Skip to Content

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

De weg naar multimodaal reizen

De weg naar multimodaal reizen

Mobiliteit en de impact van de zelfrijdende auto

Er is nog een lange weg te gaan voordat een auto echt autonoom aan het verkeer zal deelnemen, maar de ontwikkeling van autonomere voertuigen is in volle gang. Tegelijkertijd verandert de mobiliteit in zijn geheel. Tijdens het Insurance Academy event 'De impact van de zelfrijdende auto' werd duidelijk dat er een nieuw tijdperk is begonnen. Ook voor verzekeraars. En die zelfrijdende auto? “Dat is onze stip op de horizon”, aldus Marly de Blaeij, beleidsadviseur bij het Verbond van Verzekeraars.

De Insurance Academy heeft als doel de innovaties uit de buitenwereld onder de aandacht te brengen van de leden. Deze keer gaven deskundigen vanuit verschillende invalshoeken hun visie op mobiliteit en de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Bij ons te gast waren Tijsbert Creemers (Boston Consultancy Group), Machiel van der Brugge (Snappcar), Jaap Tuinstra (Next Urban Mobility, PON), Bas de Natris (Amazon) en Carlo de Weijer (TU Eindhoven). Deze longread vat alle inspirerende en leerzame deelsessies kort samen.

"Verzekeraars, zorg dat je deel uit gaat maken van een ecosysteem"

Tijsbert Creemers (Boston Consultancy Group)

In de komende 25 jaar gaat er veel veranderen op het gebied van auto’s en autoverzekeringen. “25 jaar lijkt extreem lang, maar de ontwikkelingen verlopen geleidelijk én gestaag. Geleidelijk betekent dat er tijd is. Maar gestaag betekent dat het nu al is begonnen. Het is dus goed om nu al na te denken over welke positie je als verzekeraar in de toekomst wilt innemen.” Dat is de boodschap die Tijsbert Creemers (Partner en managing director bij Boston Consultancy Group) voor verzekeraars heeft.

Nieuwe opstelling binnen het speelveld
Als het om mobiliteit gaat, zijn er wereldwijd drie grote bewegingen te zien, legt Creemers uit. Ten eerste vindt er een verschuiving plaats van niet- autonome naar autonome(re) auto’s. Volledig autonome auto’s zijn er nog niet, maar de impact van deze technologische ontwikkelingen is al merkbaar. “Een beetje bijremmen in onverwachte verkeerssituaties (driver assistance) helpt natuurlijk al in schade voorkomen. Maar als je die nieuwe technologie in je auto hebt zitten, gaat de schadelast per ongeluk wel gigantisch de lucht in.”

Ten tweede verandert het traditionele speelveld waarin verzekeraars zich nu bevinden. Technologiereuzen en autofabrikanten zullen dat speelveld ook betreden. En dat zal leiden tot nieuwe ecosystemen waarin alle betrokken partijen hun rol in de markt moeten bepalen. “Dat is geen kwestie van afwachten en toekijken hoe techbedrijven een tandje bijschakelen. Als verzekeraar moet je nu al actief meedenken. “Zorg daarom dat je deel uit gaat maken van een ecosysteem” benadrukt Creemers.

Verzekerd zijn van transport
De derde beweging heeft betrekking op het autobezit en de mobiliteit in onze samenleving. Het autobezit wordt minder, terwijl het autodelen groeit. In de toekomst willen mensen veel meer verzekerd zijn van mobiliteit, ongeacht het vervoersmiddel. “Met een wereldwijde enquête is onderzocht hoe consumenten denken over autobezit. Ongeveer de helft van de autobezitters overweegt alternatieve vormen van transport. En grofweg 21% van het totaal aantal ondervraagden denkt over een periode van vijf tot tien jaar volledig over te gaan van autobezit naar andere vormen van vervoer. Dat wil niet zeggen dat er (auto)verzekeringen verdwijnen, maar de impact is groot. Er zullen vooral andere type verzekeringen nodig zijn.”

Verzekeren: er ontstaan nieuwe ecosystemen waarin alle betrokken partijen hun rol moeten bepalen.

Auto niet meer in eigen bezit?

Machiel van der Brugge (SnappCar)

“In 2022 willen wij 5 miljoen auto’s minder in Nederland.” Dit doel is volgens Machiel van der Brugge (Country manager bij SnappCar) ambitieus, maar wel haalbaar. “Het aanbod van deelauto’s moet daarvoor elk jaar verdubbelen. Door één auto te delen, halen we al tussen de 9 en 14 auto’s van de straat”, zei van der Brugge tijdens het event bij het Verbond. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf en de grote uitdaging voor SnappCar is dan ook de balans tussen de groeiende vraag en het aanbod.

