Skip to Content

Online Business: blijf nadenken!

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Transparantie, platformisering en cybercrime. Dat waren de sleutelwoorden tijdens het webinar ‘Online business in tijden van crisis’, dat het Verbond vorige week in samenwerking met Nyenrode organiseerde. Belangrijkste boodschap aan verzekeraars? Blijf gewoon nadenken.

Algemeen directeur Richard Weurding leidde de bijeenkomst en vroeg zich in zijn inleiding hardop af hoe de toekomst eruitziet, na de coronacrisis. “We hebben te maken met fundamentele veranderingen. Hoogleraar en transitiedeskundige Jan Rotmans noemt de huidige periode niet voor niks een verandering van tijdperk. En hoewel de verzekeringssector niet vooroploopt in de digitalisering, is er wel veel aandacht voor. In de top tien van meest impactvolle trends in 2020, staan maar liefst zes onderwerpen die te maken hebben met technologie, artificial intelligence en data. Dat is natuurlijk geen toeval.”

Software

Volgens prof. dr. ir. Kitty Koelemeijer (directeur van het Marketing and Supply Chain Management Cluster bij Nyenrode Business Universiteit) is het met name belangrijk om de crisis niet te isoleren. “Ik zie bij mijn commissariaten dat alle sectoren op verschillende momenten met gelijksoortige problemen kampen. Een belangrijke oorzaak voor disruptie zit in de software. De uitspraak van Marc Andreessen (Amerikaanse ondernemer en mede-oprichter van Silicon Valley) is wat dat betreft veelzeggend: Software is eating up the world. Hij bedoelt daarmee dat alles dat kan worden geprogrammeerd ook zal worden geprogrammeerd.”
Koelemeijer benadrukte in haar inleiding dat veel bestaande ondernemingen worstelen met de online business. “Er heerst een gebrek aan flexibiliteit. Kijk maar naar de KLM waar de hoge salarissen in de weg zitten.”

"Software is eating up the world"

Platformisering

Voor de verzekeringssector voorziet ze “aan alle kanten meer digitalisering”, waardoor de transparantie toeneemt. Zowel aan de aanbod als de vraagkant. “Kijk naar de verzekeringstak van Amazon, onder de noemer Amazon Protect. Jeff Bezos biedt een directe oplossing en zorgt voor lagere prijzen. Bovendien krijgt hij via dat platform toegang tot veel realtime data.”
Het is voor Koelemeijer duidelijk: platformisering is de toekomst. “Of het nou gaat om Root Insurance, Lemonade of Hippo, ze zijn allemaal gebaseerd op data (AI) en richten zich vooralsnog op een klein aanbod.” Dat betekent ook, aldus Koelemeijer, dat de businessmodellen van bestaande verzekeraars worden aangevallen. “Transparantie is veruit de belangrijkste consequentie van digitalisering. De coronacrisis versterkt dit alleen maar.”

Snel schakelen

Verzekeraars moeten met andere woorden in actie komen. De favoriete quote van de tweede spreker Pascal Spelier (Digital Officer bij VvAA) is niet voor niets Never let a good crisis go to waste. “Ongetwijfeld zullen er zware klappen vallen voor de economie, maar we kunnen ook kijken naar de kansen die deze periode ons biedt. Neem de boost die de online business doormaakt. Alleen al in maart zijn er elf procent meer pakketjes afgeleverd.”
Spelier bedoelt er maar mee te zeggen dat de “adoptie van digital nu nog sneller gaat”. De VvAA heeft zich dan ook in sneltreinvaart op online business gestort, waaronder een digitale spreekkamer en de ZorgCompetentieBank. “Met de digitale spreekkamer ondersteunen wij de zorgverleners, zodat zij een consult zonder fysiek contact kunnen organiseren. En met de ZorgCompetentieBank koppelen we het aanbod van zorg, dat in coronatijd razendsnel toenam, aan de organisaties in nood. Tot nu toe hebben zich zo’n 2.200 zorgverleners gemeld, dus we voorzien duidelijk in een behoefte.”
Net als Koelemeijer voorspelt ook Spelier dat ecosystemen en platforms de komende jaren steeds relevanter worden. “Essentieel is dat je je als organisatie snel kunt aanpassen. Helaas gaat dat vaak mis. Niet omdat het initiatief ontbreekt, maar omdat de cultuur er niet klaar voor is. Je organisatie moet wel het vermogen hebben om zich aan te passen.”

"Essentieel is dat je je snel aanpast"

Cybercrime

Docent Jan Veldsink (AI en Cyber) bij Nyenrode haakte als afsluitende spreker ook in op de quote van Winston Churchill. “Iedereen is deze dagen online en dus zien cybercriminelen hun kansen schoon. Ook zij denken in termen als Never waste a good crisis.”
De cijfers spreken boekdelen, meent hij. Het aantal phising mails neemt snel toe in coronatijd. Zo snel dat het OM pas waarschuwde voor meer cybercrime. Zijn belangrijkste tip aan verzekeraars is dan ook om te kijken naar wat er mis kan gaan. “Het openen van één mailtje is genoeg voor een cyberaanval. Blijf nadenken wat er van jou kan worden gestolen. Waar zit je kwetsbaarheid? Weet dat een medisch dossier nu op de zwarte markt meer waard is dan een creditcard. Denk na wat je gebruikt, hoe je het gebruikt en hoe criminelen het kunnen gebruiken.”
Veldsink drukte verzekeraars tot slot op het hart dat AI ook kan helpen bij de verdediging. “Wees niet angstig, maar kijk vooruit. Leer te denken als een aanvaller.”

"Het openen van één mailtje is genoeg voor een cyberaanval"

Het volgende webinar in deze reeks, onder de noemer Het nieuwe normaal, vindt plaats op 26 mei, vanaf 16.00 uur. Wil je weten welke kansen en bedreigingen er voor jou zijn? Kijk dan het webinar 'Online Business in tijden van crisis' terug op ons YouTube-kanaal.


Was dit nuttig?