De missie van de onderlinge verzekeraar is meteen duidelijk. Juwon is een verzekeraar, maar doet er veel naast. “Klantcontact is voor onze klanten waardevol, maar voor ons ook. We blijven op de hoogte van de ontwikkelingen in de markt én kunnen inspelen op de wensen van onze klanten”, vertelt directeur Maurits Mooij.
Het gesprek vindt plaats op het kantoor van Juwon dat is gevestigd in IJsselstein. Aan tafel zitten Maurits Mooij en zijn mededirecteur Harold Eggenkamp. Maurits werkt al bijna dertig jaar bij Juwon en is vooral belast met het klantcontact. Hij noemt ‘de creativiteit van de branche’ het mooiste aspect van zijn werk. “Die combinatie van ambacht en handel verveelt nooit. De passie bij onze klanten is groot. Als een goudsmid met pensioen gaat, neemt hij de werkbank mee naar huis.”
Klein maar fijn
Verzekeraars zijn er in alle soorten en maten. Iedereen kent wel de grote namen, die vaak in reclamespotjes voorbijkomen, maar er zijn ook kleine(re), gespecialiseerde verzekeraars die minder bekend zijn. In onze rubriek Klein maar fijn zetten we het vizier op die verzekeraars. Dit keer op Juwon, een onderlinge verzekeraar voor juweliers, goud- en zilversmeden en uurwerkherstelbedrijven.
Bewogen jaar
Maurits heeft een bewogen jaar achter de rug. Na 37 jaar trouwe dienst is collega en mededirecteur René de Langen met pensioen gegaan. “René is vanaf de oprichting in 1988 betrokken geweest bij Juwon. Hij had een enorme berg kennis in huis en fungeerde ook vaak als het gezicht naar buiten toe. Het was best even wennen zonder hem.”
Na het vertrek van René is de portefeuille opnieuw verdeeld. Maurits neemt vooral het klantcontact voor zijn rekening, terwijl Harold meer de boeken induikt en is belast met alle wet- en regelgeving. Zowel Maurits als Harold roemen hun voorganger. Harold: “Het zijn grote schoenen om te vullen. Gelukkig kende ik René al, omdat hij lid was van de Raad van Commissarissen van de Onderlinge Vinkeveen waar ik heb gewerkt. En vanaf januari heb ik met hem mee mogen kijken.”
Veiligheid
Op dit moment heeft Juwon heeft vijf mensen in dienst. Naast de beide directieleden werken er nog drie dames: twee op de commerciële binnendienst/administratie en één voor klantadvisering en schadeafhandeling. Maurits en Harold hebben de directietaken goed verdeeld. Maurits richt zijn aandacht vooral op adviesgesprekken waarin hij de focus legt op preventie en beveiliging. “Zeker bij nieuwe relaties is veiligheid een issue. Wij zijn daar 24/7 mee bezig. Een klantgesprek gaat bij ons vooral over preventie en bedrijfsvoering. Een verzekering is het sluitstuk. Daarnaast werken we intensief samen met de Werkgroep Beveiliging van de Federatie Goud en Zilver, maar ook met teams van de landelijke politie en het ministerie van Justitie en Veiligheid. Voor een effectieve aanpak van inbraken en overvallen is het delen van kennis immers cruciaal.”
Maurits Mooij: "Wij kunnen snel trends signaleren, omdat we niet hoeven te wachten op een kwartaal- of half jaar rapportage"
Dadergroepen
Hij noemt onder meer een waarschuwingsapp voor juweliers. “Die is bedoeld om lering te trekken uit de ervaringen van anderen, zodat je met andere ogen naar je eigen winkel leert kijken. De juweliersbranche heeft, net als andere retailers, met golfbewegingen te maken. Een paar jaar geleden werden er veel ramkraken en plofkraken gepleegd, maar dat is gelukkig een stuk minder. Nu is het zogenoemde rolluiken kraken populair onder het dievengilde. Net zoals we vaker overvallen zien door jonge daders. Ook dat is het voordeel van een kleine onderlinge. Wij kunnen snel trends signaleren, omdat we niet hoeven te wachten op een kwartaal- of half jaar rapportage. Bij de tweede kraak met dezelfde modus operandi denken we al: hé, dat is opvallend. En bij de derde zien we een trend ontstaan en kunnen we over maatregelen nadenken. Wij kunnen zo snel reageren, omdat we als kleine organisatie heel flexibel zijn. Als er op vrijdagmiddag een idee ontstaat, kunnen we er maandag meteen mee verder.”
