Jaarevent 2020

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

Het Jaarevent 2020 

Op donderdag 5 maart 2020 heeft het eerste Verbond van Verzekeraars Jaarevent plaatsgevonden met als overkoepelend thema: Groei! 

Tijdens het event kwamen verzekeraars, softwarebedrijven, InsurTechs en branchegenoten bijelkaar om samen te groeien. Op de tonen van het net bekendgemaakte Nederlandse Songfestivalnummer van Jeangu Macrooy, ‘Grow’ opende Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond de dag. “Wij bewegen naar een open platform waarin we nog meer samen willen werken met andere partijen. Fijn te zien dat zoveel verschillende organisaties vandaag aanwezig zijn.”

Groei is het centrale thema. Samen groter, beter worden, zelfontwikkeling, groei van vertrouwen, vitaliteit: het zijn termen die naar boven komen als de aanwezigen gevraagd wordt naar de betekenis van groei. Voor meerdere aanwezigen is het event geslaagd als er interessante kennis wordt gedeeld en men inspiratie heeft voor morgen. 

Inspiratie voor morgen 

En inspiratie voor morgen, dat kwam zeker van de eerste keynote spreker, econoom en journalist Mathijs Bouman. Hij voorspelde al een half jaar geleden dat als China hoest, de hele wereld verkouden is’. Hoe waar deze voorspelling was, kon Bouman toen nog niet bedenken. Maar ondanks het coronavirus, de nasleep van een handelsoorlog en de Brexit, groeien we nog steeds.” Al wordt 2020 een matig jaar voor Nederland, zo waarschuwt hij. Cumulatief gezien valt de groei tegen. Tegelijkertijd groeien we al 31 kwartalen op rij en dat is echt uitzonderlijk. 

Bouman geeft verzekeraars mee dat grote wereldproblemen opgelost kunnen worden als de financiële sector een draai maakt. Beleggers zijn te laat, te traag, en we zijn te mild wat betreft duurzaam beleggen. Verzekeraars zijn extreem belangrijk voor complexe duurzame projecten en de financiering daarvan. Daar kan de sector echt een bijdrage leveren.” Lees verder in de longread over de visie van Bouman op de groei van de Nederlandse economie in relatie tot verzekeren en de groei van de arbeidsmarkt in relatie tot technologie en productiviteit.

Geen richting, dus geen groei 

Vervolgens hield Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland en ondernemer in hart en nieren, een gloedvol betoog over hoe groei in Nederland gestimuleerd moet worden. Daarbij gaf hij een inkijk in de groei die hij zelf als glazenwasser heeft doorgemaakt. Van onbewust bekwaam, toen hij in de jaren 90 van start ging, geeft hij nu leiding aan een schoonmaakbedrijf van 2100 man. Een exceptionele groei. “Wij lopen nu vast op het feit dat groei van 1-2 procent niet meer voorkomt. Dat is te verklaren. Het bouwen aan een onderneming is een proces, de keuzes die je maakt zijn onbewust en als je ze bewust maakt, dan ga je zorgen maken over de risico’s. Wij worden de hele dag met de neus op de risicos gedrukt. Als ondernemer word je verteld dat het slechter wordt en tegelijkertijd word je geconfronteerd met een kabinet dat geen keuzes maakt. Dan is het niet gek dat er geen investeringen plaatsvinden en daarmee geen groei. En dat wordt ondernemers vervolgens verweten. 

Het kabinet heeft geen idee 

Volgens Vonhof heeft het kabinet geen idee, zij geven geen richting, terwijl er zoveel richting te geven is. Hij maakt een vergelijking: In Nederland is een grote groep mensen die de Maslow-piramide zijn ontstegen: zij zitten bovenop de punt met een groot versplinterd landschap tot gevolg, waarin geen keuzes worden gemaakt. Elke stimuleringsmaatregel die wel genomen wordt, is keer vier want alle politieke partijen willen er ook een deel van. Er is veel kapitaal, maar het kapitaal komt heel moeilijk bij ondernemers terecht. En dus doet de ondernemer niets. 

Klimaatmaatregelen: hoe dan? 

Volgens Vonhof is het van groot belang dat de politiek snapt hoe ondernemers denken. Daarbij pakt hij het Klimaatakkoord als voorbeeld. “Vijf tafels hebben 91 maatregelen bedacht om de klimaatdoelstellingen te halen, maar wat betekent dat voor de bakker uit mijn achterban? Die moet van het gas af en brood bakken op aardwarmte. Lukt dat niet? Dan moet hij investeren in een elektrische oven, terwijl hij vier jaar geleden net een nieuwe oven heeft gekocht. Vervolgens mag hij met zijn nieuwe dieselbus Utrecht niet meer in. O ja, en hij moet ook zonnepanelen plaatsen. Een gemiddelde bakker houdt geen 30.000 euro over, dus hoe moet hij dat dan doen? Het antwoord is: hij doet niets.” 

Ondernemerschap heeft visie nodig  

Ondernemers weten niet waar het heengaat, dus ik hoop dat wij met elkaar goede ideeën gaan bedenken. Zo hebben wij recent de Ondernemersagenda uitgebracht. Daarin staat waar MKB-Nederland voor pleit om ondernemers vooruit te helpen. Daar hebben we de overheid overigens niet per se bij nodig, omdat 80 procent prima zelf uitvoerbaar is. Wel komen daar veel andere partijen, zoals verzekeraars, bij kijken. Ik trek graag op met verzekeraars die een ster zijn in het delen van risico’s.” sluit Vonhof af.

Jacco Vonhof (voorzitter MKB-Nederland)

Aan de slag met duurzaamheid 

De natuur zo dicht mogelijk bij de mens brengen, dat is de missie van Hanne Tersmette, de derde keynote spreker van het Jaarevent. “Onze ecosystemen donderen in elkaar door ons toedoen, gelukkig worden we ons er steeds bewuster van. En misschien gaan we ons ook een beetje schamen als we naar Amerika vliegen.” Volgens Hanne heeft het woord duurzaamheid iets positiefs in zich, waar we met elkaar mee aan de slag kunnen met de natuur als voorbeeld. “De natuur is een en al duurzaamheid. Een ecosysteem werkt alleen als het continu geprikkeld wordt om vervolgens zich weer aan te passen. Zo is de 80 procent insectensterfte van de afgelopen jaren, meteen voelbaar in een natuurgebied. Alles hangt met elkaar samen.”  

Werk samen 

Het begint ermee door je af te vragen bij de keuzes die je maakt, hoe duurzaam zijn die? En werk samen. “Dat gebeurt in de natuur ook. Denk aan de wolken spreeuwen in de lucht. Zo zijn ze veilig voor roofvogels. Je hebt vogels die samen broeden en op elkaars kuikens passen. Dieren werken automatisch samen, dat kunnen wij in het bedrijfsleven ook.” Ons aanpassingsvermogen is daarbij cruciaal. “Denk aan de duiven, ze domineren steden omdat ze zich volledig hebben aangepast. Als je je niet aanpast aan veranderende omstandigheden, dan sterf je uit.” Hanne rondde het Jaarevent af met haar belangrijkste advies: Richt de blik naar buiten, gericht en reflecterend op wat er gebeurt en neem het mee in je strategie. 

Bekijk het videoverslag.

Gesponsord door:

Deze website maakt gebruik van cookies
Om deze video te kunnen bekijken dient u de marketing-cookies te accepteren.
;