Jongeren en Innovatie Programma (JIP) van start

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
31-01-2020

Keek je gisteren naar buiten? Dan zag je grijze wolken en regendruppels. Tijdens de kick-off van het JIP 2020 keek de energieke, nieuwe lichting JIP-pers gelukkig niet te vaak letterlijk, maar wel figuurlijk naar buiten. Na de kennismaking met het Verbond en met elkaar, startten zij hun zoektocht naar problemen en uitdagingen van klanten, die de basis zullen vormen van hun eigen innovatieproces én pitch voor de finale op 2 april.

Prikkelen

Terwijl de organisatie het Insurance LAB startklaar maakte, verzamelden de jonge verzekeraars zich rondom de koffiecorner in de ‘huiskamer’ van het Verbond. De eerste contacten werden gelegd en reiservaringen uitgewisseld. De een was om kwart voor zeven in Groningen op de trein gestapt. De ander kwam met de auto uit Hoorn of Roosendaal. Vanuit alle uithoeken van het land en vanuit 16 verschillende verzekeringsmaatschappijen bundelen de 25 deelnemers in de komende weken hun innovatiekracht tijdens deze vijfde editie.

Na de korte kennismaking met de organisatie, de mentoren en de trainer was het tijd om in de innovatiemood te komen. Lidwien Suur (Achmea) en Rogier Potter van Loon (Aegon) schetsten vanuit de schade- en levensverzekeraars verschillende innovatievraagstukken. Denk aan hoe verzekeraars jongeren, de klanten van de toekomst, op een innovatieve manier beter aan zich kunnen binden. Of innovatieve verzekeringsoplossingen die invulling geven aan de nieuwe werkelijkheid van bijvoorbeeld: langer thuiswonen, langer zelfstandig wonen, individueel pensioen opbouwen en de groeiende deeleconomie. Op deze manier werden de deelnemers al een beetje geprikkeld en geïnspireerd vanuit de sector.

Kennismaken met innovatie

’s Middags was het woord aan trainer Sander Goudswaard (Makerlab). Na een stukje theorie waarin begrippen zoals mindset, problem statement, design thinking en lean startup de JIP-pers om de oren vlogen, richtten zij de blik naar buiten. Aan de hand van bestaande innovatieve producten en diensten werden ze warmgedraaid. Welk probleem lost dit product of deze dienst precies op? En waarom spreekt het je aan? Sander gaf de deelnemers vooral mee om in problemen of uitdagingen te denken. Daarna komt pas de volgende stap in het innovatieproces: oplossingen zoeken.

In gesprek met experts

In de komende twee weken gaan de JIP-pers op zoek naar problemen en uitdagingen waarvoor ze een innovatieve oplossing kunnen ontwikkelen. Op donderdag 13 februari leggen ze allemaal een idee voor aan verschillende innovatie-experts en kritische consumenten.

 


Was dit artikel nuttig?