Vertegenwoordigers van de financiële sector zijn op 7 december online in gesprek gegaan met financieel woordvoerders uit de Tweede Kamer. In het Klimaatcommitment Financiële Sector (2019) hebben ruim 50 banken, pensioenfondsen, verzekeraars en vermogensbeheerders zich gecommitteerd aan het Akkoord van Parijs en het Klimaatakkoord. Hoe gaan zij daarmee om en welke uitdagingen/oplossingen zien zij?
Niet vrijblijvend
Femke de Vries, voorzitter van de Commissie Financiële Sector Klimaatakkoord, omschreef de ondertekening van het Klimaatcommitment door de financiële sector als “vrijwillig, maar zeker niet vrijblijvend”. De Vries wees op de voortrekkersrol die ook past bij de maatschappelijke rol van de sector. Ze gaf aan dat instellingen vanaf boekjaar 2020 gaan rapporteren over het CO2-gehalte van beleggingen en financieringen, maar wees ook op de voortgang die nu al wordt geboekt, zoals het publiceren van het rapportageraamwerk.
Femke de Vries: "Ondertekening is vrijwillig, maar niet vrijblijvend"
Koepels
Vanuit de vier koepels (NVB, Verbond, DUFAS en de Pensioenfederatie) werd kort gereflecteerd op de verschillende inzetten, concrete initiatieven en uitdagingen. Zo wees Eelco Dubbeling van de NVB op het belang van heldere nationale transitiepaden en tussentijdse doelstellingen en gaf Iris van de Looij van DUFAS aan dat zij onder meer bezig zijn met klimaatneutrale beleggingsstrategieën.
José Meijer, voorzitter van de Pensioenfederatie, wees op de ‘locomotief functie’ van de overheid om de trein van nieuwe investeringsproposities op gang te brengen.
Verzekeraars
Klimaatverandering en energietransitie raken de verzekeraars aan twee kanten, aldus Richard Weurding. “Als risicodrager, omdat de klimaatrisico’s toenemen. Maar ook als institutioneel belegger, met zo’n 450 miljard euro belegd vermogen. Er is ons als financiële instellingen dan ook veel aan gelegen om echt stappen te zetten in het klimaatvraagstuk en de energietransitie.”
Mooie voorbeelden zijn, volgens Weurding, impactbeleggingen op wind- en zonneparken, en aantrekkelijke rentes op hypotheekleningen voor woningverduurzaming. “Goede publiek-private samenwerking en een regievoering op de ontwikkeling van duurzaamheidsprojecten zie ik als essentieel. Zowel de burger als het bedrijfsleven moeten worden gestimuleerd om te verduurzamen. Daar zie ik een grote rol voor de overheid.”
Wat betreft de uitdagingen wees Weurding er op dat risicoprofielen van duurzaamheidsinitiatieven tegen de toezichtkaders van Solvency II kunnen aanlopen en dat er een groot gebrek is aan kwalitatief goede data over duurzaamheidsprestaties.
Richard Weurding: "Er is ons veel aan gelegen om echt stappen te zetten"
Centraal ESG-register en level playing field
Jack Julicher, CEO van a.s.r. Asset Management, gaf aan dat één van de doelstellingen van a.s.r. is om 95 procent van de CO2-uitstoot van alle beleggingen via de meetmethode van PCAF te meten. “Door dit inzichtelijk te maken, kunnen de beleggingen in lijn worden gebracht met de gemaakte afspraken, zoals die van het Parijs-akkoord.”
Hij pleitte voor uniforme regels voor rapportage en verantwoording, bij voorkeur op Europees niveau met behoud van level playing field. Daarnaast pleitte hij voor meer volledige en robuuste ESG-data tegen redelijke kosten. Desgevraagd gaf Julicher aan dat a.s.r. als verzekeraar ook nadrukkelijk kijkt naar fysieke risico’s in de portefeuille, zoals overstromingsrisico’s, en naar zaken als zonnepanelen, etc.
Solvency II
Olaf van den Heuvel, CIO van Aegon Asset Management, wees er ten slotte op dat door het Solvency II regime verzekeraars relatief veel beleggen in staatsobligaties, bijvoorbeeld door het meenemen van klimaatrisico’s. “Willen we nog duurzamer en impactvoller beleggen, dan moeten we ook daarnaar kijken.” Hij wees in dit kader op asset backed securities, die aantrekkelijker moeten worden gemaakt.
Gevraagd naar welke strategie financiële instellingen het meest hanteren – afbouw van fossiele investeringen of stimulering van groene beleggingen – gaf Van den Heuvel aan dat de nadruk bij Aegon ligt op dat laatste, omdat fossiele investeringen al fors zijn afgebouwd.
Was dit nuttig?