‘Een tent is nu eenmaal minder solide dan de Ziggo Dome’

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
28-05-2015

Het is alweer even aan de gang: het festivalseizoen. En hoewel de ogen dan vooral gericht zijn op de artiesten en muziek komt er veel meer bij kijken. “Je moet het eigenlijk zo zien”, legt Arno Wijnands van verzekeringsmakelaar Aon uit: “Je richt een tijdelijke buitenlocatie, die daar niet op gemaakt is, in als gebouw.” Dat levert ander soort risico’s op. En dus moet je bij de organisatie van een festival met van alles rekening houden: toegangsbeleid, kwaliteit van tenten en aankomend noodweer.

Voor alle extra risico’s kunnen organisatoren een verzekering afsluiten. Van annulering tot ongevallen. “Die laatste vooral voor medewerkers, bijvoorbeeld als er iets misgaat bij het op- en afbouwen van een podium. Daarnaast bieden we aansprakelijkheidsdekking. Op een tijdelijk terrein zijn er een heleboel mensen bij elkaar. Kans dat er iets kapot gaat of dat mensen letsel oplopen is groter dan in een Arena of de Ziggo Dome. Tenten en podia zijn nu eenmaal minder solide.”

Ook voor die tenten en podia zelf kan de organisator een verzekering afsluiten. Wijnands: “Tenten worden vaak zonder verzekering verhuurd, dat moet je zelf doen. En vergeet ook het licht en geluid niet, vaak staat er voor miljoenen aan spul. Tot slot bieden we een verzekering voor het geldrisico. De muntenkassa’s zijn voor overvallers bijzonder interessant!”

Grotere risico’s
Grootste risico is dat de locatie vaak niet is ingericht op de activiteit die er plaatsvindt. “Je moet ervoor zorgen dat niet iedereen zomaar binnen kan komen op die open plek in het bos, maar tegelijk moet je ervoor zorgen dat bezoekers bij een noodgeval makkelijk weer weg kunnen.” Verder blijven de tenten een risico vormen. “Als ze eenmaal staan kunnen ze veel hebben, maar als ze in aanbouw zijn en de wind slaat eronder …”

Die grotere risico’s zijn terug te zien in de premie, die is relatief hoog. Duurste onderdeel is volgens Wijnands de onkosten- en annuleringsverzekering. “Wat als een artiest opeens geen stem meer heeft? Of als je door noodweer halverwege moet stoppen? Daar moet je vooraf over nadenken. Geef je geld terug of verplaats je het programma? En wat als dat tijdgebonden is? Een oud en nieuw-feest of halve finale van een toernooi kun je lastig twee weken uitstellen.”

Kwaliteit omhoog
Een festival organiseren vraagt dus flink meer denkwerk dan alleen een programma met goede artiesten. Zeker als je bedenkt wat de schade kan zijn. “Die kan al snel in de miljoenen lopen. Gelukkig zijn er niet zo vaak claims. Er zijn duidelijk lessen geleerd. Regels om een vergunning te krijgen zijn strenger – bijvoorbeeld voor beveiliging. De kwaliteit gaat simpelweg omhoog. Van het materiaal en de organisatie wel te verstaan. Het risico op slechte muziek kunnen we helaas niet verzekeren …”

Cookies

{cookieText}