Een goed beleggingsbeleid begint met een goede risicoanalyse. Als je hebt geïnvesteerd in een kledingfabriek die ook in Bangladesh zit, kan het zomaar zijn dat je de kinderrechten schaadt. Maak dus een analyse van je risico’s. Doe dat zelf of laat het doen, ook als je niet zelf belegt.”
Als je weet waar de grootste risico’s zitten, kun je vervolgens je thema kiezen. Wat voor type belegger wil je zijn? Waar wil je impact hebben? Voorbeelden van thema’s zijn:
1. Envorinmental: klimaatverandering, maar ook landrechten
2. Social: kinderrechten of wapens
3. Governance: diversiteit of belastingen

Wat betekent het voor je beleid?
Na het kiezen van de thema’s schrijf je op wat dat betekent voor je beleid. Dennis: “Bijvoorbeeld, ik wil nog wel in wapens beleggen, maar niet in landen buiten de EU. Daar hoort ook een keuze bij als ‘Ik sluit Saudi Arabië liever uit dan dat ik het gesprek aanga’. En als je het gesprek wel aangaat (engagement genoemd), doe je dat dan openbaar of in stilte? Uitsluiten is wat we vaak in de media horen, maar veel verzekeraars geloven daar niet in. Voor jou tien anderen is hun redenering. Met een goed engagementtraject kun je meer impact hebben.”
Voor de uitvoering van je beleid kun je dus grofweg kiezen uit de volgende mogelijkheden:
1. Uitsluiten
2. Engagement (openbaar of privé)
3. Stemmen (op aandeelhoudersvergadering)
4. Impact investing, door te kiezen voor speciale projecten, onder meer op energiegebied.

Vertel wat je doet
Laatste stap in het proces betreft de communicatie. “Heel belangrijk”, meent Dennis. “Je moet vertellen wat je doet en wat je hebt gedaan. Als je dat niet doet, word je er wel op afgerekend. Door de consument of door de ngo’s. Voor je het weet, sta je op een lijstje, terecht of niet. Vertel daarom altijd wat je doet, en waarom!”

“Voor het rendement hoef je het niet te laten. Duurzame beleggingen presteren even goed als andere, vaak zelfs beter.”

Workshop 2: tips en trucs van Deloitte

Weet jij wat je maatregelen precies opleveren? Het verduurzamen van 1.000 koffiebekertjes (meer karton, minder plastic) staat bijvoorbeeld gelijk aan het besparen van één autoritje van vijftig kilometer. “Meten is weten. Het lijkt soms meer dan het in werkelijkheid is.”

Jennifer Muller van Deloitte vroeg de deelnemers aan ‘haar’ workshop letterlijk om de belangrijkste trends in een soort mentimeter in te vullen. Hoogste score was voor de klimaatverandering. Meteen daarop mochten de deelnemers in kleine groepjes bespreken welke trend de meeste impact heeft op de eigen organisatie. Ook nu scoorde klimaatverandering het hoogste. “Niet zo gek toch?”, vroeg een van de deelnemers zich hardop af. “Klimaatverandering zorgt voor meer en hogere schades."

Interne bedrijfsvoering
Naast de maatregelen op duurzaamheidsterrein die verzekeraars kunnen nemen voor schadeherstel en herbouw, zijn er ook genoeg ‘interne’ maatregelen te treffen. Zo oppert een van de deelnemers om alle medewerkers een dopper te geven, zodat ze niet langer met plastic flesjes hoeven rond te lopen. "Dat scheelde bij ons zo’n 2,5 miljoen bekers per jaar." Ander idee kan zijn om  de collega’s eens zelf te laten kiezen of ze een kerstpakket willen of liever een gift doen aan een (duurzaam) goede doel.

