
Build back better
Polisvoorwaarden zijn het fundament van een verzekering. “Daarom hebben we sinds kort 8 duurzame features opgenomen in de voorwaarden van onze woonverzekering”, legt Van Leuven uit. “Zo laten we klanten zien dat, en hoe zij bij schade een duurzame keuze kunnen maken.” Hij benoemt een aantal features zoals refurbished mobiele elektronica, nieuwe duurzame installaties en bio-based woningen.
Hij vervolgt: “Veel van die features zijn gebaseerd op het principe van build back better. Want waarom iets na een schade terugbrengen in de oude staat als het ook duurzamer kan? Daarnaast stellen we, bovenop de verzekerde schade bijvoorbeeld extra budget beschikbaar voor verduurzaming. Denk bijvoorbeeld aan ruitbreuk van enkel glas. Dat vervangen we liever door dubbelglas. De extra kosten die daarbij komen kijken, nemen wij voor onze rekening.”
Duurzaam herstel?
Zo klinkt het misschien simpel om klanten te helpen bij het maken van duurzame keuzes, maar dat is het niet altijd. Zeker niet nu we weten dat lang niet alle klanten weten wat duurzaam schadeherstel nou precies betekent. Het is één van de bevindingen van Rinda Vreven-Claassen, Data-analist bij het Data Analytics Center van het Verbond van Verzekeraars. Uit recent onderzoek onder 1.500 consumenten blijkt namelijk dat slechts 22% goed kan uitleggen wat duurzaam schadeherstel is.

GroenGedaan!
Van Leuven: “Daarom is en blijft het belangrijk om klanten erover te informeren. Vertel bijvoorbeeld dat duurzaam herstel veel extra voordelen heeft. En dat het resultaat net zo mooi is als alles vervangen door nieuw. En leg vervolgens ook uit wat ze precies kunnen verwachten, zodat ze de keuze durven te maken.”
De duurzaam herstel-specialist laat meteen even zien wat die extra voordelen kunnen zijn binnen het herstelproces. “De herstellers in ons netwerk zijn snel beschikbaar omdat we tijd vooraf inkopen. Daarnaast zijn ze 24/7 bereikbaar én is het voorschieten van reparatiekosten niet nodig. Daarnaast werken we uitsluitend met herstellers die voldoen aan het keurmerk GroenGedaan!. Dat betekent dat ze minimaal voldoen aan een aantal duurzaamheidsstandaarden. Zo zorgen we er samen met de klant voor dat we uitputting van grondstoffen en oversconsumptie verminderen.”
Brandplek herstellen
Weer even terug naar het DAC-onderzoek. Daarin kregen de respondenten het volgende voorgeschoteld. Stel, door een kleine brand met een kaars is er een beschadiging ontstaan aan je bank, zou je ermee akkoord gaan dat jouw inboedelverzekeraar een specialist stuurt om de brandplek te herstellen in plaats van dat ze je een bedrag uitbetalen voor de huidige waarde?
Wat blijkt, 74% van de respondenten zou (waarschijnlijk) de brandplek in hun bank laten herstellen. Opvallend is óók dat van de respondenten die aangeven weinig tot niets aan duurzaamheid te doen, ruim de helft (51%) die keuze zou maken.
Daaruit is dus op te maken dat een groot deel van de consumenten openstaat voor duurzaam herstel. Van Leuven: “Je moet het de klant alleen wél vertellen, want die kiest niet uit zichzelf voor spot repair. Daarom laten wij met foto’s en filmpjes zien dat er ‘ware kunstenaars’ zijn die bij je langs kunnen komen voor het herstellen van beschadigde spullen.”
Tot slot kregen de respondenten de vraag wat aantrekkelijke manieren zijn om vaker te kiezen voor duurzaam schadeherstel. In de top drie staat op nummer 1, een verlengde garantie op gerepareerde spullen (40%). Op 2, duidelijke informatie over de voordelen van duurzaam schadeherstel (29%). En op 3, een gratis check-up of onderhoudsbeurt voor bijvoorbeeld de auto (28%).
Koester je spullen
Van Leuven sluit de sessie af met de mooie woorden: “Laten we als sector samen werk maken van de transitie van de vervangingsmaatschappij naar een koestermaatschappij. Een maatschappij waarin we meer gaan houden van onze spullen.”
Manifest Duurzaam Schadeherstel
Van Leuven is naast zijn werk als Lead Duurzaam Herstel ook actief betrokken bij het Manifest Duurzaam Schadeherstel. Een initiatief van NIVRE, Schoonmakend Nederland en het Verbond van Verzekeraars. Eerder interviewden wij hem over één van de vele pilots binnen manifest. Nieuwsgierig? Lees het artikel Circulair schadeproces: hoeveel afvalreductie is mogelijk?