Skip to Content

Samen Sterk in de uitvaartbranche

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Het coronavirus vergt het uiterste van de (medewerkers in de) verzekeringssector. Dat geldt misschien wel extra voor de uitvaartbranche. Maximaal dertig mensen bij een uitvaartdienst en dan ook nog op anderhalve meter afstand van elkaar, maken het werk er niet makkelijker op. “Het is inderdaad alle zeilen bijzetten”, vertelt Guus Opdenoordt van de DELA-vestiging in Nijmegen.

Guus is locatiemanager van crematorium & uitvaartcentrum Waalstede in Nijmegen, een van de ruim vijftig vestigingen van DELA. Hij heeft het druk. Met zijn eigen locatie, maar ook met het constant updaten van de dienstverlening. “Het enige ‘voordeel’ van het coronavirus, als ik het zo mag noemen, is dat we samen sterk staan. We doen het echt als branche op dit moment. Wij spreken normaal al over concullega’s, maar nu zijn we echt collega’s. Wij hebben bijvoorbeeld een regieteam en volgen de maatregelen vanuit de overheid op de voet. Als het nodig is, wordt het beleid direct aangepast en als wij onze dienstverlening aanpassen, dan omarmen veel kleinere ondernemers die aanpassing al snel. En terecht. Ondernemers maken gebruik van ons en wij straks misschien ook wel van hun.”

Tekort aan faciliteiten

Guus doelt met dat laatste vooral op het gebruiken van elkaars faciliteiten. Bijvoorbeeld van elkaars koeling. “Nu redden wij het nog net, maar wij zijn als vestiging ingericht op een x-aantal uitvaarten. Op dit moment hebben wij al zo’n vijftig tot zestig procent meer uitvaarten dan gemiddeld. En geloof mij, dat is echt heel veel.”
Zo verzorgt de Nijmeegse vestiging gemiddeld vier crematies op één dag, maar dat zijn er nu zeven. Om aan de grote vraag te kunnen voldoen, staan er zelfs voor komende zondag een aantal crematies op de agenda. “De omstandigheden waaronder we nu moeten werken, zijn heel moeilijk. Maar het lukt ons nog steeds om een waardige uitvaart te verzorgen.”

Strenge regels

Hij komt er een paar keer op terug. DELA is heel streng in het naleven van de regels. “Dat moet ook, maar dat maakt het juist zo zwaar. We staan op afstand van nabestaanden en dat voelt raar. Neem alleen al het feit dat we vroeger, wat zeg ik een paar weken geleden, bij nabestaanden thuis kwamen. Nu doen we dat telefonisch en dat is een stuk lastiger.”
Ook bij de uitvaartdiensten zelf is ‘afstand’ het sleutelwoord. Zitplaatsen die anderhalve meter uit elkaar staan, nabestaanden die na aankomst meteen de aula inlopen, bezoekers die gelijk na de dienst het gebouw verlaten en een afscheidsdienst met maximaal dertig personen. Guus: “En een dienst met dertig personen is dus echt een dienst met dertig personen, niet met 32 en ook niet met 31.”
Hij merkt echter in de praktijk dat steeds meer nabestaanden kiezen voor een uitvaart in besloten kring. “Zes, acht of tien personen. Vaak niet meer. Heel soms halen we de dertig, maar dat zien we minder vaak. Mensen willen niet kiezen. Ze willen niemand passeren, maar aan de andere kant ook niemand verplichten om te komen.”

Erehaag? Nee, sorry!

Guus heeft alle lof voor de nabestaanden die over het algemeen heel begripvol reageren. “Veel mensen zijn doordrongen van de ernst van het coronavirus. Ze snappen het heel goed, maar als iemand besmet is of koorts heeft, kan hij of zij helemaal geen afscheid nemen. Dat is moeilijk. En heel af en toe krijgen we met wensen te maken die niet kunnen, maar die ik wel snap. Als jongeren vragen of ze een erehaag mogen maken, moeten we ‘nee, sorry’ zeggen. Dat doet pijn. Wij informeren de nabestaanden tijdens het regelgesprek goed over de maatregelen, zodat van begin af aan duidelijk is wat wel en niet mag. Dat is voor hun moeilijk, maar voor ons natuurlijk ook.”
Hij noemt als voorbeeld het ‘werken op afstand’ voor uitvaartbegeleiders. “Het is heel gek om niet even een arm om een schouder te kunnen leggen. Of iemand een warme handdruk te geven. Wij moeten ons net zo goed aanpassen en proberen de afstand te bewaken. Dat is niet altijd makkelijk.”

Livestream

Gelukkig heeft Guus ook ‘goed’ nieuws te melden. Sinds deze week kan DELA een livestream verzorgen bij uitvaarten. In fases zijn de diverse vestigingen overgegaan en zijn vestiging kan vanaf 1 april live streamen. “In verband met de privacy hadden wij die mogelijkheid niet, maar we hebben het nu in heel korte tijd voor elkaar gekregen. Als de familie er behoefte aan heeft, kan er via inlogcodes worden meegekeken met een livestream, die op een afgesloten deel van het internet plaatsvindt.”
“Daarnaast kunnen we een complete opname van de uitvaartdienst verstrekken. Dat betekent dat we het beeld en geluid van de complete dienst op een usb-stick na de uitvaart  kunnen meegeven. Dat doen we nu gratis. We willen er graag zijn voor álle nabestaanden en een zo mooi mogelijke herinnering maken. Ons motto is niet voor niets: Voor elkaar!”


Was dit nuttig?