Skip to Content

Hypotheeksector staat klaar voor klanten met corona-gerelateerde hypotheekproblemen  

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Ruim 20 organisaties uit de hypotheeksector, waaronder het Verbond van Verzekeraars, hebben vandaag de resultaten van een onderzoek naar de impact van de coronapandemie op de hypotheekmarkt gepresenteerd aan demissionair Minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren: “Prachtig om te zien dat de hypotheeksector de gevolgen van coronacrisis voor hypotheekklanten heeft onderzocht en met het plan haar krachten heeft gebundeld. Hiermee staat de sector klaar om kwetsbare groepen nog beter te ondersteunen. Het laat zien dat de sector er alles aan doet om vooruit te blijven kijken.”

Maatwerk

Sinds de versoepelingen groeit de economie weer sterk en is er optimisme over het economisch herstel. Om echter ook voorbereid te zijn op eventuele minder positieve situaties, hebben ruim twintig organisaties uit de hypotheeksector de krachten gebundeld. Zo is er een scenarioanalyse opgesteld. Scenario’s zijn geen voorspellingen, maar ‘mogelijke toekomsten’ die helpen om gezamenlijk perspectief te bepalen. Aan de hand hiervan zijn de betrokken organisaties beter en sneller in staat in te spelen op zowel positieve als negatieve marktontwikkelingen. Zo blijkt uit het onderzoek onder meer dat een klein deel van de huishoudens financieel geraakt is door de coronacrisis, door verlies van werk of inkomen, met mogelijke hypotheekproblemen tot gevolg. Hypotheekverstrekkers, waaronder verzekeraars, blijven, net als tijdens de coronacrisis, huizenbezitters ondersteunen via maatwerk. Daartoe worden betaalpauzes, achterstandsregistraties en gedwongen verkopen goed gemonitord.

Verder biedt het plan concrete handvatten, zoals maatwerk bij aanvragen voor specifieke gevallen. Zo is er de ‘Inkomensverklaring Ondernemer’ voor een betere beoordeling van hypotheekaanvragen van ondernemers met een tijdelijke inkomensdip door de coronacrisis. Door de onderlinge samenwerking te versterken met partijen binnen en buiten de sector wil men klanten met (dreigende) betalingsproblemen zo vroeg mogelijk in beeld krijgen. Reeds bestaande voorbeelden hiervan zijn de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) en Schakel!.

Co-creatie vanuit de sector

Het plan is het resultaat van co-creatie door een brede vertegenwoordiging uit de sector, ontstaan uit het gezamenlijke gevoel van urgentie tijdens een bijeenkomst van het landelijke Platform Hypotheken begin 2021. Tijdens een intensief co-creatietraject hebben vertegenwoordigers van hypotheekaanbieders, consumentenorganisaties zoals Vereniging Eigen Huis en NIBUD, vertegenwoordiging vanuit schuldhulpverlening, brancheverenigingen en advies- en distributiepartijen de handen ineengeslagen.


Was dit nuttig?