Schuldenproblematiek (1): “Het ergste moet nog komen”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
02-09-2020

“Het was tijdens een brainstorm over ‘de reis van Aegon’. We hadden al veel gedaan aan sportsponsoring (schaatsen, Ajax en de roeibond) en zochten naar een doel dichter bij onze missie. Ineens vertelde een collega dat ze heel erg in de schulden had gezeten en weinig steun had ervaren. Ook niet van haar werkgever. Haar verhaal heeft me erg aangegrepen.”

Serie over schulden



Het Verbond organiseert eind oktober een webinar over de schuldenproblematiek. In aanloop naar dat webinar komen alle betrokken partijen aan het woord. Hoe (vaak) komen mensen in de schulden? En wat kunnen verzekeraars eraan doen? In dit eerste deel trapt Maarten Edixhoven de reeks namens het Verbondsbestuur af.

Maarten Edixhoven (directievoorzitter bij Aegon) is zowel persoonlijk als zakelijk zeer betrokken bij de schuldenproblematiek. De persoonlijke ervaring van een van de medewerkers van Aegon heeft hij ervaren als ‘zeer impactvol’. “Het is inmiddels een paar jaar geleden en het gaat gelukkig goed met haar, maar ik heb me dat verhaal aangetrokken. Als verzekeraar zijn wij verantwoordelijk voor het wel en wee van onze klanten, maar we moeten ook op onze eigen medewerkers letten.”

Openstaan

De les die hij er zelf van heeft geleerd, is om open te staan, te laten zien dat je oprechte belangstelling hebt en signalen op wilt pakken. “We moeten simpelweg openstaan voor wat er gebeurt in onze omgeving. Het kan toch niet zo zijn dat er van de pakweg 70-80.000 mensen die in de verzekeringsbedrijfstak werken, niemand iemand kent met geldproblemen. Dat is statistisch echt niet logisch.”
Hij lacht, maar zijn boodschap is helder. Verzekeraars mogen het schuldprobleem niet onderschatten. “Het wordt nu vaak onderschat, terwijl het ons allemaal kan overkomen. Natuurlijk de lucht is blauw. Je bent getrouwd, leuke baan, mooi huis. Maar je kunt nooit voorspellen hoe het leven loopt. Ontslag, een scheiding, je financiële situatie kan zomaar ineens veranderen.”

Schaamte

Edixhoven heeft veel met mensen gesproken die in de schulden zitten, onder meer voor het project Van schulden naar kansen. “Ook heb ik de nodige mensen om me heen meegemaakt die in een schuldenmoeras terecht zijn gekomen.”
Al die gesprekken hebben hem twee belangrijke lessen geleerd. “De eerste is dat mensen een enorm gevoel van schaamte hebben. Ze willen, durven en kunnen er niet voor uitkomen dat ze problemen hebben. En het tweede is dat ze niet door de wirwar van bureaucratie komen. Mensen worden letterlijk moedeloos van het woud aan schuldeisers, incassobureaus, e.d. De combinatie van die twee dingen maakt dat de financiële dienstverlening moet helpen om de schulden te bestrijden.”

"Wij zijn er om risico's te managen, maar ook om ellende te voorkomen."

Aan de bak

Edixhoven maakt van zijn hart geen moordkuil. Hij noemt de schuldenproblematiek zelfs ‘een ontzettend belangrijk issue voor financiële dienstverleners’. “Juist nu. De economische gevolgen van de corona-pandemie zijn niet te overzien. De voorspellingen zijn dat we van 1,5 miljoen mensen met schuldproblemen nu naar 2,6 miljoen over een jaar gaan. Op een bevolking van zeventien miljoen mensen is dat natuurlijk astronomisch.”
Hij wil er maar mee zeggen dat de bedrijfstak aan de bak moet. “Wij zijn er om mensen en bedrijven te helpen hun risico’s te managen, maar ook, waar mogelijk, om ellende te voorkomen. Dat heet solidariteit.”

Vroege detectie

En volgens hem kunnen verzekeraars veel doen. Zo kunnen ze zorgen voor een vroege detectie bij klanten die in de problemen dreigen te komen. “We moeten op tijd aan de bel trekken als we zien dat klanten hun premie niet kunnen betalen.”
Daarnaast kunnen verzekeraars ondersteuning bieden als dat nodig is. “Bij Aegon beschikken we bijvoorbeeld over een speciaal team om onze klanten te helpen, zowel re- als proactief.”
En tot slot kunnen verzekeraars meer samenwerken en maatwerk toepassen als mensen in de problemen zijn gekomen. “Dat moet ook samen met andere instellingen, waaronder banken en de overheid. Daarom ben ik ook zo blij met Geldfit, waarmee we allemaal dezelfde route volgen.”

Tips van Edixhoven

Het is een van de tips die hij in petto heeft voor andere verzekeraars. “Sluit je aan bij Geldfit. Dat heeft echt impact en is goed voor de binding met je klanten.”
Andere tip is om actief te zijn in de stad/steden waar je bent gevestigd. “Wij hebben dat onder meer in Leeuwarden, Groningen en Den Haag gedaan. Samen optrekken met lokale organisaties, die diep in de wijken zijn gevestigd, zorgt ervoor dat je beter weet wat er speelt. Bovendien laten we daarmee zien dat we een onderdeel van de maatschappij zijn.”
De laatste tip die Edixhoven heeft, is om de Nibud-opleiding te doen. “Heb ik ook gedaan. Het kost je ongeveer vijf uur, maar je leert zoveel. Bijvoorbeeld hoe schulden ontstaan, maar ook hoe je mensen kunt helpen. Wat kun je wel en wat vooral niet doen?”
Enige haast is daarbij wel geboden, want eerlijk is eerlijk: “Het ergste moet nog komen. De herstructurering van onze economie moet nu beginnen en dat zullen we volgend jaar wel merken. 2021 wordt het jaar van de waarheid.”

Over twee weken verschijnt in deze reeks het verhaal van ervaringsdeskundige Marc Mulder


Was dit artikel nuttig?