Skip to Content

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

InsurTech en verzekeraars: samenwerking is de sleutel tot succes

InsurTech en verzekeraars: samenwerking is de sleutel tot succes

Gaat InsurTech de verzekeringssector disrupten? En wat is innovatie-wijsheid: build, buy of partner? Op 31 oktober 2017 fungeerde het insuranceLAB van het Verbond als ontmoetingsplaats voor verzekeraars, InsurTech-startups en toezichthouders. Het doel: verbeteren van de samenwerking, op zoek gaan naar gezamenlijke kansen en mogelijke belemmeringen in kaart brengen.

Je kunt deze video alleen afspelen als je onze marketingcookies accepteert.
Dat is niet onze keuze, maar het gevolg van wetgeving. Wij gaan uiteraard netjes met je gegevens om.

Verbondsdirecteur Leo De Boer trapt de allereerste Dutch InsurTech Roundtable af: “Vandaag draait het allemaal om de samenwerking tussen InsurTechs en verzekeraars. De belangrijkste vraag is of wij mee willen spelen, of dat we bespeeld willen worden. Hoe kunnen we de samenwerking op de juiste manier tot stand brengen? En wat kunnen we leren van de huidige ‘state of play’? Laten we er vandaag samen achter komen.”

Wat is de grootste uitdaging voor de verzekeringsbranche om te innoveren?

Klik op de personen om hun antwoord te lezen.

Creëer een nieuw ecosysteem 'to stay in the game'

Uit cijfers blijkt dat het aantal investeringen in InsurTech startups groeit. Aan het eind van 2016 was er al 175 miljard euro geïnvesteerd in InsurTechs door zowel verzekeraars als zogeheten VC’s.

De eerste spreker van de middag is Florian Graillot, partner bij astorya.vc en thought leader op het gebied van InsurTech. Astorya.vc is een ‘venture capital’ fonds en is gespecialiseerd in het investeren in InsurTech. “Ons doel is om de nieuwe verzekeringsgeneratie te bouwen door in tech startups te investeren”, aldus Graillot. “Verzekeren is namelijk onlosmakelijk verbonden met technologie. Zo distribueren we mobiel, wordt Big Data gebruikt voor underwriting en om alles te personaliseren maken we gebruik van ‘machine learning’. Technologie is de drijfveer voor het creëren van een heel nieuw ecosysteem voor verzekeringsdiensten.”

Uit cijfers blijkt dat het aantal investeringen in InsurTech startups groeit. Aan het eind van 2016 was er al 175 miljard USD geïnvesteerd in InsurTechs. Het aantal deals groeit ook. Het groeit dus enorm en wordt steeds belangrijker, maar loopt het wel achter op FinTech.

Wat staat er allemaal te gebeuren?
Startups kijken anders naar de toegevoegde waarde van verzekeraars dan traditionele bedrijven, dat is wel duidelijk. Zo is er bijvoorbeeld een shift te zien in de ‘one size fits all’ producten naar producten op maat. Met dank aan meer (externe) data en machine learning. Distributie vindt niet meer offline, maar online plaats. Claims worden niet meer handmatig ingediend, maar met de inzet van Artificial Intelligence en ‘cloud-based’ claimsystem.

Hoewel technologie dus voor een heleboel aspecten gebruikt wordt, loopt de verzekeringssector toch achter op andere industrieën, zoals bijvoorbeeld de bankensector. Wat gaan we daar aan doen? Verzekeraars moeten eigenlijk, net als banken, meer platforms worden. De enige manier waarop verzekeraars mee kunnen blijven spelen, is door heel nauw samen te werken met startups. Maar op welke manier?

Samenwerking en data
Samenwerking en data vormen het hart van verzekeren en bieden grote kansen. Maar juist op dit gebied staan verzekeraars voor een grote uitdaging. Er is namelijk nog geen gunstige wet- en regelgeving op dit gebied. Verzekeraars worden uitgedaagd door concurrentie van buiten de sector. Graillot “Verzekeraars beschikken alleen over data van hun klanten. Externe partijen hebben meer data beschikbaar”.

