Skip to Content

5 vragen over net zero voor schadeverzekeraars

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

De Europese Unie wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Verzekeraars willen graag hun bijdrage leveren, maar worstelen vaak nog met de hoe-vraag. Reden voor het Verbond om een praktische handreiking te maken. Esther Egeter, voorzitter van de Issuecommissie Duurzaam Schade Verzekeren, is een van de auteurs en geeft antwoord op 5 vragen.

1. Waarom heeft de Issuecommissie Duurzaam Schade Verzekeren van het Verbond een handreiking gemaakt?

“Veel Nederlandse verzekeraars willen graag een transitie naar een emissieneutrale verzekeringsportefeuille inzetten, maar weten niet hoe ze dat moeten aanpakken. Een aantal Nederlandse verzekeraars, waaronder a.s.r., heeft zich al gecommitteerd aan een emissieneutrale verzekeringsportefeuille in 2050 en een transitieplan gemaakt. Ook regelgeving als de CSRD vraagt verzekeraars om een klimaatstrategie op te stellen. We krijgen dan ook geregeld vragen van andere verzekeraars. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Hoe komen we erachter wat nu onze uitstoot is? Waar kunnen we berekeningsmethodieken vinden? Heel praktische vragen en omdat deze verzekeraars dit al hebben uitgezocht, is het fijn om die ervaring te delen met andere verzekeraars. Dan hoeven zij het wiel niet opnieuw uit te vinden.”

2. Wat staat er in de handreiking?

“Het is een praktische gids waarmee verzekeraars handvatten krijgen voor het berekenen van hun verzekeringsgerelateerde emissies en het maken van een transitieplan naar een emissieneutrale schadeverzekeringsportefeuille. Dat begint met een nulmeting. Je moet immers weten waar je nu staat om te weten waar je naar toe moet bewegen. Maar hoe kun je dat de uitstoot van je verzekeringsportefeuille berekenen? En hoe bepaal je vervolgens je doelstellingen? En hoe meet je dan jaarlijks je progressie? Als verzekeraars de stappen in de handreiking volgen, krijgen ze op al deze vragen een antwoord en werken ze in lijn met het Parijsakkoord naar een emissieneutrale schadeverzekeringsportefeuille in 2050.”

3. Gaat de klant daar ook iets van merken?

“Dat kan zeker, maar wat de klant gaat merken, is helemaal aan de verzekeraar zelf. Iedere maatschappij moet zijn eigen doelen stellen. Je kunt als verzekeraar inzetten op bijvoorbeeld reductie door sustainable underwriting, engagement en nieuwe verzekeringsoplossingen. Alle drie dragen ze bij aan een emissieneutrale portefeuille, maar de ene verzekeraar zal eerder kiezen voor het verminderen van de verzekeringsgerelateerde emissie door underwriting, terwijl een ander liever de klant wil informeren en stimuleren om minder uit te stoten. En vanzelfsprekend kan een verzekeraar er ook voor kiezen om niet één, maar twee of zelfs drie de middelen in te zetten.”

"Iedere verzekeraar moet zijn eigen doelen stellen" 

4. Wat kunnen klanten wel en wat vooral niet verwachten?

“Verzekeraars kunnen hun klanten helpen om hun uitstoot te verminderen. Ze kunnen hun klanten informeren, of zelfs stimuleren, maar ze kunnen een klant niet dwingen. Een voorbeeld. Stel dat een verzekeraar zich vooral wil richten op het faciliteren van de overgang naar elektrische auto’s en dat zo aantrekkelijk mogelijk maakt. Dat helpt klanten die zo’n auto overwegen mogelijk over de streep, maar iemand die geen elektrische auto kan aanschaffen, kun je natuurlijk niet dwingen om een andere auto te kopen. Wij willen heel graag de weg naar een emissieneutrale maatschappij 2050 faciliteren en onze klanten helpen, maar de politiek zal de transitiepaden moeten bepalen.”

5. Kunnen verzekeraars, naast deze handreiking, meer doen om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen?

“Als je een net-zero strategie inzet met de diverse handvatten in de handreiking, is dat behoorlijk compleet, maar je moet het natuurlijk wel vertalen in beleid en acties. Maar naast de ondersteuning bij het terugbrengen van de CO2-uitstoot, spelen verzekeraars natuurlijk ook een belangrijke rol als het gaat om hun klanten helpen bij het omgaan met de gevolgen van het veranderend klimaat. We weten allemaal dat het droger, natter en warmer wordt en dat de zeespiegel stijgt. Wat kunnen wij meer en misschien wel anders doen om onze klanten te helpen bij het nemen van preventieve maatregelen om schade door deze nu al optredende weersverschijnselen te voorkomen of te beperken? We moeten als sector schaken op twee borden. Gelukkig doet het Verbond dat ook; ik zit bijvoorbeeld óók in het platform Klimaat dat zich juist richt op klimaatadaptatie."

Op 3 april organiseert het Verbond een webinar, waarin aandacht wordt besteed aan de handreiking en aan de wet- en regelgeving die op de sector afkomt, maar er komt ook een klimaatwetenschapper aan het woord. En er is volop gelegenheid tot het stellen van vragen!


Was dit nuttig?