Skip to Content

Toegankelijke website: tips voor webredacties

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Een toegankelijke website. Dat wil toch iedereen? De vraag is vaak alleen waar te beginnen. Om webredacties van verzekeraars te helpen, delen we tips en de checklist 'Toegankelijke content voor webredacteuren'.

Wettelijke verplichting

De tips zijn gerangschikt aan de hand van de Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1): waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Deze richtlijnen zijn verplicht voor (semi)overheidsinstellingen en bieden houvast op weg naar toegankelijke websites en content. Dus ook het bedrijfsleven, zoals verzekeraars, kunnen hier hun voordeel mee doen. Zeker gezien het feit dat bedrijven producten en diensten zo toegankelijk mogelijk aan moeten bieden op grond van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap en chronische ziekte. Daarnaast zijn toegankelijke sites en content beter vindbaar én heet je iedereen welkom.

1 Waarneembaar

Infographic - Het eerste principe houdt in dat content ook op een alternatieve manier waarneembaar is. Denk bijvoorbeeld aan een infographic waarmee een grote hoeveel informatie overzichtelijk gebundeld wordt. Vaak is een infographic niet herkenbaar voor screenreaders. Zorg er dus voor dat deze informatie ook als uitgeschreven tekst beschikbaar is.

Afbeeldingen – Geef afbeeldingen een goede alt-tekst waarin je beschrijft wat er te zien is. Is een afbeelding puur decoratief? Laat de alt-tekst dan leeg.

Podcast - Daarnaast zijn podcasts sterk in opkomst. Helaas is een podcast niet toegankelijk voor slechthorenden of doven. Een alternatief is om de hoofdlijnen van een podcast in tekst aan te bieden.

Video - Voor video’s geldt dat zij voorzien moeten zijn van ondertiteling. Vertrouw daarbij niet volledig op automatische ondertiteling. Controleer bij het monteren altijd of de ondertiteling juist is.

Pdf-bestanden – Veel organisaties werken nog met pdf-bestanden voor de publicatie van brochures, whitepapers of e-books. Wees kritisch op de publicatie van PDF’s en stel jezelf de vraag of een PDF echt het juiste format is. Vaak kun je de informatie ook kwijt op een webpagina. Het voordeel hiervan is dat de informatie beter vindbaar en doorzoekbaar is.

Tool: Publiceer je toch een PDF? Let dan hierop:

  • Maak je Word-bestand al zo toegankelijk mogelijk. Gebruik bulletpoints, titels en tussenkopjes en maak tabellen netjes op.
  • Maak je PDF toegankelijk met behulp van de PDF Accessibility Checker of Acrobat Pro.

Kleurencontrast – Ook het kleurencontrast is van invloed op de waarneembaarheid van informatie op websites. Door een goed contrast zijn teksten ook leesbaar voor mensen met een visuele beperking.

Tool: Contrastchecker.com

2 Bedienbaar

Het tweede principe van de WCAG 2.1 is bedienbaar. Dit betekent dat een website volledig met het toetsenbord bediend moet kunnen worden. Dus zonder muis. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen genoeg tijd heeft om content tot zich te nemen. Voorzie carrousels of automatisch startende video’s daarom van een stop- of pauzeknop. Zo zorg je ervoor dat mensen die snel overprikkeld raken, de informatie op hun eigen tempo kunnen verwerken.

Tip: Installeer zelf eens een screenreader en ondervindt in hoeverre de website met het toetsenbord bedienbaar is.

3 Begrijpelijk

Schrijf webteksten op taalniveau B1. Volgens BureauTaal kan bijna iedereen dit niveau begrijpen (zo'n 95 procent van de bevolking). Ook mensen die geen hoge opleiding hebben gehad en voor hun werk nooit hoeven te lezen. Geef ook in je broncode van de website aan in welke taal de webteksten zijn geschreven. Staat er op de pagina een stuk tekst in een andere taal? Geef dit in de broncode aan. Op deze manier werken voorleesfuncties en screenreaders optimaal.

Tool: Check woorden op taalniveau B1 via www.ishetb1.nl. En met behulp van de Accessibility Leesniveau Tool van Stichting Accessibility kun je stukken tekst controleren.

4 Robuust

Het vierde principe gaat over compatibiliteit. Content moet voldoende robuust zijn om betrouwbaar geïnterpreteerd te kunnen worden door een breed scala van user agents, met inbegrip van hulptechnologieën. Zorg voor een gebruiksvriendelijk CMS, zodat je er zelf als redacteur makkelijk in kan werken.

Checklist toegankelijke content

Kortom; het maken van toegankelijke content hoeft niet moeilijk te zijn. Met de juiste mindset en ondersteuning maak je een website stap voor stap toegankelijk voor iedereen. Wil je niks over het hoofd zien? Download dan de checklist 'Toegankelijke content voor webredacteuren', beschikbaar gesteld door contentorganisatie Presenter. Heel veel succes!

Bron: Presenter

shutterstock_574939951.jpg

Verenigingsdag 2024

  • 26-6-2024
  • Event
  • Verzekeringsthema's

Was dit nuttig?