Skip to Content

“35.000 euro modaal, is dat per week of per maand?”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

“Jos (18) heeft met zijn vrienden in de stad afgesproken. Hij heeft wind mee op de fiets, maar doordat hij teveel om zich heen kijkt, ziet hij de boomstronk niet die midden op de weg ligt. Hij valt, moet per ambulance naar het ziekenhuis, wordt geopereerd en zijn bovenarm gaat in het gips. Weet jij ongeveer wat dat allemaal kost?”

Deze casus krijgen mbo-studenten voorgelegd in de lessen van MoneyWays. In dit schooljaar gaat het om tien klassen op vier mbo-scholen en daarnaast worden met een speciale verzekeringstraining van a.s.r. nog eens ruim 2.000 studenten bereikt.

Taai en lastig

Het lesprogramma MoneyWays is ontwikkeld door Diversion en het Nibud. Het is bedoeld om geldzaken en financiële problemen bespreekbaar te maken in de Nederlandse schoolklassen. Sinds de oprichting in 2013 heeft MoneyWays al ruim 1.500 klassen met in totaal meer dan 30.000 jongeren bereikt. Het is inmiddels het grootste armoede- en schuldenpreventieprogramma voor jongeren. Sinds het schooljaar 2015-2016 wordt met het Verbond van Verzekeraars het onderwerp verzekeren geïntegreerd in het MoneyWays-lesmateriaal. Uit eerdere financiële educatie-lessen was namelijk gebleken dat mbo-studenten verzekeren “een taai en lastig onderwerp” vinden. “De toevoeging van verzekeren wordt door de studenten, maar ook door docenten en scholen, als een waardevolle toevoeging gezien”, schrijft de organisatie in een evaluatieonderzoek.

Peer-educators

Jonge rolmodellen (tussen de 18 en 26 jaar) gaan als zogenoemde peer-educators de dialoog aan met de klas. Door over hun eigen ervaringen te vertellen, kunnen ze op een laagdrempelige manier de dialoog met de jongeren aangaan. En dat is hard nodig. Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat één op de vijf Nederlandse jongeren grote risico’s neemt als het op geld aankomt. Veel jongeren hebben geen zicht op hun inkomsten en uitgaven, en kunnen daardoor in de financiële problemen komen. En eerlijk is eerlijk, soms is het best schrikken wat jongeren weten. In een van de lessen vroeg een leerling bijvoorbeeld: “€ 35.000 modaal, verdien je dat per week of per maand? “


Was dit nuttig?