Naast een uitdaging ligt daar ook een mooie kans om nauw samen te werken met InsurTechs die al verder zijn op dit gebied en een nauwere relatie met hun klanten hebben. InsurTechs hervormen de relatie met de (her)verzekeraar. Distributie gaat meer naar personalisatie. Hier komen ook Internet of Things en wearables bij kijken: dit soort tools helpen data te verzamelen. Bijvoorbeeld die wearables zijn een heel sterke tool om klantendata te verkrijgen. De juiste data kunnen ervoor zorgen dat claim management verbeterd wordt.

Graillot vindt dat verzekeraars en InsurTechs meer moeten samenwerken. Verzekeraars gaan volgens hem zaken verliezen onder andere een deel van de relatie met de klant. Daarom moeten ze nu focussen op de juiste InsurTech.

Wanneer Graillot gevraagd wordt naar zijn kijk op de Nederlandse verzekeringsmarkt, geeft hij aan dat Nederland nog een jong ecosysteem heeft ten opzicht van het buitenland. Daar zijn verzekeraars meer betrokken in ecosystemen. “Dat betekent dat Nederland nog aan het begin staat. Maar de kennis en kunde is er. Sterke kennis op het gebied van technologie zelfs. En dat is heel belangrijk. Zaak is nu om dat ecosysteem te structureren.”

InsurTech: zelf bouwen, kopen of samenwerken?

Klik op de personen om hun antwoord te lezen.

Wordt innovatie belemmerd door wet- en regelgeving?

Klik op de personen om hun antwoord te lezen.

Kunstmatige Intelligentie: de elektriciteit van de toekomst

Tweede spreker van de dag is Alberto Chierici uit Italië, medeoprichter van Spixii. Spixii is een bedrijf dat er door middel van kunstmatige intelligentie en chatbottechnologie voor zorgt dat de gehele customer journey van verzekeren geautomatiseerd wordt.

“Verzekeringen zijn er om ons te beschermen tegen regenachtige dagen, maar ook wanneer het zonnetje schijnt. Dit was altijd een één-op-één relatie tussen verzekeraar en verzekerde. Maar het proces van verzekeren is in beweging. Het moet meer passen bij hoe men nu is, en dat is voornamelijk mobiel.” Zo is het papierwerk zo goed als volledig overgenomen door de technologie en heeft men geen zin meer in saai en onnodig ‘verzekergedoe’. Dit alles zorgt er wel voor dat die vanzelfsprekende relatie niet meer zo voorspelbaar is en als het ware opnieuw opgebouwd moet worden.

De wereld van bots en de wereld van verzekeren
De wereld van bots en verzekeringen zijn op veel punten heel verschillend. Een bot is natuurlijk een geweldige datacollector. Wil je dit goed implementeren, dan moet een bot zo ontworpen zijn dat je de beste gebruikerservaring voor de klant creëert. Daar heb je de juiste technologie voor nodig.

Welke invloed heeft kunstmatige intelligentie op de verzekeringsmarkt?

Klik op de personen om hun antwoord te lezen.

Better insurance, for everyone

Guy Farley beoogt met zijn Bought By Many “better insurance. For everyone”. Zij willen een krachtige boodschap meegeven aan de verzekeringssector: mensen moeten als individuen behandeld worden. Bought By Many helpt je aan een verzekering voor de dingen in je leven waar je om geeft, ook al is dat misschien ‘out of the ordinary’.

Het probleem is vaak dat verzekeringsmaatschappijen niet communiceren in de taal die consumenten spreken. En juist de beleving van de consument is zo belangrijk: Bought By Many communiceert met consumenten op hun geprefereerde kanalen, zoals social media en online. “We vinden het contact via Facebook bijvoorbeeld ook heel belangrijk. Daarom hebben we daar twee mensen fulltime op zitten.” De grootste groep mensen op facebook zijn niet de millennials, maar juist ouderen. Volgens Farley is het absoluut niet waar dat verzekeraars geen technologiebedrijven kunnen zijn. Integendeel, zelfs. Hij gelooft in een API voor insurance.

Is er een toekomst voor het intermediair?

Klik op de personen om hun antwoord te lezen.


Was dit nuttig?