Willem van Duin: “Kwetsbare klanten verdienen onze aandacht”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
24-06-2020

Voor alles moet een eerste keer zijn, en dus vergaderden de leden van het Verbond vandaag voor de allereerste keer geheel digitaal. Die primeur is voorzitter Willem van Duin overigens prima bevallen. In zijn openingswoord had hij vooral aandacht voor de kwetsbare klanten. “Zij verdienen onze aandacht.”

Uiteraard kon Van Duin er niet omheen. “We leven in aparte omstandigheden die ook de verzekeringssector behoorlijk op zijn kop zetten. En hoewel ik trots ben op wat we doen en kunnen doen, wil ik daar ook voorzichtig mee zijn. We leveren onze bijdrage aan de samenleving, onder meer door het project Bijzondere Bijstand Buitenland, diverse coulanceregelingen en onze bijdrage aan het noodfonds voor zorgverleners. Dat hoeven we niet geheim te houden, maar we hoeven er ook niet mee te koop te lopen.”

Kwetsbaarheid

Trots is Van Duin ook op de bijdrage die verzekeraars hebben geleverd aan de verzekerbaarheid van ex-kankerpatiënten. “Ook daarmee leveren wij als sector een bijdrage aan de samenleving.” Hij noemde het “een stap in de goede richting” en toonde zich een voorstander van het uitbreiden van de aandacht voor en de verzekerbaarheid van kwetsbaarheid in brede zin. “En dan bedoel ik dat niet alleen corona-gerelateerd. Ik ben er bijvoorbeeld trots op dat wij met het Verbond al veel langer meedoen met Wijzer in geldzaken. En dat we een handreiking hebben opgesteld om kwetsbare mensen te helpen.”

Pensioen

In zijn terug- en vooruitblik stipte Van Duin ook een paar grote maatschappelijke vraagstukken aan, waaronder de directe verzekering en het pensioen. “We hebben vanmorgen in de bestuursvergadering geconstateerd dat we een nieuw pensioenakkoord hebben. We moeten alleen nog wel even afwachten of de FNV het steunt. We gaan het zien.”
Hij benadrukte dat het Verbond in de pers de goede punten van het akkoord heeft omarmd, maar ook heeft gewezen op een belangrijke weeffout. “Dat zorgt voor twee verschillende regelingen die ook nog eens lang doorwerken. Jammer, want dat maakt het er niet makkelijker op.”

Directe verzekering

De directe verzekering noemde Van Duin “een ontwikkeling die van groot belang is voor de sector”. Hij liet weten dat het Verbond, samen met de ANWB, de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om een informele zienswijze heeft gevraagd voor het invoeren van die directe verzekering. De introductie van deze verzekeringsvorm vereist echter een systeemverandering in de wijze waarop schadeafhandeling plaatsvindt en daarvoor moeten verzekeraars gezamenlijk afspraken met elkaar maken. “We willen graag van de ACM comfort ontvangen dat deze afstemming binnen de kaders van de mededingingswet valt.”

Nieuwe wegen

Ook aan het slot van zijn betoog gebruikte Van Duin nog een keer het woord ‘trots’. “Als sector baseren we onze activiteiten op het middellange termijn plan (kortgezegd het mlt) dat niet voor niks de titel Nieuwe wegen heeft meegekregen. We moeten ons realiseren dat het economisch klimaat anders is en de kans is groot dat de impact alleen maar groter wordt. Het is belangrijk dat we ons realiseren dat er faillissementen aan komen en de koopkracht van mensen daalt. En daarom is het mooi dat we robuust zijn en onze klanten goed kunnen (blijven) bedienen. We zijn overal nauw bij betrokken en kijken ook om ons heen. Mooi voorbeeld is dat we werken aan een ethisch kader voor datatoepassingen, als een van de eerste sectoren in Nederland. De rol die we pakken in de samenleving is breder dan onze opdracht als verzekeraars. En ja, daar ben ik trots op.”


Was dit artikel nuttig?