
“Preventie staat niet dagelijks op de agenda van de meeste ondernemingen. Tegelijkertijd verandert de aard van bedrijfsrisico’s en neemt de omvang vanwege verdere bedrijfsconcentratie toe. Dat vraagt om actief en effectief preventiebeleid”, aldus de bevlogen riskmanager.
Letterlijk aan de hand
Na bijna 40 jaar heeft Bert veel zien veranderen in verzekeringsland. “Zowel op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, brandbeveiliging of een veilige werkomgeving is er veel veranderd.” En daarmee zijn ook de risico’s anders dan vier decennia geleden.
Kuiper Verzekeringen omarmt de preventiegedachte vol overtuiging. Bert: “Door preventief zaken te veranderen, loop je simpelweg minder risico op schade. Verandert er iets binnen een bedrijf, bijvoorbeeld na een uitbreiding, dan beoordelen we samen met de ondernemer wat de nieuwe risico’s zijn. Wij nemen de klant letterlijk aan de hand door het hele bedrijf mee. We bespreken alle zaken die we tegenkomen en maken een risicoscan van het bedrijf. Bij ons is het verzekeringsproduct het sluitstuk van een hele reeks aan preventiemaatregelen.”
"Bij ons is het verzekeringsproduct het sluitstuk van een hele reeks aan preventiemaatregelen"
Preventiechecklist
Het in Heerenveen gevestigde intermediair zou niet echt Fries zijn als er niet een duidelijk accent op het water zou liggen. Een belangrijk onderdeel van de portefeuille is dan ook gericht op watersport. Samen met belangenorganisatie Hiswa heeft de Friese verzekeraar aan een preventiechecklist voor ondernemers gewerkt. Bert: “Daarin staat alles in kaart waar je als bedrijf op moet letten.” En dat gaat volgens Bert veel verder dan het voorschrijven van preventiemaatregelen op de polisvoorwaarden. “Onze medewerkers komen langs en hebben allemaal een gecertificeerde riskmanagementopleiding. Naast de preventiechecklist kloppen wij aan de deur met een zak vol kennis en expertise.”
Duwtje in de rug
De riskmanager pleit voor actieve en continue begeleiding van klanten om de verzekerbaarheid goed overeind te houden. Bert: “Preventie moet je doorgaand actueel op de agenda van bedrijven houden. Soms heeft preventie een extra duwtje in de rug nodig om het belang binnen de organisatie duidelijk te maken. Daar willen en kunnen wij de juiste begeleider voor zijn.”

"Preventie moet je doorgaand actueel op de agenda van bedrijven houden"
Drijfveer
“Verzekeren is één, dat is mooi. Maar liever zorg je dat het voortbestaan van je bedrijf is veiliggesteld door een breed preventiepakket.” Daarmee voorkom je volgens Bert in geval van een calamiteit onnodige schade en het risico dat de onderneming – ondanks de polisdekking – toch omvalt. “Mijn dagelijkse drijfveer is toch elke keer weer die prachtige bedrijven veiligstellen voor onverwachte gebeurtenissen. Ik vind het mooi als ik zie dat onze hulp effect heeft. Als bij inspectie blijkt dat alle verbeterpunten zijn opgepakt, dat het bedrijf er netjes en ordelijk bij staat en de puntjes allemaal op de i staan. Dat is niet alleen goed voor de verzekerbaarheid, maar eigenlijk voor het hele reilen en zeilen van een bedrijf. Een echte win-winsituatie dus!”
Kroon op werk
Alle preventiemaatregelen ten spijt, een ongeluk ligt toch altijd in een klein hoekje. Bert: “Juist in een geval van een calamiteit, bewijst de kracht van preventie zich. Ik herinner mij nog een grote brand bij een klant. Achteraf bleek dat de ondernemer zijn werk goed had gedaan. Alles was voldoende gecompartimenteerd, waardoor de schade beperkt bleef tot één hal. Alles stond ook goed op papier en was getaxeerd, waardoor de schade-uitkering snel geregeld kon worden. Al met al kon deze ondernemer snel de draad weer oppakken. De ondernemer was blij en dat is dan echt de kroon op mijn werk.”