Skip to Content

“We willen niet de grootste, wel de slimste zijn”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Vroeger werkte hij op de Dok toen het nog een scheepswerf was. Nu woont hij nog steeds om de hoek, met zijn gezin. “Eén hoek verder ben ik geboren.” Peter Blokdijk is gids en verzorgde gisteren op het Innovation Dock van de RDM een inspiratierondreis tijdens het Ledenevent. “Hier zitten alle startups die ‘smoel’ geven aan onze haven.”

Blokdijk is verslingerd aan de Rotterdamse haven, die eigenaar is van het bedrijvendeel van de RDM. “De eerste vraag die je krijgt als je je hier wilt vestigen, is of je innovatief bent als bedrijf of met een product.”
De Innovation Dock is een volledig open omgeving die uitnodigt om contact te maken met anderen. Blokdijk loodst de leden van het Verbond die deelnemen aan het event Nieuwe Wegen onder meer langs de zwemmende robot die afval verzamelt. “RanMarine Technology is een van de startups hier. De geschiedenis van het bedrijf begint in Afrika toen de initiatiefnemer mensen in een roeiboot plastic uit het water zag scheppen. Hij dacht: ‘dat moet een stuk makkelijker kunnen’ en is samen met een medewerker van de RDM aan het werk gezet. Dat heeft geleid tot de Waste Shark, een catamaran die in 24 uur maar liefst 500 ton afval kan verzamelen. De Waste Shark wordt inmiddels verkocht”, weet Blokdijk, “en is enorm belangrijk om de plastic soep aan te pakken. Maar liefst tachtig procent van die plastic soep wordt in en door de havens veroorzaakt.”

3D printen
De rondreis voert ook langs een Aqua Lab, een waterkundig lab dat golven kan maken en eigenlijk alles dat drijft, kan testen. Blokdijk: “Het mag normaal gesproken niet, maar er is zelfs een deel in de haven gereserveerd om drones te testen. Uniek, omdat we daardoor heel realistisch aan de slag kunnen.”
De spannendste plek van het Dock is wat hem betreft het RamLab, dat gebruikmaakt van een lasrobot om 3D voorwerpen te kunnen printen. “Zij zijn al zo ver dat ze scheepsschroeven kunnen printen. Zelfs de Chinezen zijn geïnteresseerd en willen dat we hun komen helpen, maar dat gaan we natuurlijk niet doen.”
Een volgende stap is dat RamLab special parts on demand kan printen. “Stel dat je moet kiezen tussen Antwerpen en Rotterdam en je zit verlegen om een onderdeel. Dan hoef je maar een verzoek te sturen, met een 3d tekening en het printen kan beginnen. Tegen de tijd dat je aanmeert in de haven, is het onderdeel er al. Als we dat kunnen, zijn we echt spekkoper”, aldus Blokdijk.

Windturbines van composiet
Hij is een enthousiast verteller die de kunst verstaat om moeilijke dingen makkelijk uit te leggen. “Neem nou deze startup, Jules Dock, die werkt met composiet. Ze maken daar onder meer havenbruggen van en scheepsschroeven, maar bijvoorbeeld ook windturbines. Die zijn de helft lichter dan de stalen exemplaren, maar bovendien vergen deze geen onderhoud.”
Hij benadrukt aan het slot, bijna ten overvloede, dat in het Innovation Dock de toekomst van de Rotterdamse haven ligt. “Twee derde van de haven is gespecialiseerd in de petrochemie. Daarom investeren we hier in de toekomst. We hoeven niet de grootste, maar willen wel graag de slimste zijn.”

RDM Rotterdam noemt zichzelf dé plek voor innovatie in de haven. Bedrijven, studenten en onderzoekers werken samen aan technische projecten. Meer informatie is te vinden op www.rdmrotterdam.nl.

Nieuwe Wegen
Na afloop van de inspiratierondreis was het de beurt aan de leden om zich te buigen over hun eigen toekomst. Het ledenevent Nieuwe Wegen stond namelijk geheel in het teken van de strategische koersbepaling van het nieuwe Middellange Termijnplan (2019-2021). “Een dialoog over de toekomst vraagt om inspiratie en co-creatie”, aldus het Verbond, dat zich daarom graag liet inspireren door de RDM en het bijbehorende Innovation Dock.


Was dit nuttig?