Skip to Content

“Ik wil weten hoe mijn werkdag er bij een verzekeraar uit zou zien”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Eveline Janssen studeert Cognitive Science and Artificial Intelligence en deed mee aan de Insurance Challenge bij Achmea over cyberrisico’s en verzekeren. “Het was leerzaam om bezig te zijn met mijn carrière, want mijn studie is zo breed. Ik weet echt nog niet wat voor werk ik straks kan doen.” Ze deelt haar ervaring en kijk op onze sector.

Waarom schreef jij je in voor deze challenge?

“Ik deed ooit mee aan de Tilburg University Challenge en heb toen ergens mijn gegevens achtergelaten denk ik. Daardoor word ik weleens door iemand van de universiteit gebeld met de vraag of ik mee wil doen aan activiteiten. Ik vind niet alles leuk, maar in een challenge over cyber security was ik wel geïnteresseerd.”

Had je door dat het een challenge bij een verzekeraar was?

“Om eerlijk te zijn niet. Het thema interesseerde me vooral.”

Wat was jouw beeld van verzekeraars op dat moment?

“Best wel negatief eigenlijk. Ik had het idee dat jullie wel mensen willen helpen, maar dat als je de kleine lettertjes goed leest, blijkt dat je vaak zelf moet opdraaien voor de schadekosten. Maar verder heb ik nog niet echt contact gehad met een verzekeraar. Mijn fiets is een keer gestolen, maar dat hebben mijn ouders toen geregeld. Oja, ik betaal sinds twee jaar wel zelf mijn zorgverzekering.”

En hoe was het bij Achmea in Leiden?

“De sfeer was veel informeler dan ik had verwacht. ’s Ochtends twijfelde ik nog over hoe netjes ik me moest kleden, want ik ging naar een kantoor toe. Maar aan de andere kant wilde ik dat het lekker zat. Het werd een zwarte broek met een licht gekleurde trui. Ik had vooral mannen in pak verwacht, maar dat was helemaal niet zo! De sfeer was heel low key waardoor ik me snel op mijn gemak voelde.”

Was dit jouw eerste bezoek aan een bedrijf?

“Ja. We krijgen wel gastcolleges, maar dan vooral van mensen die werken op de universiteit. Weetje, door de Insurance Challenge heb ik me aangemeld voor twee andere events. Ik ga meedoen aan de Career Week van mijn universiteit. Dat is een week waarin heel veel bedrijven workshops en presentaties geven. En ik heb me opgegeven voor een Lente Loopbaan Evenement dat wordt georganiseerd door mijn studentenvereniging. Ook CZ komt. Dat triggerde me nu dus wel meteen.”

Weet je al wat je na deze studie wil doen?

“Ik zit nu in het derde jaar van mijn bachelor Cognitive Science and Artificial Intelligence. Omdat deze studie best wel breed is, wil ik graag nog een master doen. Maar welke dat wordt, weet ik nu nog niet. En waar ik dan uiteindelijk terecht kom, weet ik ook nog niet. Op de open dag werd me verteld dat ik met deze studie een baangarantie van 90% heb. Maar ik weet echt nog niet wat voor werk ik straks kan doen.”

En wat zou je dan nog meer willen weten over verzekeraars?

“Ik wil weten wat mijn taken zijn of aan wat voor soort projecten ik mee kan werken. Wat is mijn rol binnen het bedrijf en hoe zou mijn werkdag eruit zien?”

Tot slot, zou jij zo’n challenge aanraden aan studiegenoten?

“Ja, want het was een superleuke dag. Het was leerzaam om bezig te zijn met mijn carrière en om op een professionele manier kennis te maken met de mensen die bij een verzekeraar werken. Ik vond het ook leuk om aan een vraagstuk mee te werken dat echt speelt bij een bedrijf. Tijdens mijn studie doen we bijvoorbeeld wel veel opdrachten, maar niet voor een bedrijf. Door zo’n challenge zie je veel beter waar je het voor doet.”

Nog ééntje dan. Is jouw beeld van verzekeraars ook veranderd?

“Mijn beeld is zeker positiever dan ik had voor de challenge. Haha, en dat van die mannen in pak, dat is dus ook maar een vooroordeel.”

Meer over de Insurance Challenge
Ben je nieuwsgierig naar de ideeën van de studenten die meededen aan de Challenge bij Achmea? Bekijk de onderstaande video en lees het verslag van de dag: Studenten denken mee over hoe verzekeringsklant geen cyberslachtoffer wordt.

Je kunt deze video alleen afspelen als je onze marketingcookies accepteert.
Dat is niet onze keuze, maar het gevolg van wetgeving. Wij gaan uiteraard netjes met je gegevens om.

Was dit nuttig?