Skip to Content

De goede voornemens van Ingrid Visscher

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Januari is de maand van de goede voornemens. Directievoorzitter Ingrid Visscher van De Vereende heeft ze af en toe wel, maar dit jaar niet. “Persoonlijk niet nee, maar zakelijk heb ik er wel een paar. Ik hoop vooral dat wij dit jaar onze rol als vangnetverzekeraar weer waar mogen maken en verder kunnen werken aan de verbetering van onze solvabiliteit.”

Visscher is het jaar in ieder geval goed begonnen. Op 10 januari ontving De Vereende de prijs voor de Beste Partner in de categorie Verzekerbaarheid. “Natuurlijk ben ik blij met die prijs van Adfiz. Het is een erkenning. Ik ben ook trots op mijn collega’s bij De Vereende, maar verzekerbaarheid is wel onze business. Eigenlijk zou het gek zijn geweest als we die prijs niet hadden gewonnen.”

Verzekerbaarheid
In december is Visscher benoemd tot nieuw lid van het Verbondsbestuur en ze noemt het thema verzekerbaarheid ook belangrijk voor het Verbond. “We zullen het begrip dit jaar moeten afpellen en er met elkaar handen en voeten aan moeten geven. Wat is verzekerbaarheid? Wat kunnen we wel, wat niet? Noemen we iets onverzekerbaar als de keuze voor de klant beperkt is of als de voorwaarden worden aangescherpt? Welke ontwikkelingen zien we? Hoe maken we onze klanten en assurantieadviseurs duidelijk wat  wél mogelijk is? Waar kunnen we de krachten bundelen? Vragen genoeg, dus het is goed dat dit maatschappelijke thema hoog op de agenda van het Verbond staat.”
 
Overstroming
Een risico dat de verzekerbaarheidsdiscussie onder meer raakt betreft volgens haar overstroming. “Op kleine initiatieven na is grootschalige overstroming niet te verzekeren. Zeker niet als het gaat om een dijkdoorbraak bij een grote rivier of de zee. Een individuele verzekeraar kan dat ook niet oplossen. Daar is solidariteit voor nodig. Het is voor mij een van de belangrijkste risico’s die ik graag verzekerbaar wil maken, maar of dat dit jaar gaat lukken, is nog maar de vraag. Daar hebben we meer partijen voor nodig.”

Middellangetermijnplan en klimaat
Het thema klimaat past ook mooi bij de speerpunten van het Verbond, meent Visscher. Het hoort heel nadrukkelijk bij de eerste pijler van het nieuwe middellangetermijnplan 2019-2022, waarin een versterking van de maatschappelijke rol en het zoeken naar verzekeringsoplossingen centraal staan. “Gisteren hoorde ik op televisie dat we nog nooit zo lang (22 jaar) op een Elfstedentocht hebben hoeven wachten. Ons klimaat verandert en we krijgen heel duidelijk met de effecten te maken. Afgelopen jaar was warm en droog. Dat zal vaker gaan gebeuren en mijn grote wens is dat wij als sector goed kunnen inspelen op die klimaatverandering én duidelijkheid aan onze klanten kunnen verschaffen. Het Verbond heeft onlangs een mooie infographic uitgebracht, die als hulpmiddel kan dienen.”

Preventie
Belangrijk is tot slot dat verzekeraars hun particuliere en zakelijke klanten bewust(er) maken van preventie. “Geen makkelijke taak”, benadrukt Visscher, “want hoe vertel je iemand dat hij de fundering van zijn huis moet versterken om een verzakking door droogte goed te kunnen doorstaan? En dan moeten we ons daarnaast ook over de verzekeringsoplossingen blijven buigen. Hoe kunnen we klimaatrisico’s verzekerbaar houden? Vooruitkijken dus, en dan niet alleen naar vandaag en morgen, maar ook naar de (middel)lange termijn.”


Was dit nuttig?