In Nederland wonen 2,2 miljoen mensen met beperking. Zo zijn er blinden, slechtzienden, doven, slechthorenden, laaggeletterden en een groeiend aantal ouderen die minder mobiel of (digitaal) vaardig zijn. Zij willen allemaal, net als ieder ander, mee kunnen doen in de maatschappij. In hoeverre kunnen deze mensen bij jouw organisatie eenvoudig informatie tot zich nemen en een verzekering afsluiten?
Met deze zes stappen krijg je grip op (digitale) toegankelijkheid
en bouw je mee aan een inclusieve maatschappij!
Waarom toegankelijk ondernemen loont
Grip op (digitale) toegankelijkheid krijgen én behouden is een continue proces. Ellen van Latum (Stichting Accessibility) benadrukt dan ook dat het tijd nodig heeft, maar zeer de moeite waard is. “Een toegankelijke verzekeraar is beter vindbaar in Google en krijgt een groter off- en online bereik. Tegelijkertijd is een toegankelijk bedrijf toekomstbestendig en geeft zo invulling aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Ook Sandra de Geeter, zelfstandig communicatieprofessional en actief binnen MKB Nederland, vindt dat het bij iedere organisatie op de kaart gezet moet worden. “Toegankelijk ondernemen loont. Als je dit niet doet, dan gaan mensen met een beperking naar de concurrent.
Niet toegankelijk zijn brengt volgens De Geeter ook risico’s met zich mee. "Je denkt misschien: Wie maakt zich hier nou echt druk om? Maar het College voor de Rechten van de Mens wordt vaker ingeschakeld en bepaalde zaken worden soms opeens breed in de landelijke media uitgemeten. De Consumentenbond of programma’s zoals Kassa en Radar kloppen dan bij het betreffende bedrijf aan om uitleg."
Toegankelijkheid is geen vrijblijvend dingetje, dus zorg dat je het omarmt.
Stappenplan
Met deze stappen kun je zelf met (digitale) toegankelijkheid aan de slag.
Maak toegankelijkheid een onderdeel van de bedrijfsprocessen.
Meer informatie?
Op de webpagina Digitale toegankelijkheid vind je meer informatie, tips en tools om
er zelf mee aan de slag te gaan. Heel veel succes en plezier!
Was dit nuttig?