Skip to Content

Vijf vragen over InsurTech

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

We kunnen in deze dagen niet zonder. Iedereen die thuiswerkt, maakt gebruik van platforms als Zoom en Teams om op afstand met elkaar te kunnen communiceren. Startups die specifiek in de verzekeringssector actief zijn, InsurTechs, zijn dit al langer gewend. Op afstand werken, overleggen en pitchen is daar de norm, maar hoe vergaat het hun nu? Hoe komen ze aan geld? En hebben ze ook last van de coronacrisis? Beleidsadviseur Harold Mahadew geeft antwoord op vijf vragen.

1. Wat kenmerkt een (goede) startup?

Startups zijn de kracht achter vernieuwing. Ze zijn innovatief. Niet alleen binnen de verzekeringssector, maar in de hele samenleving. Ze maken gebruik van veel technologie (Internet of Things, artificial intelligence, blockchain) en kunnen vooral heel slim met data omgaan. Startups worden meestal opgericht door een founder die een visie heeft en over daadkracht beschikt. Een echte doener dus. Ze zijn daarnaast enorm wendbaar, in vaktermen agile genoemd. Als je een afspraak wilt maken met een startup en meldt over twee weken een gaatje te hebben, ben je ‘m kwijt. Een startup wil morgen met je om de tafel en anders haakt hij af. Ongeveer driekwart van de startups is gericht op mogelijk maken en zijn op zoek naar samenwerking, maar wel graag op gelijkwaardige voet.”

2. Waar zitten de meeste startups en hoe groot/klein kunnen ze zijn?

“Ze beginnen vaak klein, letterlijk op zolder of in de garage, maar je kunt ze in alle soorten en maten tegenkomen. Grofweg worden ze in drie smaken ingedeeld: een kleine startup, een scale-up en een unicorn. Die laatste kunnen uiteindelijk wel uitgroeien tot heel grote bedrijven met een marktwaarde van meer dan een miljard. Een mooi voorbeeld is Lemonade, een unicorn (en technologiebedrijf) die volgens Forbes meer dan twee miljard waard is en in diverse landen actief is. Startups kom je sowieso overal tegen, maar er zijn wel hotspots. Naast het overbekende Silicon Valley is dat onder meer Tel Aviv, München (dat sterk vertegenwoordigd is in de automotive en pharma), Londen (goed in AI), China en steden als Parijs en Berlijn.”

3. Hoe komen ze aan geld en over wat voor soort bedragen hebben we het dan?

“De grootte van de startup bepaalt ook het kapitaal dat nodig is. Een kleine startup haalt in de regel geld op bij familie, vrienden en bekenden om te starten, maar naarmate hij groter wordt, heeft hij een ander type financiering nodig. Vaak van Venture Capitalists, maar InsurTechs ook van (her)verzekeraars, met steeds andere voorwaarden. Als we kijken naar de topdeals in de afgelopen jaren, dan gaat het om veel geld. Zo heeft herverzekeraar Munich Re in 2019 maar liefst 250 miljoen dollar geïnvesteerd in Next Insurance. En een jaar eerder investeerde Softbank/Allianz 300 miljoen dollar in Lemonade. De investeringsgrafiek (van 2010 tot en met 2019) spreekt ook boekdelen. In 2010 werd er 0,2 miljard dollar geïnvesteerd in 43 startups. Vorig jaar was dat 6,3 miljard in 314 InsurTech startups. Maar, eerlijk is eerlijk, dat is wel het plaatje van voor de coronacrisis. De markt is nu aan het veranderen en de verwachting is dat de groei zal afvlakken of zelfs gaat dalen.”

4. Startups hebben dus ook last van corona?

“Zeker, maar door hun enorme wendbaarheid zie je ook dat startups snel kunnen reageren op de actualiteit en kijken wat zij kunnen doen om de samenleving verder te helpen. Zo zijn er nu startups die zich specifiek richten op het coronavirus. Een voorbeeld daarvan is Emergex of Meissa Vaccines. Als er verzekeraars zijn die zich afvragen hoe zij kunnen helpen bij het oplossen van de coronacrisis, zou ik zeggen: zoek een startup die zich in dit soort technologie verdiept en investeer. In het Verbondsnetwerk zitten veel startups die op zoek naar investeerders. Ook in het kader van oplossingen voor COVID-19 gerelateerde vraagstukken.”

5. Wat kunnen/moeten verzekeraars met InsurTech? En ligt daar ook een rol voor het Verbond?

“Verzekeraars moeten meedenken en meedoen. Samenwerken dus met startups, die in alle schakels van de verzekeringsketen zitten. Alleen al daarom moeten ze zorgen dat ze van de partij zijn. Als je er niet bij bent, mis je de boot. Neem het voorbeeld van mobiliteit waar Daimler heel veel investeert in startups. Allerlei technologie in hun auto’s komt van diverse startups, maar daarnaast mikt de autofabrikant op een verschuiving van bezit naar gebruik. Als jij elke maand wilt wisselen van auto, kan dat. Wil je alleen een auto gebruiken als je die nodig hebt? Prima. Heb je de ene keer behoefte aan een busje en de andere keer juist een stationcar nodig? Geen probleem. Verzekeraars moeten groot leren denken, ook buiten Nederland om. De EU is het nieuwe speelveld waar je nieuwe producten neer kunt zetten, samen met startups. InsurTech kan verzekeraars helpen met het snel opschalen. Daarom hebben wij vorig jaar het Open Platform InsurTech bij het Verbond opgericht. We willen de samenwerking bevorderen, barrières in wetgeving en toezicht wegnemen en het Nederlandse ecosysteem versterken door de kansen die de technologie biedt ook daadwerkelijk te pakken. We willen meer ruimte creëren om te innoveren en hebben dan ook een letter of intent en een Memorandum of Understanding met PlugandPlay en InsurTech Hub Munich ondertekend. Liefst willen we nog een slag verder gaan, maar dat is voor na de coronacrisis. Het is namelijk ook belangrijk om de beste InsurTech startups naar Nederland te halen.”


Was dit nuttig?