Skip to Content

Dag van de fietshelm; fietser vaker slachtoffer in verkeer

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Op woensdag 10 april 2024 vindt de derde editie van de landelijke Dag van de Fietshelm plaats. Het doel van deze dag is om mensen, zowel jong als oud, bewust te maken van het belang van de fietshelm. Ook presenteert de Verkeersveiligheidscoalitie de cijfers over 2023: het aantal verkeersslachtoffers in Nederland is weliswaar iets lager dan vorig jaar, maar nog altijd hoger dan in de jaren daarvoor. In vergelijking met het voorgaande decennium zijn fietsers vaker slachtoffer in het verkeer. 

Als je helm maar goed zit!

Fietsen is populair en gezond, maar kan helaas ook leiden tot ongelukken. Vorig jaar werden 76.400 fietsers behandeld op de Spoedeisende Hulp als gevolg van een verkeersongeval. Meer dan twee op de vijf van hen waren ouder dan 55 jaar, en 12 procent was tussen de 12 tot en 17 jaar oud. In 70 procent van alle gevallen was het een eenzijdig ongeval en bij bijna twee-derde van alle fietsongevallen ontstond ernstig letsel. Ook was er in één op de zes gevallen sprake van hersenletsel. Bij 55-plussers was dit zelfs één op de vijf.

Het belang van het verminderen van hoofd- en hersenletsel na een fietsongeval en het promoten van het gebruik van fietshelmen krijgt steeds meer steun. Dit jaar sluiten BOVAG, RAI Vereniging en Verbond van Verzekeraars zich aan bij het initiatief dat door Artsen voor Veilig Fietsen, Hersenstichting, HersenStrijd fonds, VeiligheidNL, Interpolis, ANWB, Veilig Verkeer Nederland en diverse provincies werd gestart.

Vergroot pakkans en investeer in fietsveiligheid

Volgens de laatste cijfers van het CBS zijn er in 684 mensen omgekomen in het verkeer in 2023. Dat zijn er 61 minder dan in 2022, maar elk verkeersslachtoffer blijft er één te veel. De Verkeersveiligheidscoalitie, waaronder het Verbond van Verzekeraars, blijft daarom de noodzaak benadrukken van versnelde structurele investeringen in verkeersveiligheid.

Eerder dit jaar deed de Verkeersveiligheidscoalitie een appèl aan de politiek om flink te investeren in verkeersveiligheid om de wegen veiliger te maken voor alle weggebruikers. De meeste winst voor de verkeerveiligheid is volgens de coalitie te behalen met de volgende vijf ingrepen:

  • Investeer in veilige fietsinfrastructuur, zoals vrijliggende en bredere fietspaden. Dat is de beste manier om ongevallen te voorkomen.
  • Stimuleer het dragen van een fietshelm en geef meer informatie en advies over het gebruik van fietshelmen.
  • Stimuleer 30 km/u binnen de bebouwde kom, waar het onveilige situaties verbetert.
  • Innoveer met handhaving: geef boa’s meer bevoegdheden om op te treden bij verkeersovertredingen + plaats meer Monocams tegen appen in het verkeer.
  • Maak de investeringsimpuls van het strategisch plan verkeersveiligheid (SPV) een structurele financiering.

Zorgelijke trend

In 2023 zijn er 684 verkeersdoden door het CBS vastgesteld. Dat zijn er 61 minder dan vorig jaar, maar de trend blijft nog altijd zorgelijk. In totaal kwamen 270 fietsers om het leven en 194 inzittenden van een personenauto. 32% van de fietsdoden viel bij een eenzijdig ongeluk. Ook werden afgelopen jaar 76.400 fietsers behandeld op de Spoedeisende Hulp als gevolg van een verkeersongeval.


Was dit nuttig?