Skip to Content

Cora van Nieuwenhuizen: “Vooral doorgaan!”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft, samen met de provincies, gemeenten en vervoerregio’s, haar handtekening gezet onder het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Dit zogenoemde SPV is een gezamenlijke ambitie van partijen die moet leiden tot nul verkeersslachtoffers.

“We moeten vooral doorgaan”, aldus Van Nieuwenhuizen, die de trend “nu niet goed” noemt. Het aantal verkeersslachtoffers daalt namelijk niet langer en neemt het afgelopen jaar zelfs weer toe.

Eind vorig jaar is het SPV ‘Veilig van deur tot deur’ gepubliceerd en naar de Tweede Kamer verzonden. De landelijke bijeenkomst die gisteren in Utrecht plaatsvond, wordt dan ook vooral gezien als een ‘vertaling’ naar de praktijk. Wat betekent de ambitieuze visie in het plan voor het dagelijks werk? En hoe kan elke verkeersveiligheidsregio komen tot een risicoanalyse en een regionaal uitvoeringsplan?

Verschil maken
Wat Van Nieuwenhuizen zelf met het thema verkeersveiligheid heeft, kreeg ze als vraag. Ze antwoordde dat “we allemaal wel een situatie kennen à la die van Yannick op Texel”. De 21-jarige Yannick overleed in maart 2016 nadat ze op haar fiets was aangereden door een vermoedelijk appende automobiliste. “We moeten dat voortaan voorkomen”, benadrukte de minister. In de praktijk moeten de samenwerkende partijen het verschil gaan maken en Van Nieuwenhuizen is ervan overtuigd dat dat kan. “Iedereen trekt aan dezelfde kant van het touw en juist daarom denk ik dat we het verschil ook kunnen maken.”

Appen achter het stuur! Waarom?
Hoogleraar Reint Jan Renes (Hogeschool Utrecht) ging op zijn beurt wat dieper in op het appen achter het stuur. “In 2017 zijn er 75.000 boetes uitgedeeld voor het appen in de auto. Ik denk dat dat maar een fractie is van het daadwerkelijke aantal. We weten dat het fout is, maar waarom doen we het dan toch?”

Volgens Renes hebben waarschuwingen en campagnes niet zoveel zin als de handhaving uitblijft. Hij gaf de tip om in ieder geval de doelgroep te kennen en te begrijpen. “Mensen reageren irreëel in de meeste situaties. Ze prutsen maar wat door hun dagen heen en daar moet je rekening mee houden in campagnes.” Hij noemde dat gedragsorkestratie. Oftewel, “zorg voor een goede communicatie, handhaaf je beleid en zorg er vooral voor dat het gewenste gedrag normaal wordt.”

Rol verzekeraars
Het Verbond, dat betrokken was bij de totstandkoming van het SPV, is blij dat er nu een nieuw tijdperk voor verkeersveiligheid is ingeluid. “Verkeersveiligheid is een van onze speerpunten”, aldus beleidsadviseur Alex de Hoop. “We zijn één van de initiatiefnemers van de verkeersveiligheidscoalitie, waarin meer dan 30 partijen samenwerken. Belangrijk om nu door te pakken met concrete acties én met voldoende financiën voor onder andere een veilige infrastructuur.”


Was dit nuttig?