Skip to Content

Onderlinge van 1719 blaast 300 kaarsjes uit

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

De Onderlinge van 1719 viert dit jaar haar 300e verjaardag. De onderlinge is de oudste levensverzekeringsmaatschappij van Nederland. Het bedrijf is al sinds 1780 gehuisvest aan de Korte Begijnestraat in de rosse buurt van Haarlem. José Groot vertelt over het bijzondere bedrijf.

José is een van de directeuren, de eerste van twee vrouwen van wie de naam gekalligrafeerd is op de eeuwenoude bestuursledenborden die in het historische pand aan de muur prijken. Om de verjaardag te vieren, trakteerde De Onderlinge van 1719 onlangs het Verbond op taart. José: “In 1719 zijn wij opgericht als Begrafenis Bos De Vrijwillige Liefdebeurs, het eerste niet-verplichte en algemeen toegankelijke begrafenisfonds van Nederland. Door deelname was ieder lid verzekerd van een vast bedrag bij overlijden om de kosten van de uitvaart te dekken. Een groep van ongeveer vijftien Haarlemmers meldde zich vrijwillig om de financiën en administratie van het fonds te beheren. Eeuwenlang kwamen vrijwilligers elke vrijdagavond bij elkaar om te ‘dienen’, waarna de avond werd afgesloten met een drankje en een spelletje Skat, een oud-hollands kaartspel.”

Crisissen
300 jaar later heeft De Onderlinge van 1719 drie financiële crisissen overleefd, diverse valutawijzigingen meegemaakt (dukaten, daalders, florijnen, guldens en euro’s), honderden parlements- en wetswijzigingen, een aantal oorlogen en zelfs een cholera-epidemie. En de dienstverlening is, op wat gedigitaliseerde processen na, nog precies hetzelfde: je vraagt de verzekering aan, betaalt je premie en bij overlijden krijgen je nabestaanden een bedrag uitgekeerd voor de uitvaartkosten.

Eenvoud
De Onderlinge van 1719 houdt van eenvoud. Daarom krijg je ook gewoon de directeur aan de telefoon als je belt met een vraag over je verzekering. José is intussen al 23 jaar werkzaam bij De Onderlinge van 1719. “Toen ik hier begon, werkten we nog met typemachines en stuurden we alles per post. Dat is allemaal wel wat gemoderniseerd. Onze website is vernieuwd en we zitten zelfs op Instagram. Toch is het juist onze geschiedenis en het feit dat we een klein en transparant bedrijf zijn gebleven, waardoor mensen worden aangetrokken om lid te worden van onze onderlinge.”


Was dit nuttig?