Skip to Content

Het Innovatieplatform stelt zich voor (2): De Goudse

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Het Verbond lanceerde in juni 2020 een Innovatieplatform. Wat doet dit platform? Wie zitten er in? En waarom? In een serie artikelen stellen wij de deelnemers voor. In dit tweede deel: Erik van Rietschoten, informatiemanager bij De Goudse en PhD-candidate aan de Vrije Universiteit.

 
Waarom een Innovatieplatform?

“Innovatie en digitalisering zijn nodig om te overleven. Vandaag de dag zit innovatie meer dan ooit in the top of our minds.” Dat zei Verbondsdirecteur Geeke Feiter-Van Heuvelen tijdens de lancering van het Innovatieplatform. Volgens haar moet het platform niet alleen de trends voor de Nederlandse verzekeringsmarkt duiden, maar ook de innovatieagenda van het Verbond concretiseren.
Nieuwsgierig? Kijk op onze site.

Laten we beginnen met de vraag die Jurgen Wildvank in het eerste deel aan jou stelde: wat wil jij eind dit jaar hebben bereikt?

“Ik zou heel graag eind 2021 op verschillende non-concurrentiële dossiers met de sector willen samenwerken. Sommige mensen krijgen spontaan allergie als het woord non-concurrentieel valt, maar als het gaat om innovatie, ligt daar onze grootste uitdaging. Heel veel dossiers hebben ook non-concurrentiële aspecten. Simpelweg, omdat ze data gerelateerd zijn. Mooi voorbeeld is de blockchain-oplossing die we hebben bedacht voor verzuimfraude. Daar hebben alle verzekeraars baat bij. Ander voorbeeld betreft de schadevrije jaren. Dat aantal staat gewoon in de wet. En hoewel je als verzekeraar kunt afwijken, zitten ook daar genoeg non-concurrentiële aspecten aan. Als we sectoraal willen innoveren, zitten de uitdagingen wat mij betreft in de non-concurrentiële dossiers. Concurrentie moet er zeker zijn in de markt, maar waar we samen kunnen innoveren, moeten we dat zeker doen.”

Wat heb jij zelf met innovatie?

“De noodzaak om verder te kijken dan wat je al kent, vind ik ontzettend leuk. Ontdekken en pionieren spreekt me sowieso geweldig aan. Bij De Goudse ben ik al langer bezig met innovatieve dossiers en verandertrajecten. Innovatie is voor ons erg belangrijk en heeft daarom een hoge prioriteit. We willen die innovatiekracht met elkaar ontdekken. Er is immers geen handleiding voor hoe je moet innoveren. En hoe langer we er nu mee bezig zijn, hoe interessanter het wordt en hoe beter we het gaan begrijpen. Naast mijn werk als Informatiemanager doe ik een promotieonderzoek over vertrouwen in de verzekeringssector aan de Vrije Universiteit. Daardoor kan ik verbanden leggen tussen innoveren en de universiteit. Zo hebben we afgelopen week een college scenario-denken georganiseerd voor achttien collega’s uit het hele bedrijf. Een van mijn hoogleraren was bereid om een masterclass te verzorgen over innovatieve keuzes. Ik werk op de kop af dertig jaar en tien dagen bij De Goudse. Dat promotieonderzoek doe ik naast mijn werk. Ik heb dus eigenlijk twee banen. Pittig, maar razend interessant.”

Waarom doen jullie mee aan het Innovatieplatform?

“Innoveren is noodzaak, maar dan moet je het wel kunnen. Wij willen graag, zowel intern als in de sector, kijken wat wij kunnen bijdragen aan innovatie. En we hopen vooral van elkaar te leren.”

Welke doelen zie jij voor het platform?

“Ik denk dat er twee doelen zijn. De eerste is dat we usecases moeten benoemen, maar ik zie een nog belangrijker uitdaging in de tweede taak en dat betreft de fase na een proof of concept. Zeg maar, de fase dat een innovatie de kraamkamer is ontgroeid. Dat wordt een spannende, want daar komen ook vragen bij kijken als: wie is de uiteindelijke eigenaar van de sectorale innovatie? En hoe financieren we het? Betaalt de grootste ook het meeste? Of betalen we allemaal even veel? Het Innovatieplatform moet zich gaan bewijzen en dat lukt alleen als we vooraf een goed antwoord op dergelijke vragen hebben. Vergis je niet, wij verzekeraars denken nog steeds in businesscases. Dat roer moet voor innovatie om. De businesscase moet innovatie worden waar we samen in moeten investeren. Anders blijft het hobby-en.”

Ben je bang dat de sector wordt ingehaald door de Big Techs als ze niet opschiet?

“Bang niet, maar we moeten ons wel realiseren dat het kán gebeuren. En dat het dan ook cruciaal is. We moeten een antwoord hebben. Innoveren vereist specifieke vaardigheden, zoals risico’s nemen en durven falen. Een businesscase heeft dat niet, innovatie wel. Als we onszelf willen weren tegen de Big Techs van deze wereld, dan moeten we sectoraal innoveren en ons richten op de non-concurrentiële items.”

Heb je genoeg handen op elkaar in het Innovatieplatform om op non-concurrentiële items te innoveren?

“Dat denk ik wel, maar draai het eens om. We kunnen het ook niet doen hé? Dan vormen de Big Techs vanzelf al een bedreiging. Als wij niet mee (kunnen) doen met de veranderende wereld, dan delven we automatisch het onderspit. Ik heb mijn hoop gevestigd op eind 2021. Dan zijn we een stuk verder.”

Welke vraag wil jij kwijt aan een ander lid van het Innovatieplatform?

“Ik zou graag Alexander van den Wall Bake van AEGON vragen welke dossiers/onderwerpen hij geschikt vindt om op non-concurrentiële basis met elkaar te gaan ontdekken?”


Was dit nuttig?