Pieter Pot wil bewijzen dat duurzaam best sexy kan zijn

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

Zo’n achttien maanden geleden begon hij met Ikea-potten in zijn eigen huis. Nu heeft hij vijftig mensen in dienst. Jouri Schoemaker, oprichter van de eerste online verpakkingsvrije supermarkt in ons land, sprak tijdens het openingswebinar van de Week van het Veilig Ondernemen.

Wie en wat is Pieter Pot?
Pieter Pot is de allereerste online verpakkingsvrije supermarkt van Nederland. Op dit moment heeft het bedrijf zo’n 10.000 klanten en dat aantal groeit dagelijks. Er is zelfs zoveel animo dat Pieter Pot een wachtlijst hanteert.
De naam zegt het al: de boodschappen worden thuis bezorgd in herbruikbare potten. Elke pot wordt zeker veertig keer gebruikt. Bij een eerste bestelling betaalt de klant statiegeld en bij de volgende bestelling kan de lege pot weer worden mee gegeven en krijgt hij het statiegeld weer terug. Door het groot en slim inkopen van de potten is Pieter Pot gemiddeld even duur als een reguliere supermarkt. De missie van oprichter Jouri Schoemaker is om in 2021 één miljoen (plastic) verpakkingen te besparen. 

Waarom heb jij ja gezegd tegen de uitnodiging om een lezing te verzorgen tijdens de Week van het Veilig Ondernemen?

“Een van de meest interessante aspecten van ondernemerschap is het nemen van risico’s. Dat zit meer in mijn natuur dan het mijden van risico’s. Maar, zeker als een onderneming snel groeit, moet je ook nadenken over de veiligheid en de verzekeringen. Ik weet nu dat alles goed in balans moet zijn, maar nog steeds doe ik liever dan dat ik maar blijf analyseren. Wij hebben bij Pieter Pot bijvoorbeeld nooit een businessplan geschreven.”

Hoe zijn jullie dan begonnen?

“Gewoon bij het begin. Letterlijk. We hebben potten bij Ikea gekocht en de nodige bulkgoederen, zoals rijst, noten en pasta in zakken van dertig kilo. Eén kamer in mijn huis in Rotterdam deed dienst als warehouse en daar gingen we aan de slag. Uiteraard wel met handschoenen om aan de voedselregels te voldoen. Toen het begon te lopen, heb ik een klein kantoor gehuurd van mijn spaargeld, zodat we met luchtcirculatie en temperatuurregeling en zo konden werken. In de loop der tijd kregen we met steeds meer mensen en partijen te maken, waaronder een bedrijf als Unilever, en zo zijn we stapje voor stapje steeds verder gekomen.”

Al doende leert men …?

“Precies. Zo ondernemen wij ook graag. We merkten bijvoorbeeld al snel dat er allerlei certificaten nodig zijn om aan de eisen te voldoen. Daarom zijn we een samenwerking met sociale werkplaatsen aangegaan. Voor ons betekende dat sociale impact, terwijl zij de ervaring en faciliteiten al in huis hadden. Een echte win-win dus.”

Hoe ben je op het idee gekomen om een online verpakkingsvrije supermarkt te starten?

“We willen allemaal graag een bijdrage leveren aan een betere wereld. Een duurzame keuze moet echter ook een verleidelijke keuze zijn. Consumenten willen best wat anders, maar het moet wel makkelijk zijn. En niet te duur. Ik vergelijk Pieter Pot wel eens met Tesla die een duurzame auto sexy heeft gemaakt. Of met Tony’s Chocolonely die slaafvrije chocola heeft die ook echt de lekkerste is. De crux zit ‘m vaak in het feit dat een idee een idee blijft. Van idee naar uitvoering is veruit de belangrijkste stap. Wij gaan nu hard, hebben zelfs een wachtlijst voor nieuwe klanten, maar ook wij staan nog maar aan het begin.”

Wat is je in de afgelopen anderhalf jaar het meest tegengevallen?

“Er komt veel bij kijken als je fysieke producten wilt verkopen. Helemaal als het om voedsel gaat. Misschien ben ik wat naïef geweest, maar het vergt vooral veel focus om aan alle benodigde (veiligheids)aspecten te voldoen. Zo willen wij graag biologische producten verkopen. De producten die wij inkopen, voldoen aan alle regels, maar dat is niet genoeg. Als wij ze willen verkopen, moeten wij zelf ook alle certificaten hebben. En dat niet alleen, ook alle partijen waar wij mee samenwerken, zoals de sociale werkplaatsen, moeten aan diezelfde eisen voldoen. Een ander zal dat wellicht logisch noemen, maar bij mij zat dat niet zo in mijn systeem. En dan hebben de instanties die de certificaten verstrekken ook nog eens minder haast dan wij. Het aanvragen kost veel tijd en al met al duren zulke trajecten erg lang.”

"Het vergt veel focus om aan alle veiligheidsaspecten te voldoen"

Is dat een van de lessen die je tot nu toe hebt geleerd: geduld?

“Zeker. We moeten soms meer geduld hebben dan ons lief is, maar de belangrijkste les die ik heb geleerd, is dat je continu moet valideren. Je neemt vaak dingen voor waar aan. Bijvoorbeeld dat de klant ook graag minder afval wil. Klanten zeggen dat ook, maar ik weet nu dat er tussen zeggen en doen nog een groot verschil zit. Dat bedoel ik met valideren. Je moet constant testen of het ook echt werkt zoals je het zelf hebt bedacht.”

Is dat ook de boodschap die je de deelnemers aan de Week van het Veilig Ondernemen wilt meegeven: valideren?

“Testen, testen en nog eens testen is inderdaad belangrijk. Maar aan de andere kant lopen veel initiatieven juist spaak door alle mitsen en maren. Als ik van tevoren had geweten wat ik nu weet, was de beslissing om te starten met Pieter Pot ook zwaarder geweest. Wij zijn met niks begonnen, op een kamer in mijn huis, en hebben nu vijftig mensen in dienst. Dat is gelukt doordat we stapje voor stapje ons bedrijf hebben ontwikkeld. We hebben vooral veel geleerd van onze klanten. Als je wilt ondernemen, moet je eerst doen en dan pas leren. Dus in plaats van jarenlang plannen maken en businesscases schrijven, kun je beter gewoon gaan doen. Onze missie is dat verpakkingsvrij dé norm wordt, maar dat lukt ons natuurlijk nooit alleen. We zijn daarom constant in gesprek met partijen als Unilever, Picnic en Albert Heijn. Eerlijk gezegd ben ik zelf ook wel nieuwsgierig hoe onze toekomst eruitziet. We zijn pas anderhalf jaar onderweg en moeten eerst maar eens kijken hoe we er over vijf jaar voorstaan.”


Was dit artikel nuttig?