Wat kun je zelf doen?
Ten slotte vroeg Jennifer de aanwezige jonge verzekeraars wat zij zelf kunnen doen in hun organisatie om meer impact te hebben? “Dat is makkelijk”, antwoordde een van de deelneemsters. “Ik ga mijn collega’s vertellen wat ik vandaag heb geleerd. Recyclen dus!” Haar buurman verklapte zich voor te nemen om zijn afspraken wat handiger te gaan plannen. “Dat scheelt waarschijnlijk een hoop kilometers.” Een ander opperde tot slot: “Het is een open deur en ik heb het me al vaker voorgenomen, maar ik ga nu echt meer de trap nemen in plaats van de lift. Dat lijkt me een mooi voornemen voor het nieuwe jaar.”

Tips van Jennifer:

1. Meten is weten. Zorg dat je vooraf ongeveer weet wat een maatregel oplevert.
2. Verzekeraars doen bij herbouw nog maar weinig aan duurzaamheid. Dat kan beter!
3. Hetzelfde geldt voor schadeherstel.
4. En voor preventie. Waarschuw bijvoorbeeld je klanten als er slecht weer op komst is.
5. Vraag jezelf eens af wat jij anders kunt doen in je dagelijkse werk.

 


 

“Hoeveel bomen moet je planten om een vliegreis naar Bali te compenseren?”

Workshop 3: tips en trucs van De Verborgen Impact

“Hoeveel bomen moet je planten om een vliegreis naar Bali te compenseren?” Janneke Postulart van De Verborgen Impact vroeg in haar workshop wat deelnemers denken dat het juiste antwoord is. Sommigen kijken schuldbewust. Janneke: “Het zijn er 1.000.”

Janneke vroeg de deelnemers vervolgens naar de gedragingen die het meeste impact hebben. Auto rijden komt voorbij. Net als douchen. Vlees eten. Eten sowieso. Vliegen natuurlijk. Haar antwoord is verrassend simpel: spullen. “Wij kopen met zijn allen Heel.Veel.Spullen. Komt de nieuwste iPhone uit? Dan gaat de oude telefoon in de la en wordt er een spiksplinternieuwe aangeschaft. Liggen al die vervuilende, moeizaam gewonnen grondstoffen ongebruikt te verstoffen.”

CO2-uitstoot
Natuurlijk, zo benadrukte ze, proberen we onze spullen wel te recyclen, “maar dat recycle proces zit aan de achterkant. Je hebt een product. Dat is al klaar en dan ga je een proces in om dat product te vernieuwen. Wij staan simpelweg niet stil bij het vervuilende proces dat daaraan vooraf is gegaan. Denk maar aan het winnen van de grondstoffen, het produceren en het verschepen van het oorspronkelijke product. In Nederland willen wij onze CO2-uitstoot verminderen, maar we houden geen rekening met het maak- en transportproces om producten naar ons land te krijgen. Eigenlijk doen wij net alsof onze CO2-uitstoot stopt bij de landsgrenzen. Dat doet het natuurlijk niet.”

Goed voorbeeld
Volgens Janneke helpt het als de deelnemers, maar zeker ook verzekeraars, het goede voorbeeld geven. “Als er bewustwording is bij verzekeraars, kunnen zij dit immers weer overbrengen op hun klanten.”
Hierbij is het principe ‘leading by example’ van belang: draag uit dat het belangrijk is en geef zelf het goede voorbeeld, dat doet volgen.
Aan het einde van de workshop brainstormden de deelnemers over de veranderingen zij zelf op korte termijn kunnen doorvoeren. “Het eerste dat ik morgen ga doen, is vertellen wat ik hier heb gehoord,” zegt een deelneemster. Daarnaast komen ook afgeschreven computers die veel langer kunnen worden gebruikt en het recyclen van kartonnen bekertjes ter sprake. “Allemaal concrete tips en ideeën die iedereen morgen al in de praktijk kan brengen”, aldus Janneke.

Tips van Janneke:

1. Breng jouw verborgen impact in kaart, zodat je weet waar je grootste slagkracht ligt en probeer die te verminderen.
2. Wees je bewust van de keuzes die je maakt.
3. Goed voorbeeld doet goed volgen.
4. Meer weten? In het boek De Verborgen Impact laat Babette Porcelijn helder zien waar je impact ligt en hoe je effectief kunt verduurzamen.

 

Fotografie: Ellen Jonges

Cookies

{cookieText}