Skip to Content

InsurTech Lemonade heeft niet zo’n last van corona

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

De Amerikaanse verzekeraar Lemonade is nu bijna een maand actief in Nederland. CEO Daniel Schreiber laat, vanuit Tel Aviv, weten dat hij tevreden is over de marktlancering. “De pandemie heeft veel veranderd, maar onze verzekeringsbots (Al Maya en Al Jim) werken gewoon 24/7 door en hebben er gelukkig geen last van.”

De InsurTech is sinds 2 april actief op de Nederlandse markt en een dag later lid van het Verbond van Verzekeraars geworden. Volgens Schreiber met maar één doel: “Wij willen er zeker van zijn dat we aansluiten bij de hoogste standaarden in de markt. Daarnaast willen we het vertrouwen van de klant winnen en bijdragen aan de vormgeving van verzekeringen in de komende jaren.”

CEO Daniel Schreiber

Transparantie

Het ‘interview’ met Schreiber vindt digitaal plaats. De CEO van de eerste tech-verzekeraar in ons land maakt van zijn hart geen moordkuil en is glashelder over het doel dat hij voor ogen heeft. “Zowel Shai (Winiger, mijn medeoprichter) als ik zijn veteranen van het tech ecosysteem. We wisten niks van verzekeringen toen we van start gingen, maar een van de dingen die ons het meeste opviel bij de oprichting van Lemonade was het gebrek aan transparantie en de belangenverstrengelingen. Sterker nog, we waren verbijsterd dat een industrie die zo’n belangrijke maatschappelijke rol vervult, zoveel mensen over de hele wereld frustreert. Daarom zijn transparantie en het overwinnen van belangenconflicten onze belangrijkste pijler geworden.”
Een “voorbeeld van die transparantie” noemt hij de getransformeerde polis die bij Lemonade Polis 2.0 heet. “Het is de kortste en eenvoudigste verzekeringspolis, die is geschreven voor de 21e eeuw. De polis is ontworpen door ons team, maar is ook een open source en crowdsourced: iedereen kan via Github suggesties doen om het nog duidelijker en transparanter te maken. Graag zelfs!”

Flexibiliteit

De Polis 2.0 is tot nu toe het enige product dat Lemonade in Europa verkoopt en combineert als het ware de inboedel- met de aansprakelijkheidsdekking. Schreiber is kennelijk niet bang voor de enorm hoge penetratiegraad van de aansprakelijkheids- en inboedelverzekeringen in Nederland? “Niet alle verzekeraars zitten hetzelfde in elkaar. Lemonade is uniek, omdat wij onszelf zien als een technisch bedrijf dat verzekeringen aanbiedt en niet andersom. Die mentaliteit maakt het voor ons mogelijk om snel te presteren. De traditionele verzekeringsindustrie mist die flexibiliteit. Als je sowieso kijkt naar de woorden die horen bij ‘verzekeringen’, dan krijg je een behoorlijk slecht idee van deze branche. Woorden als ‘papierwerk’, ‘gedoe’ en ‘vechten’ voeren de boventoon. Wij zijn een alternatieve woordenlijst aan het ontwikkelen en zien mensen over ons tweeten met woorden als: direct, leuk en sociaal goed.”

Beperkt aanbod

Vooralsnog richt Lemonade zich dus op een beperkt aanbod (inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen), in een beperkt aantal Europese landen (Duitsland en Nederland), maar ook dat doet het bedrijf heel bewust. “Klanten die voor het eerst een verzekering afsluiten, worden vaak over het hoofd gezien. Deze zogenoemde ‘first buyers’ schaffen meestal als eerste inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen aan. Daarom zijn we met deze producten begonnen, maar we blijven werken aan een breder productassortiment voor de toekomst. Zo hebben we net bekendgemaakt dat we in de VS ook een ziektekostenverzekering zullen aanbieden voor huisdieren. We zullen onszelf geografisch en op productgebied blijven uitbreiden, juist omdat we geloven dat onze producten en waarden universeel zijn. Ik zou zeggen: stay tuned voor meer updates.”


Was dit nuttig?