Bea Aarnoutse: “Bij grote veranderingen neem je afscheid van wat was”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
09-06-2020

Afscheid nemen van het oude. Dat is wat bedrijven en hun personeel in de coronacrisis ook moeten doen. Volgens Aarnoutse, managing director bij communicatiebureau PROOF, is het verstandig om daar nu al mee te beginnen. “Het is belangrijk om leidinggevenden en medewerkers hierin mee te nemen. Dat kan onder andere door gebruik te maken van het reboardingprogramma. ” In de online expertsessie op 16 juni behandelt zij de zes stappen van dit programma met verzekeraars.

Rekening houden met rouwcurve

Het is een feit dat heel veel organisaties door corona op een andere manier werken dan ze gewend waren. Daardoor is er een nieuwe realiteit ontstaan. En is de coronacrisis straks achter ons? Dan keren veel organisaties waarschijnlijk niet terug naar hoe het ‘vroeger’ was. “Dan is het zaak om leidinggevenden en medewerkers mee te nemen in de nieuwe organisatie. De ervaring leert dat je daarbij rekening moet houden met de rouwcurve, ofwel de verandercurve. Bij grote veranderingen neem je namelijk ook afscheid: van de situatie zoals die was,” vertelt Aarnoutse. “Het is nu tijd om daarmee te beginnen.”

Het reboardingprogramma

“Een veranderproces vergt tijd en aandacht. Als bureau, gespecialiseerd in interne communicatie, begeleiden wij al jaren organisaties bij veranderingen. We hebben onze eigen stappen en methode ontwikkeld en weten wat de valkuilen zijn. Tijdens de online expertsessie ‘HR in coronatijd’ leer ik verzekeraars aan de hand van voorbeelden meer over deze valkuilen en hoe het reboardingprogramma in de praktijk werkt.

De eerste stappen

Maar Aarnoutse licht hierbij alvast een klein tipje van de sluier op. “Reboarding is een begrip wat alle activiteiten en initiatieven omvat die helpen om medewerkers in zes stappen te begeleiden bij een transitie van a naar b. De eerste stap is een analyse. Je begint bij het helder krijgen van het sentiment in de organisatie. Hoe staat het bijvoorbeeld met leiderschap, interne communicatie, duurzame inzetbaarheid, de sociale dynamiek en wat zijn de gaps? Na de fase van analyse en aanbevelingen volgt stap 2: Een verhaal. Wat is het verhaal van jouw organisatie en wat betekent dit voor medewerkers?”

Aanmelden expertsessie

Wil je meer weten over deze en de andere vier stappen? Ga naar de eventpagina voor nog meer informatie en meld je aan.

Serviceplatform Corona
PROOF is sinds kort ook deelnemer aan het Serviceplatform Corona van het Verbond. Met dit platform ondersteunen we je graag met ons netwerk op gebied van onder andere Distributie, Finance, Governance, HR, ICT, Juridisch, Marketing, Operations, Riskmanagement en Compliance.


Was dit artikel nuttig?