Skip to Content

Volgens het instituut wijzen prognoses tot 2040 op een verdere stijging, die neerkomt op zo'n tien procent meer verkeersdoden en twintig procent meer ernstig verkeersgewonden. Op de website van het SWOV benadrukt onderzoeker dr. Letty Aarts dat de verkeersveiligheid zich nog steeds ongunstig ontwikkelt in ons land. “Het aantal mensen dat ernstig gewond raakt in het verkeer is vorig jaar opnieuw gestegen: van 7.400 naar 7.800. En het aantal verkeersdoden daalt al jaren niet meer. Er is meer nodig om het tij te keren.” 

Fietsers en ouderen 

In het rapport De Staat van de Verkeersveiligheid 2025 concludeert het SWOV dat ouderen en fietsers het meest kwetsbaar zijn. Zo zijn er in 2024 in totaal 675 mensen in het verkeer omgekomen, waarvan meer dan een derde (36 procent) fietsers waren. Bij het aantal ernstig gewonden (7.800) ligt dat percentage zelfs boven de zeventig procent. Meer dan de helft van alle verkeersslachtoffers was ouder dan zestig jaar.  
Uit het rapport blijkt ook dat het aantal doden vooral stijgt op 30- en 60km/uur-wegen.  

Onacceptabel 

De Verkeersveiligheidscoalitie, waaraan ook het Verbond van Verzekeraars deelneemt, noemt het in een reactie ‘onacceptabel’ dat de verkeersveiligheid afhankelijk blijft van politieke prioriteiten. “Het is tijd voor structurele maatregelen en een duidelijke koers richting 2050. Investeren in verkeersveiligheid redt levens en verdient zichzelf terug.”
De coalitie, die sinds 2017 bestaat, doet daarom een dringende oproep voor onder meer passende infrastructuur en wetgeving, effectieve handhaving en een structurele financiering. “Wij roepen het kabinet op om verkeerveiligheid bovenaan de politieke agenda te plaatsen en niet langer weg te kijken.” 

Meer informatie over (de plannen van) de Verkeersveiligheidscoalitie? Kijk op de website van het samenwerkingsverband, waarin tientallen maatschappelijke organisaties zich inzetten voor een betere verkeersveiligheid.