Skip to Content

Jaarbijdrage Kifid 2021 voor verzekeraars in lijn met vorig jaar

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

De begroting van het Kifid over 2021 is iets lager dan in 2020. De jaarbijdrage 2021 voor verzekeraars is in lijn met die van vorig jaar. Het overschot op de begroting van 2019 is met alle aangesloten financiële dienstverleners verrekend met de jaarbijdrage 2021, zoals het kostenreglement voorschrijft.

Onlangs heeft de minister van Financiën de begroting 2021 van Kifid goedgekeurd. De individuele jaarbijdrage 2019 wordt op basis van het Kostenreglement Kifid 2019 berekend. Kifid verwacht in 2021 ongeveer 4.800 nieuwe klachten te ontvangen. De praktijk leert dat hiervan ongeveer 2.900 klachten voldoen aan de voorwaarden voor behandeling door Kifid. Afgelopen jaar is de achterstand in klachtbehandeling flink ingelopen. Met de nog resterende klachten verwacht de Geschillencommissie in 2021 ongeveer 3.100 klachten inhoudelijk te behandelen.

Klant centraal

Verzekeraars behoren tot de bijna 7.400 financiële dienstverleners die zijn aangesloten bij het financiële klachteninstituut Kifid. Hiermee laat de sector zien dat de klant centraal staat. Als het niet lukt om een klacht zelf op te lossen, dan kunnen verzekeraars en klanten rekenen op een onpartijdige en deskundige geschilbeslechting door Kifid. Als alternatief voor de rechter.

Het aantal klachten dat eindigt met een bemiddelresultaat blijft groeien. De gemiddelde behandeltijd van reguliere klachten is teruggebracht naar circa negen maanden; soms duurt het langer en soms gaat het sneller. Kifid blijft inzetten op efficiënter werken, bijvoorbeeld door soortgelijke klachten te clusteren of door meer te differentiëren in klachtbehandeling.


Was dit nuttig?