Internationale veerkracht: biodiversiteit is net zo belangrijk als het klimaat

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

Driekwart minder vliegende insecten in Europa. Vijfenzestig procent minder leeuwen in Afrika. En 95 procent minder blauwe tonijn in de Pacific. De cijfers die Susanne Schmitt presenteerde tijdens het eerste webinar van het Jaarevent hakten er behoorlijk in. “We praten veel over klimaatverandering, maar biodiversiteit is net zo belangrijk.”

Schmitt werkt bij het Wereld Natuurfonds en had vooraf beloofd wat alarmbellen te laten rinkelen. Dat is gelukt. In zijn openingswoord benadrukte algemeen directeur Richard Weurding al dat biodiversiteit en klimaat(verandering) “two sides of the same coin zijn”. Schmitt herhaalde die uitspraak nog een keer tijdens haar inleiding. Ze trapte haar verhaal af met een prachtige, maar tegelijkertijd onheilspellende film van de Britse bioloog David Attenborough. De moraal van dat verhaal is dat we de laatste vijftig jaar veel schade hebben toegebracht aan de aarde, terwijl we inmiddels weten dat zowel klimaatverandering als biodiversiteit geen grenzen kent en ons allemaal raakt. In de woorden van Schmitt: “It’s a big issue.”

Levensverzekering

“We weten eigenlijk allang wat we moeten doen”, benadrukte Schmitt. “Biodiversiteit is belangrijk voor onze veerkracht, omdat de natuur ons helpt om te herstellen van schokken. Maar er is meer. Biodiversiteit kan namelijk ook dienen als een buffer. Daarom moeten we de habitats beschermen en herstellen. Om het in verzekeringstermen uit te drukken: biodiversiteit is onze levensverzekering.” De boodschap die Schmitt voor verzekeraars in petto had, was helder. “Omarm de biodiversiteit. Laat je klanten zien waar je voor staat en ga aan de slag.”

Reputatie

Volgens haar hebben verzekeraars veel tools in handen. “Kijk waar je in kunt investeren. Het ‘simpele’ voorbeeld om klanten te stimuleren tegels uit hun tuin te halen en daar groen voor in de plaats neer te leggen, helpt al in de strijd tegen wateroverlast. Verbeter daarnaast je reputatie doordat je per se niet wilt bijdragen aan natuurschade. En investeer tot slot als institutioneel belegger zeker niet meer in olie en gas. Verzekeraars kunnen en moeten een sleutelrol vervullen in de stap van ‘nature loss’ naar ‘nature positive’.”

Nieuwsgierig naar de andere webinars van ons Jaarevent? Kijk op onze speciale eventpagina voor het programma en schrijf je nog snel in!

Zet de olifant op tafel
Tijdens het eerste (en enige Engelstalige) webinar van het Jaarevent kwamen ook Lorenzo Fantini van Verbondspartner BCG en Ben Wilson van het Engelse Verbond van Verzekeraars (de ABI) aan het woord. Net als in de inleiding van Schmitt legden ook zij de nadruk op doen. Volgens Fantini zijn er geen excuses meer om te wachten. “Net Zero kun je in twee belangrijke stappen aanvliegen: eerst meten, dan managen. Hoe eerder je meet hoe sneller je resultaten kunt boeken.” Zijn belangrijkste tip? “Zet die olifant maar op tafel.”
Wilson, die directeur belangenbehartiging is bij de Association of British Insurers, had de nodige tips (voor verzekeraars) in petto. “Zoek hulp, want het is een complex onderwerp. Wij hadden de BCG om ons bij te staan, maar ‘don’t let perfect be the enemy of good’. Oftewel, start en ga met Net Zero aan de slag.”


Was dit artikel nuttig?