Klantcontact
De klant is heilig bij Juwon. En ondanks de stabiele markt komen er nog steeds nieuwe klanten bij. Harold: “Soms omdat collega-verzekeraars het risico liever niet meer willen verzekeren, maar het komt ook voor dat nieuwe ondernemers ons weten te vinden, omdat we één keer per jaar lesgeven op de Vakschool in Schoonhoven.” Opvallend bij de opzeggingen die Juwon binnenkrijgt, is dat het bijna altijd mensen zijn die met pensioen gaan. “Onze klanten gaan niet weg, omdat het gras bij de buren groener is.”
De missie van Juwon is helder. Zowel Harold als Maurits willen graag dat Juwon gewoon blijft wie en wat het nu is. Harold: “Het is bijna zoals de reclame van Klaverblad. Als je maar lang genoeg gewoon blijft, dan word je vanzelf bijzonder.”
Harold Eggenkamp: "Onze klanten gaan niet weg, omdat het gras bij de buren groener is. Als ze gaan, is het vanwege pensioen"
Preventie
Als je Maurits of Harold vraagt wat echt belangrijk is voor Juwon, krijg je één woord terug: preventie. Maurits: “Daar zijn wij echt de hele dag mee bezig. Maar vergis je niet, ook de juweliers zelf zijn bereid om in actie te komen. Dat merken we jaarlijks op onze ledenvergadering, maar dat horen we ook bijna dagelijks aan de telefoon.”
“Wat dat betreft zijn wij wel een ultieme onderlinge”, vindt Harold. “We zijn ontzettend zuinig op ons geld, want de klant betaalt. Onze leden weten dat ook. Zij hebben er allemaal belang bij als de schade laag blijft.”
Schade
Dat schadebedrag kan per jaar enorm wisselen, benadrukt Maurits. “Wij verzekeren geen ketens of dealers van dure horlogemerken als Rolex en Cartier, maar zelfstandige winkels. De risico’s die wij dekken, betreffen onder meer schade aan de winkelinrichting, de machines, juwelen en de spullen van klanten die ter reparatie in de winkel zijn. Vorig jaar hadden wij één brandschade, waardoor het bedrag flink opliep, maar zulke grote schades komen maar eens in de paar jaar voor.”
Hij noemt het lastig om bedragen te noemen, want zeker bij overvallen komen er veel verschillende varianten voor. “Soms wordt er in recordtijd één vitrine ingeslagen en leeggehaald en de andere keer slaat een professionele bende de halve winkel kort en klein.”
Om het juist die professionele bendes zo lastig mogelijk te maken, is Juwon een samenwerking aangegaan met een bedrijf in mistmachines. “Wij hebben er nu 150 en stellen die kosteloos ter beschikking aan onze leden. Bij een inbraak wordt de machine geactiveerd en zet de hele winkel in de mist, waardoor de schade beperkt blijft. Op die manier proberen we onze klanten te helpen en tegelijkertijd de schade zoveel mogelijk te beperken.”
Regeldruk neemt toe
Na alle voordelen – klein, fijn, flexibel en toegankelijk – komt er tot slot ook nog een nadeel van een kleine verzekeraar op tafel. Harold: “Onze toezichtkosten zijn niet proportioneel en stijgen elk jaar. Dat toenemende toezicht zorgt voor hogere kosten en die stijgen harder dan de inflatie. Nog los van de indirecte kostenstijging, doordat wij er meer uren aan kwijt zijn. Wij snappen heel goed dat er wet- en regelgeving moet zijn. Die is bedoeld om klanten te beschermen, maar door steeds meer regels, kunnen wij steeds minder doen voor de klant. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn!”