“Je sluit niet alleen een financieel, maar ook een psychologisch contract”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

Jong talent aan je binden in een krappe, continu veranderende arbeidsmarkt is een kunst voor verzekeraars. Djurre Das, onderzoeker bij Rathenau Instituut: “Denk als bedrijf na over de waarde van werk, want het is meer dan een bron van inkomsten.” Tijdens het Jaarevent 2021 van het Verbond van Verzekeraars ging hij met andere young professionals in gesprek over de kansen voor verzekeraars als het gaat om aantrekkelijk werkgeverschap.

Onder leiding van host Geeke Feiter, directeur Schade van het Verbond, en op basis van pollvragen van moderator Jesse Owie, data analist bij het Verbond, spraken de tafelgasten over Millennials, de behoefte van jongeren, remote werken, het belang van ‘purpose’ én aantrekkelijk werkgeverschap. Naast Djurre Das zaten aan tafel: Alex Malone (Meetings in the Sun en Mr. Magpie), Lisanne Spiekermann (Achmea), Dennis van den Hoeven (Univé Dichtbij), Jaspar Roos (Plug&Play), Sophie Grandia (Achmea) en Liana Wobben (a.s.r.).

Zijn Millennials echt zó anders?

Jong talent wordt nog steeds gekoppeld aan de Millennials, geboren tussen 1980 en 2000. Ben jij een Millennial? Dan word je getypeerd als iemand die veel waarde hecht aan flexibiliteit. Je wilt geen vast contract, je bent op zoek naar jouw purpose in life, je wilt ondernemen, je hebt in het buitenland gestudeerd of maakte een wereldreis en als je iets even niet meer leuk vindt, haak je af. Niet zo gek als je je bedenkt dat deze generatie opgroeide in een vloeibare samenleving zonder grenzen. Denk aan lossere relaties, individualisering, nieuwe technologie en een groeiende belangstelling voor persoonlijke ontwikkeling. Maar, is deze generatie echt zo anders en kunnen we ze allemaal over één kam scheren? Nee, antwoordt Djurre. Ze verschillen volgens hem niet zoveel van andere generaties dan het soms lijkt. Want ook veel Millennials willen op een gegeven moment een hypotheek kunnen afsluiten. En dan biedt een vast contract zekerheid.

Een psychologisch contract

Djurre kijkt daarom liever naar de algemene betekenis van ‘werken’, want betaald werk is meer dan alleen een bron van inkomsten. Hij haalt sociaal psychologe Marie Jahoda aan die werk opdeelt in manifeste en latente functies. De manifeste functie is het inkomen. De latente functies zijn onder andere structuur, sociaal contact, identiteit en zingeving. Dat is belangrijk om je als werkgever te realiseren. Je sluit dus niet alleen een financieel, maar ook een psychologisch contract. Hij roept verzekeraars dan ook op om te investeren in de echte relatie met werknemers.

Focus op levensfase

Lisanne kopt de voorzet van Djurre precies in de goede hoek. Zij vult aan dat werkgevers zich beter op de levensfases van werknemers kunnen richten, ook wel de employee journey genoemd. Want niet alle Millennials hebben dezelfde behoeften. En ook de volgende generatie staat straks op de stoep voor een stage, traineeship of eerste baan.

De liefde voor werk

Naast oog hebben voor de levensfases van werknemers, ervaart Lisanne ook nog steeds dat het imago van verzekeraars beter kan onder jongeren. De sector wordt niet als sexy gezien, terwijl verzekeraars dat volgens haar wel zijn. Haar collega Sophie valt haar bij. Zij wist niet veel over verzekeren, maar sinds haar start bij Achmea is de liefde voor haar werk gegroeid. Nu weet ze dat de maatschappelijke rol van verzekeraars zoveel groter is dan ze dacht.
Ook Jaspar is het met haar eens. Verzekeraars hebben nog steeds de stempel ‘financieel’, maar de sector omvat veel meer dan dat. Verzekeringsmaatschappijen dragen namelijk de risico’s van burgers en ondernemers zodat zij hun plannen en dromen kunnen realiseren. Of het nu gaat om het starten van een bedrijf, gezinsuitbreiding en/of de ambitie van een duurzaam leven. Dat mag volgens hem echt meer worden uitgedragen.

Autonomie

Om weer even terug te komen op die latente functies van werk. Op de pollvraag wat de kijkers het meest belangrijk vinden in hun werk is het antwoord: autonomie (57%) en samenwerking (43%). Volgens Liana is dat best logisch. De keuze is lastig, want je hebt beide aspecten nodig. Enerzijds wil je gezien en gewaardeerd worden om wie je bent. Anderzijds leer je van de mensen om je heen en zonder samenwerking kom je nergens. Werken aan persoonlijke ontwikkeling en het ontdekken van jouw purpose doe je door elkaar te inspireren. Het één staat niet los van het ander.

Remote werken

Ook voor Alex, expert op gebied van remote werken, is persoonlijke ontwikkeling een enorme drijfveer. Zij beschrijft remote werken als werken waar en wanneer je het meest productief bent, dat kan op kantoor, thuis of op Ibiza zijn. Maar hoe weet je dat? Ben je het meest productief in de ochtend of avond? En op welke plek werk je het liefst zodat jouw energie vrijkomt? Om daarachter te komen moet je je eigen systemen leren kennen. En dat vergt zelfonderzoek en persoonlijke ontwikkeling.

Kortom; aantrekkelijk werkgeverschap gaat over meer dan het financiële contract met werknemers. Ga met ze in gesprek over hun persoonlijke behoeften, geef ze vertrouwen, deel de verwachtingen van remote werken, fysiek samenwerken en de balans tussen werk en privé. Wees niet bang om een echte connectie aan te gaan.

Event Insur Talent Network op 10 maart
Het Insur Talent Network, organisator van dit webinar tijdens het Jaarevent, heeft het volgende event al gepland. Wil je daar ook bij zijn? Zet 10 maart 2022 dan alvast in je agenda en houd verzekeraars.nl in de gaten. Heb jij suggesties voor een thema voor dit event? Neem dan contact op met Jesse Owie. Alle input is welkom!


Was dit artikel nuttig?