Letselschadeslachtoffers zijn gebaat bij een transparante en vlotte schadebehandeling. Zeker zo belangrijk is dat het slachtoffer kan werken aan herstel en het leven weer kan oppakken. Bij dat streven naar gericht herstel bieden verzekeraars ondersteuning.
Letselschade heeft grote impact
Jaarlijks nemen verzekeraars circa 65.000 letselschadezaken in behandeling. Letselschadezaken hebben grote impact. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het slachtoffer een langdurig medisch traject moet volgen, blijvend invalide wordt of niet meer kan werken.
De laatste jaren neemt de schadelast per gebeurtenis toe. Dat komt onder andere door de verhoging van de pensioenleeftijd en de stijgende levensverwachting, waardoor letselschadeslachtoffers mogelijk een langere periode zonder inkomen moet overbruggen. Ook krijgen slachtoffers meer smartengeld toegekend dan voorheen.
Emotie speelt bij letselschadezaken een belangrijke rol; zowel voor slachtoffer als aansprakelijke partij is een ongeval met letsel of overlijden zeer ingrijpend. Dat maakt het voor verzekeraars een uitdaging om schade voortvarend, transparant en met respect voor de betrokkenen af te handelen.
Initiatieven
De laatste jaren hebben verzekeraars en andere betrokken partijen belangrijke stappen gezet om bij de behandeling van letselschades de positie van het slachtoffer nog meer centraal te zetten.
Verantwoordelijk voor borging en handhaving is de Letselschade Raad.
Aandachtspunten
Uit onderzoek in opdracht van het Verbond en de stichting Personenschade Instituut voor Verzekeraars (PIV) blijkt dat circa 90 procent van de letselschadezaken binnen de streeftermijn van twee jaar wordt afgehandeld.
Vertraging doet zich vooral voor bij zaken met een belang van meer dan € 10.000. Doorgaans zijn dit complexe zaken waarbij herstel een langdurig traject is, bijvoorbeeld als er sprake is van ernstig hersenletsel of letsel bij jonge kinderen. In de praktijk is het dan onverantwoord om de schade vast te stellen binnen de termijn van twee jaar.
Juist in complexe en langdurige zaken is duidelijke communicatie met het slachtoffer van groot belang. In Bedrijfsregeling 15: Informatie bij letselschade zijn daarom bepalingen opgenomen over onder andere respectvolle bejegening en het informeren van het slachtoffer. Ook staat omschreven wat de verzekeraar moet doen als de schade niet binnen twee jaar kan worden afgehandeld.
Een steeds groter deel van het geld dat verzekeraars uitkeren komt niet terecht bij de slachtoffers. De buitengerechtelijke kosten - zoals voor letselschadeadvocaten en medische onderzoeksrapporten - zijn gestegen tot 20 procent (€ 240 miljoen) van de totale schadelast. Het Verbond vindt dat niet te rijmen met het feit dat voor steeds meer schadeposten normbedragen zijn vastgesteld. Dat zou juist moeten leiden tot lagere kosten voor het afhandelen van schade.
Ook de toename van de regreskosten - inmiddels € 200 miljoen per jaar - is een aandachtspunt. Daarbij gaat het om kosten die bijvoorbeeld gemeenten of het UWV verhalen op de (verzekeraar van) de aansprakelijke partij. Verzekeraars zien dit als het onnodig rondpompen van geld: dat gaat uiteindelijk ten koste van de premiebetaler.
Het Verbond brengt deze ontwikkelingen in kaart en probeert de buitengerechtelijke kosten en regreskosten waar nodig en mogelijk terug te dringen.