LEES VERDER...

“We moeten vervoersvormen aan elkaar knopen”

Jaap Tuinstra (Pon, Next Urban Mobility)

Nederland staat voor een aantal grote uitdagingen zoals klimaat, doorstroming en verkeersveiligheid én luchtkwaliteit. Er moet nu iets gebeuren, want één ding is zeker: de files nemen toe en Nederland heeft grote klimaatambities. Next Urban Mobility werkt aan MaaS- achtige oplossingen voor deze vraagstukken.

LEES VERDER...

De gemiddelde testauto levert 3 tot 5 terabyte per dag

De gemiddelde testauto levert 3 tot 5 terabyte per dag

‘Altijd connected zijn’ is niet langer onbetaalbaar

Bas de Natris (Amazon Web Service)

The everything store. Zo zou je Amazon misschien wel het beste kunnen omschrijven. Maar ze verkopen nog niet alles. Bas de Natris (Amazon Web Services) moet het toegeven; ze maken zelf geen auto’s. Wél biedt het bedrijf connected car technologie die bij autofabrikanten een hele grote rol gaat spelen en de autobranche op zijn kop zet.

LEES VERDER...

Kunnen robots straks ook buiten de lijntjes kleuren?

Carlo van de Weijer (TU Eindhoven)

Mobiliteit en techniek, het blijft veranderen. Eerst hadden we paard en wagen. Toen een kar met motor en later ook een stuur. Daarna volgde cruise control. Maar waarom willen we eigenlijk altijd iets veranderen of verbeteren? Ten eerste om de verkeersveiligheid te verbeteren, want wereldwijd tellen we 1,2 miljoen verkeersdoden per jaar. En daarnaast moeten we iets doen aan vervuiling. “Als er geen ongevallen en geen vervuiling meer zijn, dan zou onze economie 3% beter draaien. Het loont dus om flink te blijven investeren in mobiliteit.” Carlo van de Weijer, director Smart Mobility aan de TU Eindhoven, gaf zijn verhelderende visie op autonomous vehicles.

LEES VERDER...

Mobiliteit wordt steeds meer een kwestie van de combinatie van verschillende vervoersmiddelen

Mobiliteit wordt steeds meer een kwestie van de combinatie van verschillende vervoersmiddelen

Seamless verzekeringsoplossingen voor klant

Wordt de auto in de toekomst minder populair? Met die vraag trapte René Vrugt (Projectdirecteur Herziening Luchtruim bij het Ministerie van I en W) de afsluitende paneldiscussie af. De vraag blijkt op dit moment nog heel lastig te beantwoorden, maar de behoefte aan mobiliteit verandert snel.

Tijsbert Creemers (BCG) ziet het huidige business model van ‘de eigen auto’ verschuiven naar autodelen. Ook binnen BCG ziet hij al een shift. “Waar 10 jaar geleden een leaseauto een must have was als standaard onderdeel van een arbeidsvoorwaardenpakket voor jonge medewerkers, wil driekwart van de startende medewerkers bij BCG helemaal geen auto meer. Zij geven de voorkeur aan een ov-chipkaart in combinatie met andere manieren van vervoer.” En ook Machiel van der Brugge (SnappCar) heeft zelf geen auto meer. Hij reist met het openbaar vervoer en pakt een deelauto als het echt nodig is.

Raymond Gense (Next Urban Mobility) stipt ook nog even aan dat het bij vervoer vooral gaat om comfort en kosten. “Ons belastingsysteem is nu nog ingericht op het bezitten van middelen en niet op het multimodale reizen.” Aan de andere kant ervaart hij ook dat mobiliteit nu al verandert. Hij had vier jaar geleden niet gedacht dat hij vandaag de dag veel met projectontwikkelaars en lokale overheden samenwerkt aan nieuwe lokale mobiliteitsoplossingen.

Leo De Boer (Directeur van het Verbond van Verzekeraars) vulde tot slot aan dat verzekeraars weleens de olie tussen de verschillende systemen kunnen gaan worden. Mobiliteit wordt steeds meer een kwestie van de combinatie van verschillende vervoersmiddelen. “Door seamless oplossingen van verzekeringskwesties aan te bieden, ontzorg je de klant. Ik denk dat daar de toekomst voor verzekeraars in zit: ontzorgen.”


Was dit nuttig?