Skip to Content

“Verzekeringsarts bij UWV hoeft niet alle arbeidsongeschikten zelf te beoordelen”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Om arbeidsparticipatie te stimuleren is een meer activerend arbeidsongeschiktheidsstelsel nodig, zo stelt het Verbond in een recent position paper. Daarnaast is het van groot belang dat het UWV de achterstanden bij medische keuringen wegwerkt. “We zien dat het UWV zijn best doet om de achterstanden weg te werken, maar we denken dat daar een fundamenteel andere inrichting van het beoordelingsproces voor nodig is”, aldus beleidsadviseur sociale zekerheid Daan Schmitz. “Ik pleit voor een andere werkwijze bij het UWV, waarbij de verzekeringsarts ontlast wordt.”

Schmitz begint met een anekdote. “Stel: een werknemer is ernstig ziek. Hij gaat eerst naar de huisarts; vervolgens blijkt er een vervolgbehandeling nodig en stapt hij naar de specialist. Na zes weken moet hij langs de bedrijfsarts en na verloop van tijd moet deze man zich melden bij de verzekeringsarts van het UWV. Ik denk dan: de zieke werknemer spreekt met vier verschillende artsen. Kan dat proces niet efficiënter? Het zou veel tijd en frustratie bij de zieke werknemer schelen als er beter samengewerkt zou worden. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijfsarts al informatie opvraagt die de verzekeringsarts nodig heeft.”

De zieke werknemer spreekt met vier verschillende artsen. Kan dat proces niet efficiënter?

Casemanager als spil in het web

“Wat je nu ziet bij het UWV is dat elke zieke werknemer die langskomt ook door de verzekeringsarts gezien moet worden. Er is uiteraard altijd een medisch expert betrokken, maar de vraag is of de arts ook degene moet zijn die alle zieke werknemers te woord staat. Het ligt wellicht meer voor de hand als andere experts de regierol krijgen. Bij verzekeraars werkt dat bijvoorbeeld anders. Verzekeraars doen zelf de beoordelingen van zelfstandigen. Als een zelfstandige arbeidsongeschikt raakt en hij hiervoor verzekerd is, lopen de contacten via een casemanager van de verzekeraar. Deze casemanager benadert verschillende experts, waaronder een medisch expert (verzekeringsarts). Deze medisch expert hoeft de zelfstandige in de meeste gevallen niet zelf te zien."

Nieuwe werkwijze UWV

Deze manier van beoordelen kan het UWV volgens de beleidsadviseur ook gebruiken. "Op deze wijze kan er efficiënter gewerkt worden, meer dossiers worden afgehandeld en kunnen de achterstanden bij het UWV worden opgelost. Deze achterstanden leiden namelijk tot minder goede re-integratie en het afschrijven van groepen werknemers die we hard nodig hebben op de arbeidsmarkt. De genoemde achterstanden hebben ook impact op verzekeraars. Zij volgen de claimbeoordeling van het UWV voor hun WGA- en aanvullende verzekeringen. De achterstanden raken daarmee ook de uitvoering en schadelastbeheersing in de private markt", besluit Schmitz.

Position paper Verbond 

Eerder lichtte Schmitz toe waarom het Verbond een positie inneemt over het arbeidsongeschiktheidsstelsel en wat de kern van dit standpunt is.

 

 

 

 

 

 

 


Was dit nuttig?