Jongeren aan de slag met klantgerichte innovatie

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
25-02-2016

Wat is jouw innovatieve oplossing om in te spelen op de behoefte van de klant van de toekomst? Met die vraag gingen achttien jonge verzekeraars vrijdag 19 februari aan de slag in het insuranceLAB van het Verbond. Niet voor niets: hun idee kan dé verzekeringsinnovatie van 2016-2017 worden.

De jonge verzekeraars doen mee aan de Jongeren Innovatie Pilot (JIP), een nieuw project van het Verbond waarbij jongeren nadenken over klantgerichte innovaties. Verbondsdirecteur Harold Herbert: “We hebben jullie frisse blikken nodig. We zijn op zoek naar nieuwe initiatieven die de wereld mooier maken.” Dat hoeven de jongeren niet alleen te doen: ze krijgen hulp van senior medewerkers van vijf verschillende maatschappijen. Bovendien blijft het niet bij ‘een idee’. De komende tijd werken ze aan een doordacht plan dat ze in juni presenteren aan het Verbondsbestuur.

Meer dan een ideeënbus

Inspiratie genoeg tijdens de kick-off, met dank aan Olof Bik, associate professor aan Nyenrode Business Universiteit. Volgens hem hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. “Simpele ideeën en kleine veranderingen kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de klant. Je hoeft niet meteen de wereld te veranderen, maar je kunt er wel een bijdrage aan leveren.” Belangrijk vooral is dat het niet bij nadenken blijft. “Innovatie is geen ideeënbus of drie dagen vingerverven op de hei. Je moet niet alleen maar zeggen dat je innoveert, je moet het ook doen." Wil een innovatie slagen, dan moet het volgens Bik vertaald worden naar gedrag, beslissingen en systemen: je moet willen innoveren (gedrag), er tijd en geld voor vrijmaken (beslissingen) en er doelstellingen aan verbinden (systemen).

Aan de slag!

De vier groepen waarin de achttien jongeren verdeeld zijn, hebben er zin in: “Ik ben allergisch voor de uitspraak ‘maar we doen het al jaren zo’.” Een ander geeft aan dat jongeren ook het heft in eigen hand kunnen nemen. “We moeten de gevestigde orde ook als gelijke durven zien, er wordt best vaak een kritische blik gevraagd.” Kortom, tijd om aan de slag te gaan. Dat doen ze de komende maanden, om op 3 juni tijdens een slotbijeenkomst het innovatieve idee te presenteren. Op 15 juni worden alle plannen overhandigd aan het Verbondsbestuur tijdens de Algemene Ledenvergadering. Meer weten? Houd dan de website in de gaten: de komende tijd volgen we de pilotgroep en hun mentoren. Tussentijds het gesprek aan gaan? Kijk eens op de LinkedIn-groep Jonge Verzekeraars.

 

Cookies

{cookieText}