Skip to Content

Janwillem Swart: “Een financieel adviseur is een prettig aanspreekpunt”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

“Ondanks het online geweld van direct writers vinden veel mensen een adviseur nog altijd een prettig aanspreekpunt,” vertelt Janwillem Swart, manager Marketing en Communicatie bij Nh1816. In de categorie Schadeverzekeraars van VerzekeraarsInBeeld behaalde deze verzekeraar, die alleen met lokale adviseurs samenwerkt, een totaalscore van 7,8. In deze blog lees je zijn verhaal.

Om de hoek

Mensen kunnen Nh1816 verzekeringen alleen via financieel adviseurs afsluiten waarmee wij samenwerken. Wij hebben geen apart klantcontactcentrum. Het eerste aanspreekpunt van verzekerden is de lokale adviseur ‘om de hoek’. Zij kennen de verzekerde, hebben een lokaal netwerk om hen bij te staan en kijken vaak verder dan alleen schadeverzekeringen. Zo schuiven mensen ook bij aan voor een advies over hypotheken of bankproducten. Natuurlijk bellen verzekerden ons soms rechtstreeks. Kleine aanpassingen zoals een wijziging van adres of rekeningnummer voeren wij door, waarna de adviseur geïnformeerd wordt. Bellen zij ons om advies over een verzekeringen of wijziging van dekking? Dan verbinden wij door naar hun adviseur.

Jongeren

Sommige mensen denken misschien dat de rol van de adviseur steeds kleiner wordt omdat jongeren hun verzekeringen online regelen. Maar uit ons klantenbestand blijkt dat dit niet voor allemaal geldt. Een kwart van onze verzekerden is onder de 35 jaar. Zij komen bijvoorbeeld via hun ouders bij een adviseur terecht of hechten toch veel waarde aan persoonlijk contact en advies. Ons netwerk en die van de lokale adviseurs zorgen ervoor dat wij nog steeds groeien, zonder overnames van andere klantenportefeuilles.

Lokale initiatieven

Via het lokale netwerk van adviseurs dragen wij, als coöperatieve verzekeraar, ook bij aan een betere leefomgeving. Bij onze Coöperatie en Stichting Goede Doelen Nh1816 kunnen adviseurs en verzekerden initiatieven aandragen. Zo steunen wij lokale initiatieven in de vorm van het leveren van materialen of een financiële bijdrage aan (sport)verenigingen, lokale evenementen of goede doelen. Via gerichte communicatie, hulp aan adviseurs én het ledenmagazine ZEST houden we dit levend. In 2019 hebben wij bijvoorbeeld samen met lokale adviseurs 50 goede doelen door heel Nederland ondersteund.

Voldoening

In mijn werk als manager Marketing en Communicatie ben ik bij bijna alle aspecten van ons bedrijf betrokken. Niet alleen haal ik voldoening uit het feit dat wij als verzekeraars zo maatschappelijk betrokken zijn. Ook draag ik persoonlijk mijn steentje bij aan de juiste klantcommunicatie door het geven van social media trainingen aan onze adviseurs. Ik doe dit zo’n 3 tot 4 keer per jaar en de trainingen worden erg goed gewaardeerd.

Op deze en nog vele andere manieren vergroten wij met zijn allen de klantwaarde en dat zien we terug in de uitkomst van VerzekeraarsInBeeld.


Was dit nuttig?