‘Directe verzekering biedt duidelijkheid’

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
26-11-2015

Wie is er aansprakelijk als je een ongeluk veroorzaakt met je zelfsturende auto? Jij? De softwareleverancier? Of de autofabrikant? Een hoop uitzoekwerk. In een visie over automotive concludeerde het Verbond dat de directe verzekering de meest complete oplossing is om dat te voorkomen. Oftewel: een totale omslag van de autoverzekeringsbranche. Algemeen Directeur Richard Weurding legt uit waarom.

De directe verzekering
Bij een directe verzekering handelt een verzekeraar de schade af voor zijn verzekerde, ongeacht of hij de schade heeft veroorzaakt. Anders dan nu: waarbij de schade verhaald wordt op de aansprakelijkheidsverzekeraar van de veroorzaker. Het aansprakelijkheidsvraagstuk is bij een directe verzekering dus niet meer aan de orde.


Waarom is het Verbond hier voorstander van?
“Schades worden door deze verzekering snel en efficiënt afgehandeld – er is geen discussie over aansprakelijkheid. Dat zou in de toekomst namelijk weleens een langslepende kwestie kunnen worden bij veel schadegevallen. De oorzaak kan bij veel meer partijen liggen dan nu: niet alleen de bestuurder kan aansprakelijk zijn, maar soft- en hardwareproducenten ook. Kortom, met een directe verzekering weet iedereen snel waar hij aan toe is.”

De bestuurder lijkt wel iets gemakkelijker weg te komen toch?
“Het is inderdaad niet meer zo dat de dader de schade van het slachtoffer moet betalen. Maar ook bij een systeem met de directe verzekering kunnen we vastleggen dat bijvoorbeeld schade in combinatie met alcohol- en drugsgebruik wordt uitgesloten. Ook kan er in bepaalde situaties verhaal blijven plaatsvinden op veroorzakers van schade. Dat soort voorwaarden hebben we nog niet uitgedacht, maar om de directe verzekering betaalbaar te houden zullen we beperkingen moeten opnemen in de te vergoeden schadeposten en maximering van de omvang van de schade. Ook omdat eenzijdige ongevallen – tegen een paaltje rijden – bij een directe verzekering ook zijn meeverzekerd. Dat is bij de huidige WA-polis niet zo.”

Nog flink wat denkwerk dus?
“Ja, er moet nog flink wat gebeuren. Het Verbond gaat de mogelijkheden nu samen met de leden onderzoeken. Autoverzekeraars hebben namelijk veel interesse in deze oplossing. En ook het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft eerder in een analyse over aansprakelijkheid bij zelfrijdende voertuigen de directe verzekering als meest complete oplossing geschetst. Het is in ieder geval wel een totale omslag van het business model: waar nu de premie wordt bepaald door de kans dat iemand schade veroorzaakt, wordt dat straks bepaald door de kans dat iemand schade krijgt. Totaal anders.”

Wanneer kunnen we die omslag verwachten?
“Dat gaat nog wel even duren. Voor nu zullen er vooral veel gesprekken plaatsvinden met stakeholders, verzekeraars en onderzoekspartijen. Er komen ontzettend veel belangen bij kijken. Bovendien is het een wetgevingsproces waar ook flink wat tijd in gaat zitten. We hopen hierover medio 2016 meer te kunnen zeggen.”

 

Cookies

{cookieText}